vacuumdruk achter emvk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2008 16:42 #628208 door V300 register
vacuumdruk achter emvk is gemaakt door V300 register
Als ik een vacuummeter aansluit achter of eigenlijk tussen emvk opschakel en vario op welke stand moet dan de vacuummeter staan bij opschakel= 1800 rpm+
Ik vind namelijk dat de vario erg lauw opschakeld.
Deze vacuummeter staat nu op 0,250 en kan ik de emvk dan hoger afstellen tot..?
btw alles is verder in orde dus geen lekke toestanden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2008 21:35 #737940 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic vacuumdruk achter emvk
als in lauw opschakelen, doel je daarmee op het feit dat na het optrekken je een gelijke snelheid wilt rijden, waarvan het toerental daarbij naar jouw mening te hoog is?

in dat geval, zeker weten dat de riemspanning/secundaire schijfafstand in orde is? wijkt deze af dan scheelt dit makkelijk al 1000 toeren op 100kmh. en bij lage snelheid scheelt dit ook al wat, maar daarbij is het motorgeluid wat sterker.

ik h?b zelfs een auto meegemaakt waarbij de spanning zo laag was dat het arme motortje 5500 toeren draaide op 100kmh, en het hele vario circuit als in elektrisch+lucht was volledig in orde. de riemen klapperden ook wel een beetje nu ik er weer aan denk. komisch voorval is dat geweest

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 09:29 #737994 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumdruk achter emvk
Alles is in orde.
De snaren staan op 1mm gemeten tussen secundaire schijven.
Het ging mij eigenlijk om de vraag wat de normale vacuumdruk is bij de emvk als die dus in opschakel komt/is gemeten achter de emvk en tussen vario.
Ik weet dat hier het 1 en ander al besproken is hierover maar kon niet echt vinden wat deze waarde normaal gesproken moet zijn en wat het gevolg is als de druk te hoog afgesteld wordt dus zo rond 0,400.
mvg,
Edwin.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 09:40 #737997 door Anjo van den Akker
gevolgen zijn er niet, de terugschakelzijde hangt immers aan vol vacuum en dat trekt de membramen ook niet kapot.

ik heb echter wel eens de slang van opschakel, op terugschakelaansluiting van emvk gezet, en toen vanuit stilstand deze bekrachtigd gelaten, ging de eerste keer prima maar toen ik weer af ging remmen en optrok had ik een voluit slippende koppeling. in principe begint normaal het opschakelen bij 1800+ toeren en staat dit uit in stilstand, dus dan zou het in theorie wel goed moeten gaan.

dan is het alleen wel zo, dat die begrenzing er niet voor niets in zit..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 21:26 #738081 door V300 register
Om spraakverwarring te voorkomen de druk wordt begrenst op 540-550 milibar.
Waarbij 1040 milibar de normale luchtdruk is.sommige meters meten t.ov de luchtdruk dan krijg je andere waarden.
Langdurig vol vacuum op de membranen schijnt toch niet goed te zijn normaliter laat je de bergrem ook geen uren aanstaan.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 21:46 #738086 door Anjo van den Akker
de membramen bewegen continue tijdens versnellen en afremmen, ook zonder gebruik van het op en terugschakelen. hierdoor zijn de membramen gewoon een slijtageonderdeel als het uitdroogt..

drukverlies op de doorvoerpotjes is ook een rottig iets om vacuum op te verliezen.. die keerringen zijn niet echt makkelijk te krijgen als ik het goed heb?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2008 01:00 #738114 door V300 register
membranen drogen niet uit; maar ze scheuren wel.

de aangegeven vacuum"druk" door de topicstarter is inderdaad wel erg aan de lage kant.

EMVK afstellen kan eigenlijk niet, maar er zit wel een stelschroef die onder epoxy-achtig spul ingegoten zit. Je komt daar heeeeeel moeilijk bij, maar het kan wel.

waarschijnlijker is dat je t?ch een klein lekje hebt, of dat de EMVK zelf gewoon niet 'fris'meer is.

mijn tip is dus; probeer het eerst eens met een andere EMVK

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2008 09:39 #738120 door V300 register
Wouter, als ik het goed heb,
De emvk die er op zat heb ik ook getest en die gaf gemeten druk 0,325 dus hoger dan de andere emvk. Nu de 2e emvk gemonteerd en die gaf lager aan en dus een nog lauwer opschakelvacuum. Omdat deze toch erg laag stond dacht ik deze te proberen af te stellen door inderdaad de epoxy eruit te pielen en een klein schroefje te ontdekken en door indraaien van dit schroefje kon ik deze dus opwaarderen naar een hogere waarde. Elke keer een stukje hoger gedraaid, testrit, etc... en kwam uit op een waarde van 0,400 waarbij de auto echt als een zonnetje rijdt. De vraag was eigenlijk gewoon of dit kwaad kan voor 1 en ander maar begrijp dat dit niet zo is.
Het is Edwin trouwens. En tot zover bedankt voor alle reactie`s.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 10:50 #738706 door V300 register
Hoi Edwin;

goed gedaan... ik heb wel eens een EMVK gemold door dit te proberen.

wat je gedaan hebt kan g??n kwaad; eigenlijk rijdt je auto nu zoals het hoort.

Als je in de toekomst merkt dat het vacuum toch weer inzakt, moet er iets mis zijn met de slangen naar, of afdichting in de variomatic zelf.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC