versleten cvt riem
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-09-2009 10:30 #629529
door V300 register
versleten cvt riem is gemaakt door V300 register
ik heb op het forum gezocht maar niet veel gevonden.
daarom hierbij:
kan iemand eenduidig zeggen wanneer een riem versleten is?
hoe is dat vast te stellen wanneer de riemen op de auto zitten?
hoe is dat vast te stellen wanneer de riemen op tafel liggen?
mijn indruk is dat de riemen alleen aan de schuine zijkanten -van het rubber- dragen, dus dat de slijtage daar moet optreden.
de textielrug is alleen om het rubber bij de les te houden.
wat is het belang van barsten/scheuren in de 'diepe' delen van de vertandingen die richting weefselrug lopen?
de wel genoemde rafels aan de zijkanten kunnen m.i. alleen gesleten weefselrug betekenen, wat is de invloed daarvan?
info omtrent deze zaken lijken me wel van belang om onnodige vervangingen te voorkomen.
bedankt alvast
daarom hierbij:
kan iemand eenduidig zeggen wanneer een riem versleten is?
hoe is dat vast te stellen wanneer de riemen op de auto zitten?
hoe is dat vast te stellen wanneer de riemen op tafel liggen?
mijn indruk is dat de riemen alleen aan de schuine zijkanten -van het rubber- dragen, dus dat de slijtage daar moet optreden.
de textielrug is alleen om het rubber bij de les te houden.
wat is het belang van barsten/scheuren in de 'diepe' delen van de vertandingen die richting weefselrug lopen?
de wel genoemde rafels aan de zijkanten kunnen m.i. alleen gesleten weefselrug betekenen, wat is de invloed daarvan?
info omtrent deze zaken lijken me wel van belang om onnodige vervangingen te voorkomen.
bedankt alvast
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-09-2009 14:25 #800500
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic versleten cvt riem
Check het
nabesprekingstopic
van de sleuteldag, daar zie je wat fotootjes van versleten riemen, zowel op de auto, als eraf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-09-2009 19:07 #800519
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic versleten cvt riem
het topic had ik gelezen en gezien voorafgaande aan het stellen van de vragen.
op de niet-vergrootbare plaatjes kan ik echt nauwelijks meer zien dan dat het om een getande riem gaat.
m.a.w. ze (noch de tekst 'de riemen waren echt op') beantwoorden mijn vragen.:no:
('t zal wel aan mij liggen dan)
op de niet-vergrootbare plaatjes kan ik echt nauwelijks meer zien dan dat het om een getande riem gaat.
m.a.w. ze (noch de tekst 'de riemen waren echt op') beantwoorden mijn vragen.:no:
('t zal wel aan mij liggen dan)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-09-2009 09:50 #800583
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic versleten cvt riem
Zo beter? (plaatje uit een oud topic)
Dat is zeg maar de 'extreme' variant van wat op de foto's van de sleuteldag (niet) te zien was. Dat de ruimte tussen de tanden iets inscheurt is vrij normaal, maar zoals je ziet is bij deze riem een zo'n geul bijna helemaal door. Ook mist er een complete tand op de riem. Extreme scheuren of afgebroken tandjes moet je ook kunnen zien met de riemen nog op de auto. Als je de voorgeschreven ruimte tussen de secundaire schijven ook niet meer kunt bereiken terwijl de secundaire transmissie al volledig naar achteren is gezet, dan is het ook tijd om nieuwe te bestellen
Dat is zeg maar de 'extreme' variant van wat op de foto's van de sleuteldag (niet) te zien was. Dat de ruimte tussen de tanden iets inscheurt is vrij normaal, maar zoals je ziet is bij deze riem een zo'n geul bijna helemaal door. Ook mist er een complete tand op de riem. Extreme scheuren of afgebroken tandjes moet je ook kunnen zien met de riemen nog op de auto. Als je de voorgeschreven ruimte tussen de secundaire schijven ook niet meer kunt bereiken terwijl de secundaire transmissie al volledig naar achteren is gezet, dan is het ook tijd om nieuwe te bestellen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-09-2009 22:35 #800647
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic versleten cvt riem
Voorbeeldje op de wagen:
Klik op de foto voor de fullsize versie, maar bij de knik zie je zelfs op deze foto al een scheur ontstaan.
Hier idem, links is de slechte band, rechts is nieuwe. (klikken voor details, al zijn ze minder scherp)
Op de bovenste foto zie je de scheuren echter het duidelijkste, op de onderste foto's zie je links rubber aan de zijkanten, rechts zie je dat zelfs de zijkanten dezelfde buitenste laag hebben als de buitenkant.

Klik op de foto voor de fullsize versie, maar bij de knik zie je zelfs op deze foto al een scheur ontstaan.
Hier idem, links is de slechte band, rechts is nieuwe. (klikken voor details, al zijn ze minder scherp)


Op de bovenste foto zie je de scheuren echter het duidelijkste, op de onderste foto's zie je links rubber aan de zijkanten, rechts zie je dat zelfs de zijkanten dezelfde buitenste laag hebben als de buitenkant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-09-2009 09:58 #800660
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic versleten cvt riem
bedankt voor de mooie duidelijke en grote foto's!!
bij de eerste posting is de riem wel heel duidelijk voorbij de uiterste gebruiksdatum.
bij de tweede posting: het criterium lijkt me dat bij de oude riem (bovenste foto) op de zijkanten het canvas zichtbaar is en de riem dus met dat canvas ipv. met het rubber over de poelies loopt.
omdat het de bedoeling is dat er 'rubber<>poelie' contact is, is die riem dan dus duidelijk niet goed meer.
de barsten/breuken in het rubber die op het diepst van de tand richting canvas rug lopen lijken me in wezen vermoeidheidsscheuren in het rubber (de riem buigt en strekt zich voortdurend tijdens het rijden) en/of scheuren door veroudering van het rubber (al 20 jaar op de auto b.v.), net als banden door verdroging/veroudering scheuren/scheurtjes in de wangen krijgen.
zolang de rubber tandblokken niet (deels) loskomen van de rug, of helemaal verdwenen zijn, lijken me de scheuren niet echt een 'afkeurpunt' (of je moet natuurlijk met euro 160 zitten zweten).
bij de eerste posting is de riem wel heel duidelijk voorbij de uiterste gebruiksdatum.
bij de tweede posting: het criterium lijkt me dat bij de oude riem (bovenste foto) op de zijkanten het canvas zichtbaar is en de riem dus met dat canvas ipv. met het rubber over de poelies loopt.
omdat het de bedoeling is dat er 'rubber<>poelie' contact is, is die riem dan dus duidelijk niet goed meer.
de barsten/breuken in het rubber die op het diepst van de tand richting canvas rug lopen lijken me in wezen vermoeidheidsscheuren in het rubber (de riem buigt en strekt zich voortdurend tijdens het rijden) en/of scheuren door veroudering van het rubber (al 20 jaar op de auto b.v.), net als banden door verdroging/veroudering scheuren/scheurtjes in de wangen krijgen.
zolang de rubber tandblokken niet (deels) loskomen van de rug, of helemaal verdwenen zijn, lijken me de scheuren niet echt een 'afkeurpunt' (of je moet natuurlijk met euro 160 zitten zweten).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-09-2009 14:17 #800679
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic versleten cvt riem
het canvas is bij alle riemen vanaf nieuw zichtbaar, dat is normaal.
de indicatie dat de riem van Jan defect was, is dat de inscheuringen tussen de tanden zo ver doorlopen tot het buitenvlak, dat dit vervormt op die plekken.
Je ziet dus kleine 'knikjes' in de witte lijn van het canvas.
dat is de indicatie dat de riem op die plekken kan gaan breken.
Een ander probleem was bij Jan dat de vario in de uiterste afstelpositie stond, en dat nog steeds de secundaire poelies geen spleetje vertoonden.
de rechter riem hing zelfs nog steeds niet goed strak tussen de poelies.
Dat geeft aan dat de riem te lang en/of te smal geworden is.
dus zelfs als er g??n loskomende tanden of diepe breuken aanwezig zijn is het in zo'n geval nog steeds -> vuilnisbak.
LET WEL: zolang de scheurtjes een aantal millimeters van het buitenvlak vandaan blijven, en de 'rug' van de riem dus nog mooi strak is, zijn scheurtjes g??n probleem.
Je mag overigens NOOIT maar dan ook NOOIT een -mogelijk- nog goede riem 'omgekeerd' buigen (zodat de blokjes uit elkaar gaan wijken)
Als je dat wel doet kun je hem namelijk ook direct weggooien....
zo'n belasting komt namelijk in normaal gebruik niet voor, en de structuur van de riem kan dit ook helemaal niet opvangen. Je breekt hem eigenlijk op zijn zwakste punt.
de indicatie dat de riem van Jan defect was, is dat de inscheuringen tussen de tanden zo ver doorlopen tot het buitenvlak, dat dit vervormt op die plekken.
Je ziet dus kleine 'knikjes' in de witte lijn van het canvas.
dat is de indicatie dat de riem op die plekken kan gaan breken.
Een ander probleem was bij Jan dat de vario in de uiterste afstelpositie stond, en dat nog steeds de secundaire poelies geen spleetje vertoonden.
de rechter riem hing zelfs nog steeds niet goed strak tussen de poelies.
Dat geeft aan dat de riem te lang en/of te smal geworden is.
dus zelfs als er g??n loskomende tanden of diepe breuken aanwezig zijn is het in zo'n geval nog steeds -> vuilnisbak.
LET WEL: zolang de scheurtjes een aantal millimeters van het buitenvlak vandaan blijven, en de 'rug' van de riem dus nog mooi strak is, zijn scheurtjes g??n probleem.
Je mag overigens NOOIT maar dan ook NOOIT een -mogelijk- nog goede riem 'omgekeerd' buigen (zodat de blokjes uit elkaar gaan wijken)
Als je dat wel doet kun je hem namelijk ook direct weggooien....
zo'n belasting komt namelijk in normaal gebruik niet voor, en de structuur van de riem kan dit ook helemaal niet opvangen. Je breekt hem eigenlijk op zijn zwakste punt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-09-2009 13:14 #800781
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic versleten cvt riem
niet om mieren te #euken, maar op de foto linksboven van jan zie ik -zeker in de grootste vergroting- toch duidelijk blootliggend canvas aan de toppen van de riemtanden (opzij dus, je kijkt er tegenaan) en op de foto rechtsonder (de nieuwe riemen) zie ik -geen- spoor van canvas, maar zwart rubber.
ik hoop dat er nu niemand op tilt slaat?! :groovy:
riemvraag verder: ik meen opgevangen (op het forum gelezen) te hebben dat er nieuwe riemen zijn van deense makelij, naast de originele(?) riemen dus..
als er vervangen moet worden, welk kun je dan het beste nemen? (verkrijgbaarheid, houdbaarheid, geruisarmoede, prijs etc.)
bedankt maar weer he!:w00t:
EDIT: ik heb inmiddels in dit [ CVT riem gebroken op snelweg ] topic wat gevonden over de twee, of liever gezegd het ene type dat nog te koop is (voor de massa dan).
ik hoop dat er nu niemand op tilt slaat?! :groovy:
riemvraag verder: ik meen opgevangen (op het forum gelezen) te hebben dat er nieuwe riemen zijn van deense makelij, naast de originele(?) riemen dus..
als er vervangen moet worden, welk kun je dan het beste nemen? (verkrijgbaarheid, houdbaarheid, geruisarmoede, prijs etc.)
bedankt maar weer he!:w00t:
EDIT: ik heb inmiddels in dit [ CVT riem gebroken op snelweg ] topic wat gevonden over de twee, of liever gezegd het ene type dat nog te koop is (voor de massa dan).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
30-09-2009 15:40 #800798
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic versleten cvt riem
Roulunds schijnen nogal te klapperen als ze nog "koud" zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-09-2009 17:06 #800810
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic versleten cvt riem
ja ik zie wat je bedoelt met het canvas bij de tanden.
ook dat kan geen kwaad, maar het is niet bij alle riemen vanaf nieuw zichtbaar inderdaad.
Bij Roulunds riemen zie je een golvend patroon (de tanden zijn daarbij dan ook geperst in plaats van gefreesd)
ook dat kan geen kwaad, maar het is niet bij alle riemen vanaf nieuw zichtbaar inderdaad.
Bij Roulunds riemen zie je een golvend patroon (de tanden zijn daarbij dan ook geperst in plaats van gefreesd)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets