Tachorelais aanpassen
- V300 register
- Verbannen
-
Is het mogelijk om het tachorelais zo aan te passen dat hij in plaats van 1800 rpm bij bijvoorbeeld 1400 rpm schakelt ?
Ik kom wel redelijk in de buurt van de toerentalen in de tabel, maar ik vind dat de vario een beetje laat schakelt.
Zijn er mischien nog andere aanpassingen te doen aan de vario of aanhangende zaken om het toerental wat naar beneden te krijgen ?
Groeten,Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
op het moment dat je net weg gaat rijden ga je bij stapvoets rijden al redelijk snel naar de 2000 toeren. als je dan wat abrubt moet remmen en vervolgens weer optrekt, heb je door de dan hoger als de laagste versnelling een iets meer slippende koppeling, dat wordt erger als je het opschakelpunt laagtoeriger maakt, bijv bij fileparkeren.
ik zou er voor kiezen om de hoeveelheid opschakelvacuum aan te passen. dit doe je door de begrenzer in het emvk te verwijderen of de zegel hiervan te verwijderen en hem te verstellen. als je meerdere emvk's hebt is het ook verstandig om ze een voor een te proberen en vervolgens met de vacuummeter te kijken hoeveel opschakelvacuum je hebt.
ze zijn in principe in de fabriek afgesteld "rond" de 400mbar, ik heb er wel eens eens net 200mbar zien geven, en ik weet ook dat van tenminste 2 auto's (340GL van Ronald Romme en de 340DL special van Arthur) een magische waarde van jawel 530 mbar gaven, die auto's hadden trouwens een emvk dat "recent" als nos bij de dealer aangeschaft waren, kan toeval zijn of de huidige laatste voorraad is stiekem anders ingesteld:+
van het hoeveelheid opschakelvacuum opkrikken is als het goed is wel eens wat geschreven op het forum, als het goed is
- V300 register
- Verbannen
-
De vacuumbegrenzer heb ik gevonden, moet ik dit schroefje veder naar binnen of naar buiten draaien voor meer vacuum ?
Ik heb ondertussen eindelijk een reserve emvk en tachorelais, dus er kan wat geexperimenteerd worden....
Groeten, Ben
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
maak het opschakelvacuum ook niet t? hoog, ik denk dat 550 of 600mbar een hele goede waarde kan zijn
- V300 register
- Verbannen
-
Hoe is de staat van onderhoud van de vario?
- V300 register
- Verbannen
-
Over de hele linie zit ik ongeveer 150 hoger dan het lijstje.
groeten, Ben
- V300 register
- Verbannen
-
Koppeling
Luchtspleet Vario
...
- V300 register
- Verbannen
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder toeren bij 120 km/h krijg je niet voor elkaar... op die snelheid is de vario toch al uitgeschakeld en ga je alleen maar sneller door het motortoerental op te voeren?Divaria;112577 schreef : Wat wil je bereiken, minder toeren bij 50-60 km/uur of minder toeren bij 120 km/uur.
Hoe is de staat van onderhoud van de vario?
- V300 register
- Verbannen
-