Gaskabel vervangen en zit er een kickdown op gaskabel?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2007 13:01 #626127 door V300 register
Hallo Volvo rijders,

Ik ga binnenkort een gaskabel vervagen van een CVT uit 1989. Maar nu zei die vriend van mij dat hij soms in de toeren blijft hangen na acceleren van een rotonde. De gaskabel is niet meer goed, want het omhulsel voordat het de auto in gaat is stuk. Waardoor de groene stopper voor de veer over de kabel schuift.

Nu is mijn vraag. Is zo'n gaskabel makkelijk te vervangen?

Nu vraag ik mij ook nog af of er een soort van kik down op de gaskabel zit. Want die vriend van mij zei dat de auto soms in de toeren blijft hangen als hij bijvoorbeeld een rotonde afrijd. En door het gas een paar snel in te drukken schakeld ie er weer van af, en rijd de auto normaal.

Heeft er iemand een goed plaatje hoe het hele systeem in elkaar zit?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Grt No?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 13:46 #672851 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gaskabel vervangen en zit er een kickdown op gaskabel?
De kick down zit niet op de gaskabel. Vervangen is met enig klein technisch inzicht en een goede lamp, makkelijk te doen. Ik heb wel een gaskabeltje liggen voor een 1400 of 1700.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2007 13:48 #672852 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gaskabel vervangen en zit er een kickdown op gaskabel?
Er zit wel een of andere schakelaar aan de gaskabel bij een Variomatic in ieder geval, en die zorgde er bij mij voor (in combinatie met andere factoren) dat de variomatic niet lekker opschakelde.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 14:01 #672856 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gaskabel vervangen en zit er een kickdown op gaskabel?
Nooit op gelet eigenlijk. Ik heb een aantal vario's gesloopt. Ga er dus vanuit dat ik een dergelijke kabel wel heb liggen. Ben vandaag niet naar de werkplaats. Wil wat leuks gaan doen. Misschien ff naar de waalkade oid.180 rijden in mijn Porsche begint ook saai te worden........ Helaas kan ik mijn Volvo 142 hier niet voor de deur zetten, wegens voetballende en andere onvoorzichtige mensen. Mensen in deze buurt hebben andere normen en waarden als het spullen van iemand anders betreft. Ze zien hier alleen eigenwaarde en niet de waarde van iemand anders.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2007 14:45 #672859 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gaskabel vervangen en zit er een kickdown op gaskabel?
Die kickdownschakelaar zit daar waar je gaskabel de motorruimte binnenkomt.

edit:

Die zou je een poosje kunnen overbruggen (contact permanent aan massa leggen) om te kijken of het vario probleem mischien daarvan komt. Voor kickdown effect: bergrem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2007 15:20 #672861 door V300 register

grilkip;28812 schreef : Die kickdownschakelaar zit daar waar je gaskabel de motorruimte binnenkomt.

Check, en dat is dan ook het probleem. Want daar was de kabel stuk. En dus moeten we dat fixen. Vandaar dat waarschijnlijk het gas soms bijft hangen als hij het gas intrapt na een rotonde.

Is zo?n kabel duur?

grt Noe

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2007 14:23 #672929 door V300 register
de zoekoptie is een functie die echt werkt, zit er niet voor de show.... als je nou eens 'kickdown schakelaar' invoert?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2007 15:41 #672937 door V300 register
de kickdownschakelaar zit in je voetenruimte binnen in de auto. Wanneer je je gaskabel volgt vanuit het gaspedaal zie je hem zitten. Hier zit namelijk een draadje aan.
De kickdownschakelaar werkt in principe heel simpel. Wanneer je volgas geeft en de carburateur is helemaal open, dan kun je hem nog verder doortrappen. Je trekt dan als het ware de buitenkabel mee naar binnen (= naar je toe). Wanneer deze schakelaar blijft hangen (dan blijft hij dus hoog in toeren rijden, zelfde effect als de berghellingschakelaar) is er vermoedelijk iets mis met de veer die eraan zit, of gaat de schakelaar extreem zwaar. Of de gaskabel moet extreem zwaar gaan.

Ik heb zelf enkele maanden geleden de gaskabel vervangen. Ik heb gewoon een remkabel van een fiets gebruikt met daarop verstelbare nippels. Eerst even je buitenkabel goed op lengte maken, daarna je binnenkabel.
Kosten: ik schat zo'n 5 euro's.

PS Als je er maar voor zorgt dat de gas NIET blijft hangen.........da's namelijk best link bij zo'n CVT

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2007 17:17 #673159 door V300 register
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag, ik heb de gaskabel vervangen. Maar tijdens het vervangen van de gaskabel konden we de draad van de kickdownschakelaar niet vinden. Deze was dus ook niet aangesloten.

Waar kan ik deze vinden. Heb wel gezocht in de auto maar vlak bij het schutbord kon ik niets vinden.

Best vaag he... Waar moet deze kabel vandaan komen??

Vrg No?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2007 11:16 #673344 door V300 register

noot20;29133 schreef : Hallo iedereen,

Ik heb een vraag, ik heb de gaskabel vervangen. Maar tijdens het vervangen van de gaskabel konden we de draad van de kickdownschakelaar niet vinden. Deze was dus ook niet aangesloten.

Waar kan ik deze vinden. Heb wel gezocht in de auto maar vlak bij het schutbord kon ik niets vinden.

Best vaag he... Waar moet deze kabel vandaan komen??

Vrg No?

Het zou goed kunnen dat de vorige eigenaar de kick-down-schakelaar al heeft overbrugt. Dan is de draad waarschijnlijk ergens aan de massa geknoopt als ik me niet vergis.

Het probleem dat de auto in toeren blijft hangen lijkt hem dus niet te zitten in de kickdownschakelaar maar waarschijnlijk in de remdrukschakelaar. Deze remdrukschakelaar zit aan de zijkant van de hoofdremcilinder. Deze zorgt ervoor dat, wanneer je hard remt, de CVT snel terugschakelt om zo meer op de motor af te remmen. (En te zorgen dat je CVT volledig is teruggeschakeld wanneer je stilstaat).

Wanneer deze remdrukschakelaar blijft hangen kan het weleens voor komen dat hij (na hard remmen) in zijn toeren blijft hangen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC