Diverse probleempjes CVT

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2009 01:39 #629593 door V300 register
Diverse probleempjes CVT is gemaakt door V300 register
Ik heb sinds een week een paar problemen met m'n 340.

De wagen remt naar mijn idee minder, en ploft tijdens het remmen in de uitlaat. Ook heb ik dan het idee dat de CVT in toeren blijft hangen.
Misschien dat startproblemen (vooral bij half warm) er ook bij horen?
Hij bokt ook een beetje bij het optrekken, en houdt soms wat in tijdens het rijden, als je dan de choke iets uittrekt loopt ie beter.

Zit zelf te denken aan een vacuumlek, maar hoop op een Jip en Janneke uitleg omdat de wagen mij vrij onbekend is.
Heb inmiddels de carburateur schoongemaakt, en 4 nieuwe bougie's en een nieuwe verdelerkap met rotor op het torretje geschroefd, maar weinig verbetering... :sad:

Verder piepen de jarretels :halo: sinds een week, vooral bij flink optrekken of als er een aanhangertje achter hangt. Is dit simpel bij te stellen/controleren? Wat kost een nieuw setje riemen?

Wagen heeft trouwens 77000km gelopen, is een 1400, en is van een oud lijk geweest, dus kan zijn dat ie nog een beetje los moet komen :zzz:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2009 02:14 #802165 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diverse probleempjes CVT
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5437

Dit topic, en dan vooral op de laatste post letten ;)

Piepende riemen is zover ik weet gewoon slippende riemen. Zeker als je zegt bij flink optrekken of aanhanger er achter.
Nieuw setje kun je bij Dafhobby kopen, kost ergens rond de 160 euro meen ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2009 11:30 #802338 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diverse probleempjes CVT
'CVT blijft in toeren hangen', kijk even hier. www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek

Riemen kun je nastellen door het achterste deel van de transmissie (het tandwielkastgedeelte, of ook wel 'secundaire' naar achteren te schuiven. Onder de secundaire vind je vier moeren die je een stukje losser draait; het stellen doe je vervolgens met de grote moeren op dat enorme draad dat tussen het voorste en achterste gedeelte hangt. Voor en na het verstellen wel even aan de wielen of de transmissie zelf draaien om verkeerde afstelling te voorkomen. Met een voelermaatje prik je tussen de schijven van de secundaire: daar moet minimaal 0,5 mm uitkomen. Kom je daar niet aan ook al kun je de secundaire niet verder naar achter schuiven, of zit er lengteverschil tussen de riemen (dus aan de ene kant aanzienlijk meer speling) > nieuwe riemen halen.

Vacuumlek kun je proberen op te sporen door met remmenreiniger aan de slag te gaan bij in- en uitlaatspruitstukken (zeker bij de pakkingen) en de onderzijde van de carburateur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2009 19:04 #802803 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diverse probleempjes CVT
Bedankt voor de info!

Zal de wagen een dezer dagen eens binnen zetten om te checken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2010 10:58 #811210 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diverse probleempjes CVT
Na maanden druk te zijn geweest net tijdens het olie bijvullen maar eens gekeken, bleek de slang van het vacuumsysteem naar het luchtfilterhuis los te liggen :S

Was moeilijk te zien, daarom was het me niet eerder opgevallen.

Kan dit het slechte lopen veroorzaken, of heeft deze retourleiding er niks mee te maken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2010 11:26 #811211 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diverse probleempjes CVT
Alle verstoringen in het vacuum kunnen storing in de CVT verklaren... Dus als antwoord, JA.
Ook het lopen van de motor hangt vast aan het vacuum, dus het zou het ploffen in de uitlaat opgelost kunnen hebben mits het CO nu correct staat!

Verder is het natuurlijk niet mis om je riemen (vario-riemen) even te inspecteren, want met versleten riemen rondrijden is ook niet goed! Grote kans dat ze in het hele leven van de auto nog niet vervangen zijn geweest, dus dan is het zeker de moeite!
Om er goed bij te komen is een brug mss wel handig, kost een kwartiertje werk om de luik los te halen van de vario en dan kijk je zo tegen de riemen.

Mochten ze versleten zijn, dan kan je via www.dafhobby.nl een setje nieuwe riemen bestellen en mocht je dan lid worden van onze club, dan kan je deze onder begeleiding van de TC (technische commissie) en de andere clubleden vervangen op een sleuteldag! Tevens kan er dan ook gekeken worden naar afstelling.
lidmaatschap kost rond de 30 euro per jaar, maar dat heb je er zo uit als je naar een sleuteldag komt en je riemen vervangt, naar een garage gaan om dat te doen kost je gegarandeerd meer en aangezien de kennis van de CVT langzaam verloren gaat, weet je niet eens of het goed gedaan is!
Kortom, het overwegen waard zou ik zeggen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2010 11:34 #811212 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diverse probleempjes CVT
Die slang naar het luchtfilter is alleen een retourslang, dat maakt verder weinig uit. Als je dan toch het slechte lopen wilt zoeken in de slangen die te maken hebben met de variomatic, dan kun je beter de slang inspecteren die de andere kant oploopt, naar de rembekrachtiger. Maar dat is zeker niet de enige mogelijke oorzaak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2010 13:33 #811357 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diverse probleempjes CVT
Gaan de poelie's naar de vernieling met die versleten riemen dan?
Bedankt voor de tip, zal zodra de temperatuur weer draaglijk is eens de handel losschroeven.

Slang aansluiten heeft inderdaad weinig geholpen, hoewel het in het begin even beter leek. Zou het zin hebben om eens de vacuumkast (?) te verwisselen?
Wagen liep namelijk voor die tijd als een zonnetje, CO is niks aan veranderd...

Vooral zonder demper is het nu net of er een Boeing 747 met 4 lekke uitlaten voorbij komt :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 08:47 #811418 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Diverse probleempjes CVT
De uitlaten van een 747 zijn altijd vrij lek... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2010 12:05 #811421 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diverse probleempjes CVT
IDD, volgens mij is een belangrijk deel van de werking van zo'n 747-motor juist te danken aan het feit dat alle verbrande gassen naar achteren uitgepoept worden:yummie:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD