Lawaai
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2009 12:21 #629362
door V300 register
Lawaai is gemaakt door V300 register
M'n auto begint steeds meer lawaai te maken. En het gebeurt tussen de 80 en 120 per uur.
Daaronder of daarboven zoemt ie vrolijk voort, maar in het 'lawaaigebied' hoor je een gebrom/gezoem met een wisselende frequentie, en dat geluid resoneert door de hele auto heen. Tamelijk onprettig.
En hoe beschrijf ik dat....: bwoooeeeeeeeeeeeeeh bwoooeeeeh bwooeeeh bwoew bwoe bb bb b bb bbb bwoeh bwoooeeeh bwoeeeeeeeeeh bwoeeeeeeeeeeeeeeh en zo door, langer, naar korter naar langer.
iemand een idee ?
Versleten vario-riemen ?
Banden ?
Iets anders ?
Daaronder of daarboven zoemt ie vrolijk voort, maar in het 'lawaaigebied' hoor je een gebrom/gezoem met een wisselende frequentie, en dat geluid resoneert door de hele auto heen. Tamelijk onprettig.
En hoe beschrijf ik dat....: bwoooeeeeeeeeeeeeeh bwoooeeeeh bwooeeeh bwoew bwoe bb bb b bb bbb bwoeh bwoooeeeh bwoeeeeeeeeeh bwoeeeeeeeeeeeeeeh en zo door, langer, naar korter naar langer.
iemand een idee ?
Versleten vario-riemen ?
Banden ?
Iets anders ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2009 13:45 #792981
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lawaai
Hoe is de uitlaat er aan toe?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2009 13:47 #792986
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lawaai
Die is vorig jaar vervangen (voor en achter). Het klinkt ook anders.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2009 14:32 #792993
door V300 register
Lagers achter?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2009 14:46 #792996
door V300 register
Duidelijk gevalletje onbalans in de variomatic.
Dat kan inderdaad komen door gare riemen. Ook een vario met 1 of beide membranen kapot gaat zo trillen.
bij de daf's is het vaak zo dat de gewichtendragers in de primaire trommels uitgesleten zijn op de scharnierpunten, maar dat is bij de 3-serie vanaf 1978 opgelost d.m.v. naaldlagers. Dat zou dus eigenlijk de oorzaak niet kunnen zijn.
Dat kan inderdaad komen door gare riemen. Ook een vario met 1 of beide membranen kapot gaat zo trillen.
bij de daf's is het vaak zo dat de gewichtendragers in de primaire trommels uitgesleten zijn op de scharnierpunten, maar dat is bij de 3-serie vanaf 1978 opgelost d.m.v. naaldlagers. Dat zou dus eigenlijk de oorzaak niet kunnen zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2009 18:25 #793016
door V300 register
bwoooeeeeeeeeeeeeeh bwoooeeeeh bwooeeeh bwoew bwoe bb bb b bb bbb bwoeh bwoooeeeh bwoeeeeeeeeeh bwoeeeeeeeeeeeeeeh klinkt vooral ook naar meerdere onbalanzen tegelijk die elkaars resonantie verstoren...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2009 19:38 #793034
door V300 register
mjah, vario-onbalans heeft wel de eigenschap dat die door kleine lastwissels steeds verandert... dus vandaar dat ik die als eerste verdachte aanwijs.
wiellager kapot kan ook nog, maar dan gaat het echt niet over boven een bepaalde snelheid :+
wiellager kapot kan ook nog, maar dan gaat het echt niet over boven een bepaalde snelheid :+
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2009 23:13 #793079
door V300 register
Ik heb dit ook wel eens gehad ja dat waren bij mij versleten riemen liggen er tandjes in? In de bak dan? Dat begon bij op de snelweg rijden en maanden later pas bij elke snelheid...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-08-2009 13:54 #793120
door V300 register
het hoeft niet eens zo te zijn dat er complete blokjes uit de riem gebroken zijn; als de zijwangen van de riem pokdalig wordt (kleine hapjes eruit) kan deze ook al lawaai gaan maken.
vaak is het wel zo dat originele riemen wat verdroogd zijn, en er ook hele kleine hapjes/vlokjes uit de zijwangen gebroken zijn. dat hoeft geen probleem te zijn. De vario gaat pas echt trillen als de riem over bredere stukken niet meer op zijn oorspronkelijke dikte draagt.
heb hiervan geloof ik wel eens een foto geplaatst. helaas kan ik eea nu 'even' niet benaderen omdat mijn harde schijf een door mij zelf gecre?rde day off heeft.
(partitietabel naar de kleauten)
vaak is het wel zo dat originele riemen wat verdroogd zijn, en er ook hele kleine hapjes/vlokjes uit de zijwangen gebroken zijn. dat hoeft geen probleem te zijn. De vario gaat pas echt trillen als de riem over bredere stukken niet meer op zijn oorspronkelijke dikte draagt.
heb hiervan geloof ik wel eens een foto geplaatst. helaas kan ik eea nu 'even' niet benaderen omdat mijn harde schijf een door mij zelf gecre?rde day off heeft.
(partitietabel naar de kleauten)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-08-2009 21:16 #794024
door V300 register
Maar 's op zoek naar nieuwe riemen dan. Zo te zien 160 euro's bij Dafhobby.
De hele tijd minder dan 100 of meer dan 120 op de snelweg is ook niks.
Eens zien, auto gekocht met 146.000 op de teller, 25 duizend erbij, en volgens mij zijn er rond 130.000 nieuwe op gelegd. Zeg 40.000, inclusief vario ellende met optrekken in te hoge versnelling wat ook wel niet goed zal zijn voor de riemen.
Lijkt me nog een min of meer redelijke afstand dan...
De hele tijd minder dan 100 of meer dan 120 op de snelweg is ook niks.
Eens zien, auto gekocht met 146.000 op de teller, 25 duizend erbij, en volgens mij zijn er rond 130.000 nieuwe op gelegd. Zeg 40.000, inclusief vario ellende met optrekken in te hoge versnelling wat ook wel niet goed zal zijn voor de riemen.
Lijkt me nog een min of meer redelijke afstand dan...
Moderators: Mark Smeets