aanloop geluid bij gas los laten

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2007 22:59 #626422 door Anjo van den Akker
aanloop geluid bij gas los laten is gemaakt door Anjo van den Akker
na een rondje toeren in mijn 1.4 vario laat ik gas los om een tegemoetkomende automobulist de tijd te geven om door een wegversmalling te rijden. klengelengelengeleng. voor de afwisseling stond mijn radio zacht (nadere info volgt hihi) en kon ik tog echt een aanlopend geluid onderscheiden,. kosten nog moeite werd bespaart, ben gestopt handle in n, toerentaal wat op laten komen, los en ja hoor geen geluid. grmblll tis de aandrijving.. verrotte riemen dacht ik aan, 88000 op de teller en nog niet vervangen, 80000 wordt geadviseerd via volvo? maar goed rustig naar huis gereden allemaal goed maar wel telkens dat aanloopgeluid bij t gas los laten of afremmen. snelheid is niet bepalend voor hoe hard het geluid is, wel de frequentie, namelijk 1x per rotatie van de achterwielen. thuis op de krik gegooit rustig in d gas gegeven met wielen vrij gas los ja hoor weer dat geluid!, na enig speurwerk bleek dit uit de achterste kast te komen waar ook de aandrijfassen uit komen, en de riemen zijn overigens nog in goede staat, weinig slijtagesporen en rubber is niet gescheurd....

nou denk ik dat dit mogelijk een kapot lager is,, zijn er over deze geluiden ervaringen? heb ze nog niet eerder gehoord. en zo ja wat is hier aan te doen. het is een geluid alsof er iets aanloopt maar het is in ieder geval niet de beschermkap oid... olieniveau in die bak was genoeg, bij t vulpunt stroomde er nog wat uit, echter de olie was wel bruin van kleur

mvg anjo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-09-2007 23:40 #681251 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic aanloop geluid bij gas los laten
nee hoor, komt uit de aandrijfas. de riemen maken geen ander geluid bij gas los.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-09-2007 23:42 #681252 door V300 register
bak in neutraal, dan wordt de as ook anders belast.

de oorzaak zit in 1 of meerdere van de volgende zaken:

- uitlijning motor-vario (hartlijnen op 1 lijn)
- slijtage vertandingen in de as
- slijtage/beschadiging van het achterste lager van het koppelingshuis

met name de laatste geeft soms al snel na vervanging (2 jaar, bij mij..) weer een licht schurend geluid. deze kan dus trillingen doorgeven aan de as, als die mee gaat trillen heb je een veel harder geluid.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2007 23:58 #681253 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic aanloop geluid bij gas los laten

antiekeradio;35053 schreef : bak in neutraal, dan wordt de as ook anders belast.

de oorzaak zit in 1 of meerdere van de volgende zaken:

- uitlijning motor-vario (hartlijnen op 1 lijn)
- slijtage vertandingen in de as
- slijtage/beschadiging van het achterste lager van het koppelingshuis

met name de laatste geeft soms al snel na vervanging (2 jaar, bij mij..) weer een licht schurend geluid. deze kan dus trillingen doorgeven aan de as, als die mee gaat trillen heb je een veel harder geluid.

thx man ik laat em voorlopig lekker ff stilstaan, ga er zaterdagochtend weer naar kijke!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-09-2007 18:26 #681375 door V300 register
Ik heb ongeveer hetzelfde euvel. Vooral bij hogere snelheid het gaspedaal lichten geeft dit geluid. Ik ga inderdaad eens het achterste lager in het koppelingshuis inspecteren.

Dat heeft geen haast, dit geluid is al heel lang aanwezig en men schijnt er lang mee door te kunnen rijden.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2007 19:12 #681832 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic aanloop geluid bij gas los laten

Variomatix;35185 schreef : Ik heb ongeveer hetzelfde euvel. Vooral bij hogere snelheid het gaspedaal lichten geeft dit geluid. Ik ga inderdaad eens het achterste lager in het koppelingshuis inspecteren.

Dat heeft geen haast, dit geluid is al heel lang aanwezig en men schijnt er lang mee door te kunnen rijden.

Jaah maar toch k rij er liever geen meter meer mee, nu is het dan nog het lager. Strax kan ik de complete aandrijflijn gaan vervangen bij wijze van spreken;).

Heeft er iemand enig idee waar ik een nieuw lager kan halen, een plaatselijke garage werkt alleen met het H-Base register, daar staan wel wat onderdelen in maar dit dus niet. Misschien een Volvo onderdelen shop oid?

bvd

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2007 19:53 #681835 door V300 register

AvdAkker;35691 schreef : Jaah maar toch k rij er liever geen meter meer mee, nu is het dan nog het lager. Strax kan ik de complete aandrijflijn gaan vervangen bij wijze van spreken;).

Onzin. Als het het lager is, dan kan dat geen kwaad. Zoals eerder gezegd, ze kunnen er oud mee worden.

De Volvodealer heeft trouwens nog van die lagers :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC