ff wat anders,

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 00:18 #626915 door Anjo van den Akker
ff wat anders, is gemaakt door Anjo van den Akker
ik ben al sinds 7 uur vanavond aan het zoeken en ik kom er ff niet uit. er zijn meerdere posts over het fenoneem dat de vario in low gear blijft hangen na hard remmen, oorzaak het emvk en/of het tachorelais., ik heb wat anders, als de motor koud is loopt hij goed stationair, wegrijden doet ie ook goed, en na een km of 9 als ik meestal de eerste keer moet remmen voor een stoplicht(jaja makkelijke wegen hier) gebeurt het me zowat elke keer dat ie afslaat tijdens het remmen, vlak voor het afslaan voel je de motor enorm worstelen voor een goede verbranding, spelen met de choke helpt nauwelijks, en een tikje gas bijgeven is bevorderend voor het blijven lopen, maar hoe hij dan loopt... ziek zwak en matig zeg maar, heftig schuddend en bokkend en de uitlaatdruk is ook niet constant, net alsof hij op 3 pitten loopt. na herstarten en wegrijden krijg je vrijwel gelijk na de volgende rempartij hetzelfde verhaal, soms wel 10x achter elkaar maar goed, ik zoek het probleem alsnog bij de emvk/tacho want als ik al rijdend de bergremschakelaar bekrachtig, gebeurt er helemaal niks. nou heb ik nog even in het donker gekeken naar de emvk en de locatie van het tacho( ja ook daarnaar moest ik nog eventjes zoeken zelfs ),. de slangetjes die achterop zaten waren naar mijn mening verwisseld, de grote binnendiameter zat op de kleine, en de kleine binnendiameter op de grote. echter uit het forum haalde ik op dat als deze slangetjes verkeerd zitten, er een duidelijk verschil is in rijgedrag/toerental. ik haal moeiteloos 165 op m'n teller zonder superschrikbarende geluiden van onder de motorkap, natuurlijk draait hij dan wel veel toeren maar dat is ook logisch als een auto aan het maximale van z'n kunnen zit. , ik denk nou dat doordat eventueel die slangetjes verwisseld zaten de vacuumslang van bovenop de emvk, naar de onderkant van 't luchtfilter niet goed zijn werk doet. doordat hij daar eventueel valse lucht aanzuigt. ik merk wel dat bij een koude start en choke vol uit dat het net lijkt of je de motor verzuipt, remedie is de choke half open en een ietsiepietsie gas bij geven. dan loopt hij weer normaal, tot hij een beetje warm is en er geremd gaat worden waarop hij weer afslaat. ik word er gek van, iemand bekend met dit probleem of een tipgeving/checklist met een paar controlepunten? overigens, morgen ga ik hem weer eventjes proberen met de inmiddels weer verwisselde vacuumslangen achterop het emvk, wie weet waren ze goed en blijft hij bij mij nu expres in z'n 1 hangen (dus dan zaten ze toch goed):crock:... ik ben benieuwd..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2008 10:12 #695257 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ff wat anders,
Loopt de motor niet te arm? Hoeveel toeren maakt ie bij stationair toerental?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 11:13 #695260 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic ff wat anders,

Dutchie;44521 schreef : Loopt de motor niet te arm? Hoeveel toeren maakt ie bij stationair toerental?

net het emvk uit elkaar gehaald, er bleek 1 van die 2 klepjes gescheurd te zijn bij de steel dus daar lekt hij. eigelijk is het ook wel logisch, koude motor> rubbertje is relatief hard en stijf, > hij sluit nog redelijk waardoor je motorvacuum niet beinvloedt wordt ivm stationair lopen> wegrijden en rijden gaat goed > hoe warmer de motor, des te soepeler het rubbertje, des te meer het rubbertje gaat lekken.

bij deze, ik ben op zoek naar een paar van deze rubbertjes weet iemand of hij/zij deze heeft liggen?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 14:19 #695263 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic ff wat anders,
De discussie over de rubbertjes staat in een ander topic, maar ik weet eerlijk gezegd niet welke, aangezien het om een vervolgdiscussie op een ander onderwerp staat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2008 15:05 #695275 door V300 register
V3C opzoek naar rubbertjes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2008 17:03 #695289 door V300 register
Hoi Anjo:

2 oplossingen voor jouw probleem:

- 1 het 'low gear' probleem: verbind de sensor/schakelaar op het hoofdremcilinder door, en/of vervang het tachorelais.

2; het bokken/afslaan: controleer staat van onderhoud van de auto en stel de carburateur af, of laat dit doen.

bougies, klepspeling, verdelerkap, vervuiling van carburateur, er zijn best veel mogelijke oorzaken, zeg maar.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 20:01 #695324 door Anjo van den Akker

antiekeradio;44557 schreef : Hoi Anjo:

2 oplossingen voor jouw probleem:

- 1 het 'low gear' probleem: verbind de sensor/schakelaar op het hoofdremcilinder door, en/of vervang het tachorelais.

2; het bokken/afslaan: controleer staat van onderhoud van de auto en stel de carburateur af, of laat dit doen.

bougies, klepspeling, verdelerkap, vervuiling van carburateur, er zijn best veel mogelijke oorzaken, zeg maar.

ha wouter, ik had in een eerdere post al gereageerd dat ik de oorzaak gevonden had, een lek klepje in de emvk aan de bergremzijde. doordat het klepje lekt wordt het motorvacuum beinvloed en loopt de motor slecht, met het stationair is niets mis want bij een koude motor loopt hij ook perfect als de choke een stukje uit staat, zodra de motor warm wordt wordt het rubbertje soepel en gaat hij alsnog lekken, ik heb toen het klepje aan de andere kant hier gezet, toen liep de motor perfect bij warme motor alleen bleef hij dan wel gelijk zeg maar in z'n eerste versnelling hangen.. het is dus echt het rubbertje zeg maar, bij die post had ik ook al gereageerd met de vraag of iemand deze rubberen klepjes heeft liggen. het is overigens een bekend probleem want er zijn nog veel meer mensen die hier problemen mee hebben merk ik uit het forum, is het geen idee om een stuk of 100 van die rubbertjes te laten maken? daar kun je op zijn minst weer 50 auto's mee helpen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 20:02 #695325 door Anjo van den Akker

slb_340;44541 schreef : V3C opzoek naar rubbertjes!

inderdaad!!!!!!!!!!!!!!!!!!:y:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC