Nieuw Differentieel monteren - help!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-06-2008 19:57 #627532
door V300 register
Nieuw Differentieel monteren - help! is gemaakt door V300 register
gister heeft het differentieel van mijn 1991 volvo 340 1.4 vario er geheel de brui aan gegeven. mijn vraag is dus of het differentieel makkelijk te vervangen is, hoe dat moet en natuurlijk of iemand nog ergens een differentieel heeft liggen. ik zou het erg graag willen weten, en anders moet een verder prima apparaat naar de sloop!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2008 20:12 #712572
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Nieuw Differentieel monteren - help!
Differentieel is redelijk makkelijk te vervangen. Sommige mensen doen het op straat. Een brug is makkelijker en veiliger. Je kunt ook overwegen de gehele versnellingsbak te vervangen. Dat is sneller en hoeft niet veel duurder te zijn.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2008 20:51 #712581
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Nieuw Differentieel monteren - help!
het gaat dus om een secundaire dat kapot is? lijkt me sterk dat dat van de ene op de andere dag gebeurt, ikzelf heb een kapotte secundaire gehad en hier 2000 km met pijn en moeite mee doorgereden, (tandwielen misten complete tanden en deze rammelden door de bak heen) met allerlei gerammel onder de auto vandaan bovendien.. wat zijn de symptonen eigenlijk, rijd de auto niet?, tandengeschraap bij verschuiven van de pook?, bokken horten en stoten bij het nemen van bochten?.
secundaire vervangen kun je overigens thuis voor de deur met de achteras op 2 assteuntjes doen, hierna moet je wel de riemen opnieuw afstellen. voordeel is dat je dan alleen een secundaire nodig hebt.
bij de methode die erik beschrijft word de complete bak in zijn geheel onder de auto vandaan gehaald waarop vervolgens een andere gemonteerd word, is tijdsbesparend maar hierbij is een brug vereist. en uiteraard een complete andere bak, daarna de schakelstang afstellen wat ook wel een nauwkeurig klusje is..
secundaire vervangen kun je overigens thuis voor de deur met de achteras op 2 assteuntjes doen, hierna moet je wel de riemen opnieuw afstellen. voordeel is dat je dan alleen een secundaire nodig hebt.
bij de methode die erik beschrijft word de complete bak in zijn geheel onder de auto vandaan gehaald waarop vervolgens een andere gemonteerd word, is tijdsbesparend maar hierbij is een brug vereist. en uiteraard een complete andere bak, daarna de schakelstang afstellen wat ook wel een nauwkeurig klusje is..
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-06-2008 21:19 #712585
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw Differentieel monteren - help!
Voor de tijd dat ik nog elk half jaar een nieuw secundair nodig had 
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1564

forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1564
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-06-2008 11:27 #712610
door V300 register
Secundair is zelf te doen. Het enige wat moeilijk is aan de secundair, is het gewicht van de secundair. Het vervangen is niet meer dan 4 bouten en wat impusbouten losdraaien van de aandrijfasjes en de riemen er op en af leggen.
Ik denk echter wel als je zo onder de auto ligt het best wel gevaarlijk zou zijn, ik zou een grote krik regelen waar ik die secundair onderzet. Als die met twee schroeven voor en achter vast zit blijft die wel hangen. (krik eronderuit rest vast draaien)
Stel, dat er bij mij eentje stuk zou gaan zou ik hetzelf doen, de primair ook als hij anders gesleept zou moeten worden. Maar ja, de eerlijk heid gebied mij te zeggen dat het dan gerust een dag kan duren voordat het er onder hangt haha.
Iemand enig idee wat een secundair weegt???? Ze zijn echt zwaar vind ik.
Ik heb toen met Erik, twee keer een complete cvt vervangen en geen ene keer hebben we de schakelstang op nieuw af moeten stellen. Je kunt ook enkel je secundair vervangen door gewoon eerst alles naar benenden te halen, die 4 dikke bouten dus los te draaien de handremkabel, aandrijfas en schakelstang los te maken, en dan gewoon de secundair er van afdraaien en riemen er terug op plaatsen. Dat is een erg gemakkelijk klusje als je als je er zo makkelijk bij kunt. En dan het gehele gevaarte weer terug.
Kan enkel idd op een brug. Hoe lang was ik daar met Erik mee bezig volgens mij nog minder dan 2 uur. De eerste keer hebben we het samen gedaan, de twee keer heb ik het grotendeels alleen gedaan, had enkel wat problemen met het terug plaatsen van de aandrijfas. Die wou er bij mij maar niet onder....
En echt de eerste keer, ik kon er geen drol van, en de twee keer al zo goed als alleen. (behalve aandrijfas, en het richt werk met de brug omhoog omlaag, dat doe je ook met zn tweeen, kan alleen maar is erg lastig. Gewoon goed mee kijken leer je erg veel van.
De meest belangrijke tip is wellicht, dat je er redelijk zeker van op aan moet kunnen dat de secundair die je er onder gaat hangen werkt!
Ik denk echter wel als je zo onder de auto ligt het best wel gevaarlijk zou zijn, ik zou een grote krik regelen waar ik die secundair onderzet. Als die met twee schroeven voor en achter vast zit blijft die wel hangen. (krik eronderuit rest vast draaien)
Stel, dat er bij mij eentje stuk zou gaan zou ik hetzelf doen, de primair ook als hij anders gesleept zou moeten worden. Maar ja, de eerlijk heid gebied mij te zeggen dat het dan gerust een dag kan duren voordat het er onder hangt haha.
Iemand enig idee wat een secundair weegt???? Ze zijn echt zwaar vind ik.
Ik heb toen met Erik, twee keer een complete cvt vervangen en geen ene keer hebben we de schakelstang op nieuw af moeten stellen. Je kunt ook enkel je secundair vervangen door gewoon eerst alles naar benenden te halen, die 4 dikke bouten dus los te draaien de handremkabel, aandrijfas en schakelstang los te maken, en dan gewoon de secundair er van afdraaien en riemen er terug op plaatsen. Dat is een erg gemakkelijk klusje als je als je er zo makkelijk bij kunt. En dan het gehele gevaarte weer terug.
Kan enkel idd op een brug. Hoe lang was ik daar met Erik mee bezig volgens mij nog minder dan 2 uur. De eerste keer hebben we het samen gedaan, de twee keer heb ik het grotendeels alleen gedaan, had enkel wat problemen met het terug plaatsen van de aandrijfas. Die wou er bij mij maar niet onder....
En echt de eerste keer, ik kon er geen drol van, en de twee keer al zo goed als alleen. (behalve aandrijfas, en het richt werk met de brug omhoog omlaag, dat doe je ook met zn tweeen, kan alleen maar is erg lastig. Gewoon goed mee kijken leer je erg veel van.
De meest belangrijke tip is wellicht, dat je er redelijk zeker van op aan moet kunnen dat de secundair die je er onder gaat hangen werkt!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-06-2008 11:44 #712613
door V300 register
Ik zou zeggen, lees de link die ik voor je gepost heb... Misschien had ik er even bij moeten melden dat het een garagescene was
Je hebt echt geen brug nodig..

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-06-2008 12:40 #712616
door V300 register
Mocht je er nog een secundair zoeken: ik heb er nog 1 liggen :yeah:
Secundair is goed te wisselen, ook zonder brug. Als je met z'n tweeen bent is het een stuk beter te doen. Natuurlijk moet je wel een beetje kennis van zaken hebben
Inderdaad is de Garagescene een goed voorbeeld hoe je het kunt doen. Een manier met een licht beun-gehalte, maar zeker doeltreffend. Bij mij gaat alles op de beun-manier :yesyes:
Let wel op je veiligheid.
Secundair is goed te wisselen, ook zonder brug. Als je met z'n tweeen bent is het een stuk beter te doen. Natuurlijk moet je wel een beetje kennis van zaken hebben

Inderdaad is de Garagescene een goed voorbeeld hoe je het kunt doen. Een manier met een licht beun-gehalte, maar zeker doeltreffend. Bij mij gaat alles op de beun-manier :yesyes:
Let wel op je veiligheid.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-06-2008 13:53 #712622
door V300 register
ik heb hem zelf vervangen op straat met een krik. Het was een kriem en ik doe het nooit meer zo! Maar ik heb ook geen sprijder voor de riemen dus die had ik eerst gemonteerd en toen de secundaire bak gemonteerd, wat een geklooi en lastig om het veilig uit te voeren. ik raad je aan iemand te zoeken met een brug of naar een garage te gaan.
Jasper
Jasper
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-06-2008 15:04 #712629
door V300 register
Ja das het enige punt die secundaire bak is loei zwaar. Zal deze net zo veel gewogen hebben als 2 zakken aardappelen dan was het klusje erg makkelijk geweest!
Je moet er voor zorgen dat je de secundair bij het eraf draaien niet op je snuffert krijgt, en ook bij het er onder zetten. Als er een sleutelgarage in de buurt is is dat een zegen!
Je moet er voor zorgen dat je de secundair bij het eraf draaien niet op je snuffert krijgt, en ook bij het er onder zetten. Als er een sleutelgarage in de buurt is is dat een zegen!
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2008 15:36 #712635
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Nieuw Differentieel monteren - help!
Natuurlijk zet je daar een opdraaikrik oid. onder en laat je hem langzaam zakken en breng je hem langzaam in positie.
Moderators: Mark Smeets