Vario gaat niet in "P"
- V300 register
- Verbannen
-
Op aanraden van mij heeft een collega van me een mooie 340 uit 85 gekocht. 145.000 op de teller, nog prima in de lak, bijna alles orgineel, nooit een radio in gezeten zelfs. Met bijna volle tank, bijna vol jaar apk: 75 euro

Nu komt een auto van 75 euro natuurlijk niet zonder een paar probleempjes, het meeste is al opgelost, maar er zijn nog een paar dingetjes waar ik nog even over val.
Om te beginnen de vario. Deze doet het prima, alleen is de P gewoon _niet_ te selecteren. De rest werkt prima, het pookje is alleen in slechte staat (wiebelt een beetje, lijkt erop alsof deze een keer door midden gezaagd is, hoort normaal uit 1 stuk te bestaan?) Ik heb het bakje nog niet open gehad, simpelweg nog geen tijd voor gehad en ik heb ook geen flauw idee wat ik er aan zal treffen.
Heeft iemand toevallig nog een pookje liggen? Ook zoek ik nog het bovenste deel van de carburateur, aangezien hier een stuk _afgebroken_ is (tja, en dan loopt ie stationair niet zo best he
Grootste "probleem" blijft dus de P stand, ook gaat na een 5 minuten rijden het accu lampje branden, dynamo doet het echter prima evenals de accu. (laad) voltages zijn goed, en beide zien er aardig recent uit (niet ouder dan 5 jaar) iemand een idee, verder alleen de onderdelen die ik zoek zijn:
Bovenste deel carburateur
Schakelpookje
Topic staat in het CVT/vario gedeelte omdat dat het voornaamste probleem is.
Bij voorbaat dank!
Een volvonaat
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Denkt iemand anders iets anders? Dit zou het wel kunnen zijn...
Als het lampje gaat branden van de accu na 5 minuten heeft dat zeer waarschijnlijk te maken met de dynamo. Je zou eens alle lichten aan moeten zetten en dan opmeten met de moter aan. Pakt hij zijn stroom dan voor een groot gedeelte van de accu, of laat de dynamo nog.
Wat ook zou kunnen zijn is dat dat kastje op de dynamo kapot is. Ben er even de naam van kwijt, maar die gaan om de 10 jaar kapot. Simpel te vervangen, en ze kosten bijna niks.
- V300 register
- Verbannen
-
Markvictor;30256 schreef : Wat ook zou kunnen zijn is dat dat kastje op de dynamo kapot is. Ben er even de naam van kwijt, maar die gaan om de 10 jaar kapot. Simpel te vervangen, en ze kosten bijna niks.
Spanningsregelaar, gok ik
- V300 register
- Verbannen
-
van t weekend vervangen dus.. er staat er eentje met bijna nieuwe riemen en 120k op marktplaats voor 125 euro, is dat een schappelijke prijs?
Mag ik ook meteen vragen wat voor olie er in gaat?
Bedankt voor de tips meteen
- V300 register
- Verbannen
-
Waar je (o.a.) op moet letten is of er roest op de schijven zit. Daar moet op dit forum nog wel wat over staan, dacht ik. Je kunt het opzoeken via de zoekfunctie. Daar kun je ook opzoeken wat voor olie erin moet.
- V300 register
- Verbannen
-
Zijn 2 compartimenten die je moet hervullen, bestel er ook meteen nwe pakkingringen bij uiteraard. Zoals je ziet moet het eigelijk bij de CVT om de 40000km of 2 jaar vervangen worden, zo staat het ook in de 340 volvo instr.boekie.
Automatische transmissie, CVT
Smeermiddel inhoud: 0,55 liter
Aanbevolen product Gearlube GL-4 80W90
Gebruik: Normaal, ververs elke 40000 km / 24 maanden
Goede alternatieven Gearlube GL-5 80W90
Gebruik: Normaal, ververs elke 40000 km / 24 maanden
Differentieel, achter
Smeermiddel inhoud: 1,35 liter
Aanbevolen product Gearlube GL-5 80W90
Gebruik: Normaal
Goede alternatieven Unigear HS GL-2/GL-5 80W90
Gebruik: Normaal
Gearlube GL-4 wordt gebruikt in hypo?d achterbruggen, versnellingsbakken en andere overbrengingen, waarin EP - gedoopte oli?n worden voorgeschreven.
Gear Oil LS GL-5 80W-90 is speciaal ontwikkeld voor het onberispelijk smeren van zogenaamde 'Limited Slip' en zelfblokkerende hypo?daandrijvingen.
En of je 4 of 5 variant nodig heb, moet je weten hoe je gebeuren in elkaar steekt, zie hieronder de info die naar antwoord leid als je je auto goed kent
Wanneer de schuine tand op een conisch tandwiel is aangebracht en de beide assen van de tandwielcombinatie in hetzelfde vlak liggen (op gelijke hoogte) spreekt men van een spiraalvertanding (afb. 1). Hiervoor wordt dan een EP (extreme pressure) olie voorgeschreven. U kunt deze olie herkennen aan de aanduiding GL4 (Gear Lubricant)
Wanneer het ingaande tandwiel (pignon) onder of boven de hartlijn van het kroonwiel is aangebracht spreekt men i.v.m. de veranderde tandvorm van een hypoidvertanding (afb. 2). Doordat de tandwielen verder uit elkaar liggen neemt de kracht die op de tandwielen en de olie komt te liggen toe. Voor dergelijke vertandingen wordt een Hypoid olie voorgeschreven. Deze kunt u herkennen aan de aanduiding GL5.
Hoe verder de hartlijnen van deze constructie uit elkaar komen te liggen, des te schuiner en lager de tand wordt totdat deze overgaat in een schroefdraad, oftewel worm (afb. 3). Hoewel hier de krachten nog groter zijn kan hier toch niet met een GL4 en/of GL5 olie gesmeerd worden. Dit komt doordat in een worm overbrenging vaak met gele metalen zoals brons wordt gewerkt. Deze metalen kunnen aangetast worden door de agressieve dopes sie in GL4 en GL5 oli?n zijn verwerkt. Hiervoor dient dan ook een olie met aanduiding GL2 gebruikt te worden (Milgear).
Okay genoeg over olie gezeurd nu, doei
- V300 register
- Verbannen
-
Als de riemen eraf liggen: draai hard rond met de flenzen, hoor je lagergeluid= kapot, hoor je niks is goed. Je mag ze wel licht horen rondzoemen, een lagergeluid hoor je wel dat verschil.
Nu is bij jouw waarschijnlijk iets mis met het schakelmechnisme. Dat zul je dus niet horen als je de flenzen ronddraaid... Al die eenmaal goed staat dan.
De vario eenmaal in de goede stand geen rare geluiden? Ook met 120 niet? Dan zal de secundair nog wel goed zijn, athans 99% kans. Ik zou hem lekker laten zitten en alleen de primair vervangen. Je kunt ook kiezen om alles te vervangen persoonlijk zou ik dta niet doen, werkt het dan werkt het.
- V300 register
- Verbannen
-
Om een hoop werk te besparen heb ik de moer van de vervangende vario los gehaald (zat vast gelast) maar deze had dus ook geen schroefdraad meer
De moer is niet zomaar te krijgen lijkt nu.. M18 is te klein en M20 is te groot.. ik krijg de riem met wat moeite wel weer strak (lijmtangen, beetje wrikken, aandraaien, wrikken, aandraaien etc. en hij ligt er snel genoeg prima op) maar ik kan m dus niet vast draaien.. volvo dealer is nu aan het kijken of ze nieuwe moeren kunnen regelen, voor de vervangende vario (die dus straks weer te koop staat) en eentje voor de huidige. Als het allemaal weer werkt moeren weer vast laten lassen dus...
Ik meen dat ik al iets op het forum las over de moeren die er nog wel eens vanaf vallen, en dat deze vast gelast worden, heb ook zien staan dat ALS dit gebeurt, je de olie waarschijnlijk kwijt bent omdat de kering dan niet meer vast zit/werkt. Dit lijkt inderdaad zo te zijn aan de smerige onderkant te zien (verse olie zeg maar)
Zou bijvullen/verversen voldoende zijn, of moet er nog iets met de keering gebeuren?
- V300 register
- Verbannen
-
Wel belangrijk, als mensen dit eens hebben weten ze dat ze die bout eens moeten cheaken, 2 minuten werk... je kunt hem zo voelen en er zo bij...
Ik weet zelf niet wat er met de kering gebeurd, maar mocht die daar door begeven zijn, heb je dus een nieuwe secundair nodig.
- V300 register
- Verbannen
-