emvk spoel

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2008 23:43 #627003 door Anjo van den Akker
emvk spoel is gemaakt door Anjo van den Akker
mijn cvt vertoonde alle symptonen van een kapotte emvk en een kapot tachorelais, bij afremmen viel met vaste regelmaat de motor uit, (oorzaak lek klepje in de emvk, van een 2e emvk klepje verwisseld en dit probleem was opgelost).

en ik hat het idee dat de remdrukschakelaar niet werkte, de kickdownschakelaar niet werkte, en de bergremschakelaar niet werkte, althans dit had geen effect op het rijgedrag van de auto. wel maakte de auto een hoop toeren. met 5500rpm ree ik 100 op de snelweg, en met 3500rpm ree ik strak 55. hieropvolgend heb ik het tachorelais gewisseld wat nog steeds niets uitmaakte. toen ging ik de spoeltjes op de emvk doormeten, de rechter(zonder diode) was goed, bergremzijde niet. mooi emvk met die 2x m8 erafhalen en hop naar binnen. spanning erop(12v) en er kon direct een conclusie getrokken worden dat het spoeltje een volle sluiting maakte ipv een contact. hierna heb ik de diode erafgesoldeerd en hetzelfde geintje uitgehaald, maar het bleek dus egt de spoel te zijn die kapot was.

het spoeltje verwisseld met een als goed bevonden exemplaar uit mijn reserve emvk en ook ik kon na een ritje ?gt genieten van de rijeigenschappen van de 340 cvt, 2200rpm bij 50, net 4000rpm bij 100kmh werkende kickdown, werkende remdrukschakelaar, en werkende bergremschakelaar. nou viel me op, dat zodra de bergremschakelaar aan stond dat de auto wel hetzelfde rijverdrag vertoonde als met het kapotte spoeltje, ofwel de bergrem stond bij mij altijd aan. nou hebben ik en mijn pa zeg maar een goeie 2.5 jaar rondgereden met de bergrem continue aan met de indruk dat dit normaal was vanwege de cvt. afgelopen maand heb ik pas een toerenteller gemonteerd en toen kwamen daar redelijk schrikbarende cijfers aan het licht.

nou wil ik dan meteen reageren op het topic dat met bergrem aan rijden boven de 50kmh funest is voor de cvt, tegendeel kan ik blijkbaar bewijzen, heb 165 op mijn teller geklokt, dit was echter voordat ik er een toerenteller in had zitten en na een paar seconden op die gang begon de motor al aardig te ruiken dus ben toen maar gauw van het gas af gegaan. maar toch, alles behalve funest zeg maar. heb nog nooit niet kunnen vertrouwen op de 340.

ik wist nog niet of het bekend was dat buiten de diode's en het tacho ook het spoeltje het dus blijkbaar wil begeven, maar bij deze! groeten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2008 00:26 #697269 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic emvk spoel
zoals je op de 'werking' pagina kunt lezen, heeft de vacuum regeling boven pakweg 110 km/h g??n effect meer; de riemen staan dan 'vast' in de hoogste versnelling.

dit geldt dus ook als het systeem niet goed werkt waardoor je terugschakelvacuum hebt op momenten dat het niet moet.

overigens, is dit nog wel interessant te melden:
de bergrem, en de volgas-schakelaar, doen elektrisch hetzelfde.

als je de instructie dus letterlijk leest, zou je dus ook boven de 50 geen volgas mogen geven. (en dat staat er dan weer NIET bij) zelfde geldt voor hard remmen.

het punt is een beetje dat je bij vol gas zowieso geen vacuum hebt :+

maar bij remmen op de motor wel, en dat is inderdaad wel heftig als je dat met de bergrem aan doet, boven de 50.

ik heb bij mijn coup? een keer de bergrem aangezet boven de 100 per uur, en toen het gas losgelaten.

dit blijkt de ultieme test te zijn voor klepsteelrubbers / olieschraapveren, want bij ongeveer 5500 toeren met gasklep dicht begon die een behoorlijk enge blauwe rookwolk te produceren.
(ik wist al dat die iets olie verbruikt, maar op dat moment werd het dus extreem)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2008 00:26 #697270 door V300 register
trouwens wel interessant om te lezen over een kapotte spoel, dit had ik zelf nog nooit meegemaakt. maar niks is onmogelijk natuurlijk...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 18:12 #697332 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic emvk spoel

antiekeradio;46660 schreef : trouwens wel interessant om te lezen over een kapotte spoel, dit had ik zelf nog nooit meegemaakt. maar niks is onmogelijk natuurlijk...

juist vandaar, ik heb me eige kapot gezocht op het forum maar niets erover gevonden, daarom vond ik het wel interessant om te vermelden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2008 20:10 #697369 door V300 register
Dan zal je benzineverbruik wel beduidend afnemen!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC