terugschakelen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2008 20:59 #627440 door V300 register
terugschakelen is gemaakt door V300 register
Bij afremmen op de motor bij lage snelheid, uit laten rollen, schakeld de vario trapsgewijze terug. Niet met schokken maar je voelt iedere keer dat ie wat versteld, motor vacuum varieert dan tussen 0,81en 0,83, nog niet gemeten in de leiding naar de vario. Is dit normaal?, kan het wat te maken hebben met de afstelling van de riemen??
m.vr.gr.Eric

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2008 09:15 #710607 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic terugschakelen
Volgens mij is dat normaal. Tenminste, volgens mij doen alle 340's die ik ken dat zo. Geen reden om je zorgen over te maken ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2008 13:46 #710625 door V300 register
Als je dit in de gaten hebt, ?n wanneer je bij het rijden het gas iets terugneemt en je de vario hoort terugkoppelen heb je het basisprincipe van de vario in de gaten. En het zuinig rijden.
Als ik in de stad of in het dorp rijdt koppelt bij remmen en gas terugnemen de vario ook heel lekker terug waardoor ik met fijn laag toerental door kan kachelen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2008 16:12 #710652 door V300 register

bagger;55391 schreef : Bij afremmen op de motor bij lage snelheid, uit laten rollen, schakeld de vario trapsgewijze terug. Niet met schokken maar je voelt iedere keer dat ie wat versteld, motor vacuum varieert dan tussen 0,81en 0,83, nog niet gemeten in de leiding naar de vario. Is dit normaal?, kan het wat te maken hebben met de afstelling van de riemen??
m.vr.gr.Eric

als je een toerenteller hebt zie je dat het toerental op dat moment precies rond de 1800 toeren lichtjes op-en-neer gaat.

dit is voor veel mensen een van de duidelijkste tekens dat de vario goed werkt :+

het wordt veroorzaakt doordat bij het uitrollen, de snelheid steeds iets daalt, waardoor het toerental terugloopt tot onder de 1800. Daardoor schakelt het tachorelais terug naar de ruststand (geen vacuum)

daardoor loopt het toerental weer op (ivm geen opschakelvacuum, zie theorie op de website)

komt het toerental weer boven de 1800, schakelt het tachorelais weer in, er is weer vacuum, het toerental daalt weer, en je bent terug bij af.

Zodoende schakelt het tachorelais de vacu?mregeling bij het uitrollen wel 5 tot 15 keer in en uit.

Als het vario systeem met moderne regeltechniek zou zijn ontworpen, zou er een vacu?mklep met variabel uitgangsvacuum in gezet zijn. Deze zou bij teruglopend toerental een gradueel lager vacuum doorlaten, in plaats van het vacuum onder de grenswaarde ineens helemaal af te sluiten.

Regelklepjes voor turbodrukregeling van moderne dieselmotoren (Variabele Turbo Geometrie) hebben zulke techniek al. Ook voor EGR worden die steeds meer gebruikt. Als je de aansturing voor elkaar kunt krijgen is dat een mogelijk alternatief voor de EMVK.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2008 22:37 #711194 door V300 register
Om er een proportionele regeling voor te gaan bouwen gaat me wat erg ver.
Zal eens kijken of het tachorelais iets variabel te maken is qua schakelmoment en differentie. Benaderingschakelaartje , bij gas los differentie wat vergroten.
Een ongedemte vacuum meter in het vacuumsysteem gehangen en kennelijk toch nog ergens een incidenteel vacuum lekje of slecht terugslagklepje zitten. De ene keer staat de meter netjes stil stationair en bij laag toerental en na een keer gas geven hoor de meter gewoon klapperen met een verschil van 0,1 tot 0.2.
Zal ook een meter in het terugschakel circuit van de vario hangen, weet ik gelijk of aanpassen van tachorelais zinvol is of dat de vacuumbegrenzing of het terugslagklepje in de emvk moeilijkheden geeft.
m.vr.gr.Eric

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2008 23:08 #711199 door V300 register
een ongedempte vacuum meter klappert altijd bij een verbrandingsmotor...

edit; maar in het opschakelvacuum behoort dat inderdaad amper meer te zien te zijn. kan wel zijn dat het bij het 'opzuigen' van het vacuum fluctueert, maar 0,1/ 0,2 is ook niet zoveel dat het opvalt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC