Bergrem tot welke snelheid

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2006 19:07 #624704 door V300 register
Bergrem tot welke snelheid is gemaakt door V300 register
In de handleiding van de 340 staat dat je de bergrem niet bij hoge snelheden mag gebruiken, maar wat is een hoge snelheid? Stel, ik rijd 80km/u en wil inhalen, is het dan ok om de bergrem in te schakelen voor extra terugschakelen? Ik vind dat de kickdown toch te weinig vermogen levert en 'voel' dat er meer vermogen beschikbaar is. Wat zeggen de ervaren variorijders?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2006 19:14 #645051 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bergrem tot welke snelheid
Mijn emvk is een tijd kapot geweest. Zeg 5 maanden, waardoor ik altijd reedt met de bergremschakelaar aan. Ik heb destijds nog verschillende keren 145 gereden....
Heeft geen enkel probleem gegeven.

Dus jah.. Of je hem niet mag gebruiken... Trek je eigen conclusies.

Mischien dat iemand anders een andere kijk op heeft.

(Bericht gewijzigd door rwdstudent op 10 februari 2006)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2006 13:03 #645052 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bergrem tot welke snelheid
Kick-down en bergrem bekrachtigen dezelfde kant van de EMVK (ElektroMagnetiscVacuumKlep).
Alleen bij de bergrem werkt dit al vanaf stilstand...op hogere snelheden maken ze onderling niks uit alleen dat je kolk in de tank nog sneller rond gaat draaien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2006 16:09 #645053 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bergrem tot welke snelheid
bij volgas is er zowiezo amper vacuum om te kunnen schakelen;

de invloed ligt er vooral in dat het opschakelvacuum uitgeschakeld wordt (dat blijft ie vasthouden, ook als er geen vacuum meer in het inlaatgedeelte zit; dit omdat er in de EMVK een terugslagklep zit)

En Frits; jouw EMVK was wel kapot, maar dat betekende alleen dat de opschakelkant niet werkte. niet dat daardoor ook de terugschakelkant continu ingeschakeld werd.
Als je een fout aan de bedrading, tachorelais of remdruksensor hebt, kan het wel gebeuren dat ie altijd op de 'bergrem aan' stand komt te staan. Dan verbruikt ie echt ongelofelijk veel brandstof

groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2006 16:28 #645054 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bergrem tot welke snelheid
Ik heb trouwens ook de indruk dat ie soms moeite heeft met kiezen tussen terugschakelen of doorschakelen. Als ik 50 rijd en dan het gas loslaat gaat ie ietwat twijfelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2006 23:08 #645055 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bergrem tot welke snelheid
dat is wel gebruikelijk, maar normaal gesproken zou je daar niet veel van mogen voelen.

het zou kunnen dat door een niet goed afgestelde carburateur het mengsel teveel beinvloed wordt door het in/uitschakelen van de regeling van de variomatic.

die is er namelijk op gebaseerd om pas als de motor onder een bepaald toerental komt, te gaan terugschakelen. doordat de vario dan terugschakelt kan het motortoerental weer oplopen tot boven de schakelgrens, en dan gaat ie weer opschakelen, en dan daalt het toerental weer, etc!

bij de ene auto is dit effect beter merkbaar (storend) dan bij de andere. Bij een zeer zuinig afgestelde carburateur merk je het al beter.

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2006 16:27 #645056 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bergrem tot welke snelheid
Hij is zeer zuinig afgesteld, dus dat kan kloppen. Ik vind het niet storend, want de auto gaat niet moeilijk doen ofzo, maar je hoort de motor of de versnellingsbak wel iets fluctueren in toerental/geluid. Fijn om te horen dat het gebruikelijk is voor dit type auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD