Resonantie bij bepaald toerental

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-05-2007 19:29 #625910 door Wouter Borsje
Resonantie bij bepaald toerental is gemaakt door Wouter Borsje
Beste mede Volvo 300 liefhebbers;

Bij mijn 340 variomatic uit '88 is bij een bepaald toerental ( weet niet welk, heb geen toerenteller) een resonerend geluid te horen.
De uitlaat is het niet; toen ik een paar maanden geleden bij de Volvo garage was om de auto aan een technische controle te onderwerpen zei de chef werkplaats dat dit zeer waarschijnlijk komt door uitgedroogde/versleten rubbers in de cardanas.
Verder is mij verteld dat als het rubber afknapt of uitscheurd de aandrijving verloren gaat en ik dus stil kan komen te staan:(
Zolang de motor zwaar genoeg belast word is het niet te horen maar bij continu 80 rijden is het bijvoorbeeld goed te horen zodat ik dan meestal maar 90 ga rijden.
Nu kan ik er ??n kopen bij een auto demontage bedrijf, vraag is alleen of het risico dan niet groot is dat ik binnen korte tijd weer met hetzelfde probleem kom te zitten en ik er niet beter een nieuwe onder kan laten monteren ( heb nog geen idee wat een nieuwe gaat kosten).
Ik had al begrepen dat deze as niet moeilijk te vervangen is, zijn er nog bepaalde dingen waar op gelet moet worden bij het vervangen ervan?

Groeten; Wouter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2007 19:52 #669417 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Resonantie bij bepaald toerental
Hoi, je kunt de as zeer eenvoudig zelf checken, deze loopt midden onder de auto door.

als het rubber dreigt te gaan overlijden zie je van buiten scheurtjes zitten, deze zitten altijd in het midden. als er scheurtjes in de rubbers zitten moet je de as vervangen.

maar; ik vrees dat ook daarmee je geluid niet opgelost is. een aandrijfas hoor of voel je meestal niks van, totdat ie stuk gaat en dan heb je ineens 0 aandrijving en heel veel stank in de auto.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-05-2007 20:11 #669419 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Resonantie bij bepaald toerental
Bedankt voor je antwoord Wouter, maar heb jij dan misschien enig idee waar die resonantie door veroorzaakt kan worden?
De uitlaat zit rotsvast en verder heb ik ook geen enkel idee waar het vandaan komt, ook bij stilstand en de pook in 'N' hoor ik het bij gas geven.

Groeten; Wouter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2007 20:13 #669421 door V300 register
bij stilstaande auto in de D staat de aandrijfas inclusief de koppelingsplaat stil.

het enige wat dan draait is de krukas, het vliegwiel en de drukgroep.

als je het geluid dan ook hoort, moet het dus ofwel daar vandaan komen, of het is een andere rammel die door trillingen veroorzaakt wordt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2007 21:10 #669425 door V300 register
Bij mij zit er een resonnantie bij 3400 toeren dat is bij mij bij 110 km/u
Zou dat het binnenwerk van de voorste demper kunnen zijn?
Wouter76 is het met bergversnelling bij een andere snelheid?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-05-2007 21:22 #669426 door Wouter Borsje
@cryowim;

Ik heb niet geprobeerd of het anders word met de bergversnelling aan, weet ook niet of het wel verstandig is om dan nog 80 te gaan rijden.
Zal binnenkort even aan iemand vragen om in 'N' even wat te spelen met het gas zodat ik met kap open kan proberen te achterhalen waar de resonantie vandaan komt.
Ook bij mij komt inderdaad bij 110 het resoneren net als bij 80 voor.

Groeten; Wouter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2007 22:52 #669531 door V300 register
resonantie

Meest voorkomende oorzaak, de middendemper (vooral Bosal). Andere oorzaken: een gebroken las op de plaat op de voorste dubbele pijp met het schroefgat, waar het steunstuk aan vast zit, dat naar de bevestigingsbout van de startmotor loopt; het ontbreken van dit steunstuk; het bewegende deel (soms) in het spruitstuk, dat bij het naverbrandersysteem hoort (1988!); bij katmodellen is het heel vaak de koelplaat boven de kat; de bouten (vier stuks, twee onder de auto en twee bij de ophangrubbers aan de schutbordzijde) van de dekplaat (zit achter de carterpan) van de koppeling kunnen loszitten; het relais van de startmotor kan resoneren

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-05-2007 13:23 #669553 door Wouter Borsje
@Vries254;

Bedankt voor je hulp,met deze aanwijzingen is hopelijk het resoneren straks verholpen.
Binnenkort als de motorolie en remvloeistof vervangen gaan worden evenals het ontluchtingsslangetje van de benzine tank zal ik de monteur vragen hier naar te kijken en zal zelf dan ook even een blik onder de auto werpen ( heb al een vraagbaak en straks ook het Haynes manual )
Gisteren nog even in 'D' met ingedrukte pookknop met het gas gespeeld en de resonantie is er dan dus ook zonder dat de aandrijfas meedraait, ben toen al meer in de richting van een hitteschild o.i.d gaan denken en het resoneren begint ook pas als de motor (uitlaat) warm word.

Groeten;Wouter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2007 14:36 #669555 door V300 register
Chris, heb inder daad zo'n S motor en mijn egr werkt nog klep gaat bij bepaald toerental weer dicht is vacuumgestuurd vanaf de carb met soortgelijke aansluiting als de vervroeging op deze carb zitten er 3 ook nog een voor het deceleratie systeem.
Als dieklep open staat zou die natuurlijkbest kunnen staan rammelen is per slot een massa-veersysteem! zou dan over moeten zijn als ik het vacuumslangetje er af haal

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC