GROOOT PROBLEEM

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2005 16:50 #644903 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic GROOOT PROBLEEM
De auto waar die uitkomt zal ook een variomaat moeten zijn. Ik weet niet of een van de handgeschakelde assen overeenkomt. Maar volgens niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2005 17:07 #644904 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GROOOT PROBLEEM
nope, handgeschakeld zit met blokjes vast, waar een imbusboutje in gedraaid zit. dat moet je eerst losmaken voor je de as kunt schuiven. denk dat een MT as dus niet zonder meer voor een CVT auto te gebruiken is.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2005 18:36 #644905 door V300 register
Hoe zit het ook weer... Dat rubber van zo,n aandrijfas... Moet dit er helemaal invallen voorin, zodat als je het wilt zien je eerst die as los moet kopelen, zie je het wel en is het geheel rubber, of is het eerst een stangetje en dan het ronde rubber? Dus hoe zit zo,n ding goed?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2005 18:48 #644906 door V300 register
By the way, als dat rubber verbrand, zit er dus helemaal geen rubber meer om die as heen. Toch?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-04-2005 21:14 #644907 door V300 register
het rubber zit aan het eind van de as.

van normale dikte gaat ie aan het eind naar dikker, en aan t uiterste randje weer een beetje dunner. in die 'uitbolling' zit een rubber blok.

in het rubber blok zit de kern, die schuift over de massieve as vanuit het koppelingshuis.

het rubber blok loopt iets spits toe richting de kern, de kern steekt dus iets uit de as.

het rubber wat je tussen de kern en de as ziet mag geen scheurtjes vertonen. als de verbinding los is, zullen er altijd resten zitten maar het defect zal duidelijk zijn!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-04-2005 10:08 #644908 door V300 register
Ja, dat vertelde mij garagage ook... Ik heb hem even laten kijken, maar het was niet verbrand, hij zei wel dat het rubber niet echt meer goed was. Iets met banen die uitgevreten waren ofzo. Zegt dat iets? Het hoeft dus niet persee verbrand te zijn om niet meer te functioneren, blijkbaar... Hij had alleen 5 a 10min tijd, dus ik moet nog een keer terug. Handig als je nog niet zeker weet wat het is. Of het was de koppeling (cvt) die er uitligt. Is dat bekend dat die er ook zo uitkunnen vallen, terwijl je van te voren geen slijtage gevonden hebt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-04-2005 10:09 #644909 door V300 register
Zaterdag ga ik het zeker weten...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-04-2005 11:03 #644910 door V300 register
in het rubber blok zit de kern, die schuift over de massieve as vanuit het koppelingshuis.

dat zou ook het probleem kunnen zijn. op die verbinding zit een vertanding. splines noemen we dat. deze kunnen ook uitgeslagen zijn en dan ineens doordraaien. hopelijk is de koppelingsas niet te erg aangetast, anders wordt het toch een wat grotere klus.

dit defect klopt trouwens beter met het beschreven geluid, en afwezigheid van verbrande rubber geur.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-04-2005 16:29 #644911 door V300 register
Oke maar een ding is nog duurder (ik blijf zeiken ik weet het) en das de koppeling. Mn vader heeft dat een keer meegemaakt ook cvt ging langzaam en opeens wou die niet meer harder dan 80km/h. (andere 340) Kan het zijn dat hij in een keer er uit ligt, onder het rijden zonder op te trekken zonder daarvoor slijtage gemerkt te hebben? Ik denk wel dat het kan, maar dat het eigenlijk bijna niet kan,..

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC