340 Vario nieuweling met wat vraagjes
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben recentelijk in bezit gekomen van een 1989er Volvo 340 Variomatic.

Nu heb ik nog nooit in een auto met een CVT gereden, maar hier keek ik wel van op...:lol:
Zoveel herrie had ik nooit verwacht in deze onvervalste truttenschudder. ( koosnaampje toch??)
Op het gehoor zou ik zeggen dat de motor zo'n 4000 toeren blijft maken, en pas wat rustiger wordt als je een tijdje bv 80 rijdt, constant, en dan het gas wat loslaat.
Tevens is er een vrij sterk turbine/ stofzuiger geluid te horen wat ergens achter weg komt.
Oh ja..en als ik gas los laat hoor ik wat knallen of klapperen. Ik dacht eerst een sportief plofje in de uitlaat, maar het lijkt toch meer op klapperen of tikken van een as of riem of....
Klinkt dit bekend....? Ik heb de storingstabel/ foutzoeker van de CVT uitgeprint..dus ik zal de auto deze week eens nader aan de tand voelen.
Ik weet wel, voor 200euro mag je niet klagen :f, maar iets meer comfort had ik wel verwacht van ons nationale produkt waar destijds toch veel senioren naar alle tevredenheid in reden.
groet,
Chris
( ?en van mijn Border Collies heet Indy..vandaar. En ik kom uit '72 )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
veel succes met storingzoeken! als je nog specifieke vragen hebt.. weet je ons te vinden

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het klapperen is overigens de uitlaat. deze maakt van die stoere plofjes
dit komt omdat de terugschakel functie continue geactiveerd is, of het klepje in de emvk is gescheurd.
men doet de motorkap open, aan de bijrijderskant zit aan de bevestigingszijde van de veerpoot een stalen plaatje, met hierop een apparaat met een stelletje slangen en een paar draadjes, dit is het EMVK. als je achter dit apparaat staat trek je de rechterslang los en je hoort dan als het goed is een vacuumlek.
dit vacuumlek betekend een continue aangestuurde terugschakelfunctie hierdoor blijft de auto in lagere versnelling hangen.
als dit de diagnose is dan moet je op zoek naar de oorzaak.
waarschijnlijk is het een van de aansturingsonderdelen van dit mechanisme, namelijk de bergremschakelaar, kickdownschakelaar en remdrukschakelaar om dit te kunnen concluderen trek je aan deze zijde 1 van de 2 draadjes los, (geel/groen of bruin). is het lek dan weg dan zit het in de elektrische aansturing, blijft het een lek dan is er een klepje in de emvk kapot en kan je van mij tegen inlevering van de oude voor 20 euri een gereviseerde emvk krijgen.
als je op het hoofdvenster van de v3c.nl website de techniek sectie aanklikt, hierop zoekt naar variomatic & vervolgens storing en diagnose zoeken dan kom je hier verder wel uit.
succes!
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ga er deze week mee aan de slag, en laat het direkt weten.
gr
Chris
- V300 register
- Verbannen
-
Vanavond nog even EMVK uitelkaar gehaald. De slang met de kleinste diameter ( voor het opschakelen dus ) had geen vacuum .
Een piepklein rubber klepje op de electromagneet is kapot.
Na wat vogelen omgeruild voor dopje van terugschakelen. Auto is inderdaad veel lager in toeren nu. :yeah:
Binnenkort maar eens vragen of de dealer die rubber klepjes/ dopjes nog heeft liggen. Mooie eenvoudige techniek..hier kan ik wel aan wennen!
Dank aan iedereen die heeft meegedacht! Meest vervelende was eigenlijk het terugplaatsen..die EMVK staat op 3 rubber pootjes. Die had ik uit de bevestigingsplaat getrokken..probeer ze daar maar weer eens in te krijgen..:f
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het makkelijkste bij de laatste type auto's met vario is om gewoon de stalen plaat waar de emvk op zit los te halen met de 2 m8 boutjes bij de veerpoot, dan kunnen de rubbers lekker blijven zitten.
heb je bij het overzetten ook de diode die aan de opschakelzeide overgezet? deze is een must binnen het elektrische schema van de vario en geen of een kapotte diode kost je onderdelen in het tachorelais (wat het emvk aanstuurt, zit aan het stalen plaatje vast, is een zwart kastje met een 8 polige stekker aan de onderkant)
overigens is het overzetten van een kapot klepje naar de terugschakelzijde eigenlijk geen goed idee, de klep moet zonder belasting afsluiten, en een kapot klepje sluit niet af. zodra er spanning op de spoel komt gaat het klepje open en laat het het vacuum door.
trouwens, zeker weten dat je de opschakel en terugschakelzijdes niet door elkaar hebt gehaald?
vanuit de foto op het techniek gedeelte is A opschakelen en B terugschakelen. op A zit ook een restrictie en dit vacuum komt pas in werking bij meer als 1800 toeren, op de terugschakelzijde zit geen restrictie en heb je dus vol vacuum.
ik twijfel nu namelijk of de slangen achterop het emvk dan wel goed zaten (dunne is inderdaad opschakelen en hoort bij A, en de dikke vanzelfsprekend terugschakelen en hoort bij

als je een kleploos spoeltje aan de terugschakelzijde maakt blijft de vario voluit in z'n 1 hangen.
lijmen is een tijdelijke oplossing, ik meende dat de klepjes niet meer te verkrijgen zijn bij de dealer, mocht dat wel zo zijn, doe mij er dan maar een stuk of 30!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;64091 schreef : ...ik meende dat de klepjes niet meer te verkrijgen zijn bij de dealer, mocht dat wel zo zijn, doe mij er dan maar een stuk of 30!
Een nieuwe emvk kost bij de dealer 85 euro. Een te grote investering voor de gemiddelde 300-rijder. Maar je bent wel gegarandeerd een tijd laag in de toeren!
- V300 register
- Verbannen
-
Vervolgens de bergrem geactiveerd. Direkt hoorde ik een flink aanzuiggeluid.
Voor de vorm nog even gevoeld, maar de dikke slang was dus OK.
Toen bergrem uit, en met de hand onder het luchtfilter de gasklep aangetrokken.
Ik hoorde, en voelde wel een klik in de EMVK, maar geen zuig effekten.
Vervolgens EMVK uiteengehaald. Even puzzelen, maar had het vrij snel zo dat het witte kunststof deel, compleet met pennetje en dopje van de terugschakelkant aan de opschakelkant zat. Let wel: de elektromagneet m?t diode gewoon aan de juiste ( opschakel ) kant teruggeplaatst
Is dit nog te volgen??
gr
Chris
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Indy72;64096 schreef : Ik heb met slang A en slang B los de motor gestart.
Vervolgens de bergrem geactiveerd. Direkt hoorde ik een flink aanzuiggeluid.
Voor de vorm nog even gevoeld, maar de dikke slang was dus OK.
Toen bergrem uit, en met de hand onder het luchtfilter de gasklep aangetrokken.
Ik hoorde, en voelde wel een klik in de EMVK, maar geen zuig effekten.
Vervolgens EMVK uiteengehaald. Even puzzelen, maar had het vrij snel zo dat het witte kunststof deel, compleet met pennetje en dopje van de terugschakelkant aan de opschakelkant zat. Let wel: de elektromagneet m?t diode gewoon aan de juiste ( opschakel ) kant teruggeplaatst
Is dit nog te volgen??
gr
Chris
ja hoor, nu zeker heel duidelijk!
voor het opschakelen en dus verhogen van het motortoerental vind ik het het makkelijkst om m'n vinger op de aansluiting te leggen, die voel je vanzelf lichtjes vastzuigen aan het emvk als alles in orde is.
mooi dat je 't dus opgelost hebt