Gaskabel vervangen en zit er een kickdown op gaskabel?
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ga binnenkort een gaskabel vervagen van een CVT uit 1989. Maar nu zei die vriend van mij dat hij soms in de toeren blijft hangen na acceleren van een rotonde. De gaskabel is niet meer goed, want het omhulsel voordat het de auto in gaat is stuk. Waardoor de groene stopper voor de veer over de kabel schuift.
Nu is mijn vraag. Is zo'n gaskabel makkelijk te vervangen?
Nu vraag ik mij ook nog af of er een soort van kik down op de gaskabel zit. Want die vriend van mij zei dat de auto soms in de toeren blijft hangen als hij bijvoorbeeld een rotonde afrijd. En door het gas een paar snel in te drukken schakeld ie er weer van af, en rijd de auto normaal.
Heeft er iemand een goed plaatje hoe het hele systeem in elkaar zit?
Bedankt voor jullie antwoorden.
Grt No?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
edit:
Die zou je een poosje kunnen overbruggen (contact permanent aan massa leggen) om te kijken of het vario probleem mischien daarvan komt. Voor kickdown effect: bergrem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
grilkip;28812 schreef : Die kickdownschakelaar zit daar waar je gaskabel de motorruimte binnenkomt.
Check, en dat is dan ook het probleem. Want daar was de kabel stuk. En dus moeten we dat fixen. Vandaar dat waarschijnlijk het gas soms bijft hangen als hij het gas intrapt na een rotonde.
Is zo?n kabel duur?
grt Noe
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De kickdownschakelaar werkt in principe heel simpel. Wanneer je volgas geeft en de carburateur is helemaal open, dan kun je hem nog verder doortrappen. Je trekt dan als het ware de buitenkabel mee naar binnen (= naar je toe). Wanneer deze schakelaar blijft hangen (dan blijft hij dus hoog in toeren rijden, zelfde effect als de berghellingschakelaar) is er vermoedelijk iets mis met de veer die eraan zit, of gaat de schakelaar extreem zwaar. Of de gaskabel moet extreem zwaar gaan.
Ik heb zelf enkele maanden geleden de gaskabel vervangen. Ik heb gewoon een remkabel van een fiets gebruikt met daarop verstelbare nippels. Eerst even je buitenkabel goed op lengte maken, daarna je binnenkabel.
Kosten: ik schat zo'n 5 euro's.
PS Als je er maar voor zorgt dat de gas NIET blijft hangen.........da's namelijk best link bij zo'n CVT
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb een vraag, ik heb de gaskabel vervangen. Maar tijdens het vervangen van de gaskabel konden we de draad van de kickdownschakelaar niet vinden. Deze was dus ook niet aangesloten.
Waar kan ik deze vinden. Heb wel gezocht in de auto maar vlak bij het schutbord kon ik niets vinden.
Best vaag he... Waar moet deze kabel vandaan komen??
Vrg No?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
noot20;29133 schreef : Hallo iedereen,
Ik heb een vraag, ik heb de gaskabel vervangen. Maar tijdens het vervangen van de gaskabel konden we de draad van de kickdownschakelaar niet vinden. Deze was dus ook niet aangesloten.
Waar kan ik deze vinden. Heb wel gezocht in de auto maar vlak bij het schutbord kon ik niets vinden.
Best vaag he... Waar moet deze kabel vandaan komen??
Vrg No?
Het zou goed kunnen dat de vorige eigenaar de kick-down-schakelaar al heeft overbrugt. Dan is de draad waarschijnlijk ergens aan de massa geknoopt als ik me niet vergis.
Het probleem dat de auto in toeren blijft hangen lijkt hem dus niet te zitten in de kickdownschakelaar maar waarschijnlijk in de remdrukschakelaar. Deze remdrukschakelaar zit aan de zijkant van de hoofdremcilinder. Deze zorgt ervoor dat, wanneer je hard remt, de CVT snel terugschakelt om zo meer op de motor af te remmen. (En te zorgen dat je CVT volledig is teruggeschakeld wanneer je stilstaat).
Wanneer deze remdrukschakelaar blijft hangen kan het weleens voor komen dat hij (na hard remmen) in zijn toeren blijft hangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.