Knarsend oof rammelend geluid
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-11-2008 17:55 #628217
door V300 register
Knarsend oof rammelend geluid is gemaakt door V300 register
beste Mensen,
Ik heb sinds heel kort een volvo 340 DL 1.4 . Nu viel mij op dat er bij het stoppen en heel langzaam rijden er een soort knarsend of rammelend geluid uit de motor lijkt te komen. Hij staat op het moment wel heel lag stationair afgesteld, wellicht heeft dat er iets mee te maken?
Heeft iemand een idee van wat dit evt. zou kunnen zijn? Hoop dat het niets ernstigs is.
Geert
Ik heb sinds heel kort een volvo 340 DL 1.4 . Nu viel mij op dat er bij het stoppen en heel langzaam rijden er een soort knarsend of rammelend geluid uit de motor lijkt te komen. Hij staat op het moment wel heel lag stationair afgesteld, wellicht heeft dat er iets mee te maken?
Heeft iemand een idee van wat dit evt. zou kunnen zijn? Hoop dat het niets ernstigs is.
Geert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2008 20:17 #738363
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Knarsend oof rammelend geluid
Komt het geluid uit de motor of achter de motor vandaan, bijv. bij het koppelingshuis of de centrale aandrijfas?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2008 22:53 #738413
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Knarsend oof rammelend geluid
zo is het idd gissen naar wat het is.
het gaat om een ratelend geluid wat ENKEL aanwezig is bij het optrekken en afremmen bij een snelheid van pakweg t?t 10/15 kmh?
toerentalgerelateerd>bak in n zetten en rustig toeren op laten komen om motor gerelateerde zaken uit te sluiten,
aandrijving gerelateerd> auto achter op assteunen zetten (assteunen onder de achteras en zo breed mogelijk, niet op de krikpunten!!) de bak in D, rustig gas geven en van onder localiseren waar het geluid vandaan komt, ook de kleine vario-afschermplaat verwijderen en je hand op de secundaire en primaire tandwielkast leggen om zo een trilling goed te onderscheiden, uiteraard oppassen voor draaiende delen.
is de ratel er bij het afremmen ook aanwezig nadat de koppeling loslaat? (het moment dat de auto bijna stilstaat en je de auto even in "vrij" voelt schieten)
als je de auto achter toch op assteunen hebt kun je even naar de conditie van de varioriemen kijken, zou kunnen dat daar wat geratel/gekraak vandaan komt.
het gaat om een ratelend geluid wat ENKEL aanwezig is bij het optrekken en afremmen bij een snelheid van pakweg t?t 10/15 kmh?
toerentalgerelateerd>bak in n zetten en rustig toeren op laten komen om motor gerelateerde zaken uit te sluiten,
aandrijving gerelateerd> auto achter op assteunen zetten (assteunen onder de achteras en zo breed mogelijk, niet op de krikpunten!!) de bak in D, rustig gas geven en van onder localiseren waar het geluid vandaan komt, ook de kleine vario-afschermplaat verwijderen en je hand op de secundaire en primaire tandwielkast leggen om zo een trilling goed te onderscheiden, uiteraard oppassen voor draaiende delen.
is de ratel er bij het afremmen ook aanwezig nadat de koppeling loslaat? (het moment dat de auto bijna stilstaat en je de auto even in "vrij" voelt schieten)
als je de auto achter toch op assteunen hebt kun je even naar de conditie van de varioriemen kijken, zou kunnen dat daar wat geratel/gekraak vandaan komt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-11-2008 23:13 #738421
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Knarsend oof rammelend geluid
Als het de vario zou zijn is het erg raar. Ik heb een keer een kapot lager in de cvt gehad dat hoor je juist vanaf 30km pu en dat geluid word dan alleen maar harder. Maar hoe zachter je rijd hoe minder je hoort en bij 10km hoor je zelf niks...
Kapot lager is trouwens vario vervangen.
Kapot lager is trouwens vario vervangen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2008 23:22 #738428
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Knarsend oof rammelend geluid
ik had een setje tandwielen in m'n secundaire in puin, rammelend geluid was alleen te horen bij het afremmen (op elke snelheid) en op snelheid normaal bochten nemen.
Moderators: Mark Smeets