Koppeling afstellen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-05-2006 19:24 #624692
door V300 register
Koppeling afstellen is gemaakt door V300 register
hoi allemaal,
Ben weer door de keuring gekomen nu is het weer interessant om de puntjesop de i te zetten.
Minimalespeling op de koppelingsplaat is 0,3 mm maar wat is de maximaal toelaatbare?
bij mij is met momenteel 1,8 mm kon dat mooi even meten tijdens het keuren.
Is het veel werk om er wat plaatjes uit te halen? en hoe doe je daat op een slimme manier zonder de boel te verbuigen?
groeten, wim
Ben weer door de keuring gekomen nu is het weer interessant om de puntjesop de i te zetten.
Minimalespeling op de koppelingsplaat is 0,3 mm maar wat is de maximaal toelaatbare?
bij mij is met momenteel 1,8 mm kon dat mooi even meten tijdens het keuren.
Is het veel werk om er wat plaatjes uit te halen? en hoe doe je daat op een slimme manier zonder de boel te verbuigen?
groeten, wim
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2006 12:51 #645124
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling afstellen
hoi Wim, je moet beginnen met alle 6 de boutjes (waarvan je er op jouw -duidelijke!- foto 2 ziet) los te draaien. een aantal slagen is voorlopig voldoende.
als de drukgroep zodoende 'los' hangt draai je 1 set er helemaal uit, verwisselt de plaatjes zo dat het nieuwe totaal gelijk is aan het oude totaal, minus de speling, plus 0,1 mm.
origineel 2,7 mm vulpakket, speling 1,8, nieuwe dikte wordt dus 2,7-1,8+0,1= precies 1 mm vulplaatdikte.
weet niet of die er een bij zit, maar eventueel kun je maximaal 1,2 gebruiken. die zit er zeker bij als er nu nog 2.7 tussen zit.
als de drukgroep zodoende 'los' hangt draai je 1 set er helemaal uit, verwisselt de plaatjes zo dat het nieuwe totaal gelijk is aan het oude totaal, minus de speling, plus 0,1 mm.
origineel 2,7 mm vulpakket, speling 1,8, nieuwe dikte wordt dus 2,7-1,8+0,1= precies 1 mm vulplaatdikte.
weet niet of die er een bij zit, maar eventueel kun je maximaal 1,2 gebruiken. die zit er zeker bij als er nu nog 2.7 tussen zit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-05-2006 12:53 #645125
door V300 register
en dan dus eerst op alle 3 de plaatsen de plaatjes verwisselen, en dan nog een rondje maken en alles weer vast draaien.
even testen of de koppeling niet kruipt (soepel schakelen met stationair lopende motor) en klaar.
even testen of de koppeling niet kruipt (soepel schakelen met stationair lopende motor) en klaar.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-03-2007 12:16 #662411
door V300 register
Om de koppeling af te stellen heb ik net onder de auto gekeken, maar ik kom er niet uit.
Tussen wat en wat moet de speling worden gemeten? Is dat aan te geven in de foto?
Hoe draai ik de koppeling door naar de volgende plek met vulplaatjes?
Tussen wat en wat moet de speling worden gemeten? Is dat aan te geven in de foto?
Hoe draai ik de koppeling door naar de volgende plek met vulplaatjes?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-03-2007 14:20 #662413
door V300 register
op de foto is het niet te zien, je moet dieper in de opening kijken.
de luchtspleet moet tussen het vliegwiel en het frictimateriaal, of tussen het frictiemateriaal en de metalen plaat van de drukgroep, gemeten worden.
de luchtspleet moet tussen het vliegwiel en het frictimateriaal, of tussen het frictiemateriaal en de metalen plaat van de drukgroep, gemeten worden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-04-2007 11:55 #662422
door V300 register
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NL7RXUJM
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4EXJGAEF
Ik heb ook al eens een koppeling afgesteld, wel niet in de auto, maar heb wel duidelijkefoto's waar de speling gemeten moet worden.
Op de eerste foto zie je het vliegwiel en koppelingsplaat duidelijk en op de 2e de voelermaat ertussen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4EXJGAEF
Ik heb ook al eens een koppeling afgesteld, wel niet in de auto, maar heb wel duidelijkefoto's waar de speling gemeten moet worden.
Op de eerste foto zie je het vliegwiel en koppelingsplaat duidelijk en op de 2e de voelermaat ertussen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-04-2007 20:21 #662443
door V300 register
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de speling gemeten door de voelermaatjes langs het vliegwiel te laten glijden.
[ATTACH]40[/ATTACH]
De gemeten speling was meer dan 1 mm en ik heb er de vulplaatjes van 1,2 uitgehaald. Volgens mij zaten de originele er nog in.
Als ik nu weer meet is de speling nog steeds 1 mm?? In ieder geval rijdt de auto weer redelijk normaal in plaats van met slippende koppeling weg te rijden.
Zo het kunnen dat er nog zoveel speling op zit, als ik nu wel gewoon kan rijden?
Edit: Als er andere vulplaatjes tussen moeten, waar zijn die te krijgen?
Ik heb de speling gemeten door de voelermaatjes langs het vliegwiel te laten glijden.
[ATTACH]40[/ATTACH]
De gemeten speling was meer dan 1 mm en ik heb er de vulplaatjes van 1,2 uitgehaald. Volgens mij zaten de originele er nog in.
Als ik nu weer meet is de speling nog steeds 1 mm?? In ieder geval rijdt de auto weer redelijk normaal in plaats van met slippende koppeling weg te rijden.
Zo het kunnen dat er nog zoveel speling op zit, als ik nu wel gewoon kan rijden?
Edit: Als er andere vulplaatjes tussen moeten, waar zijn die te krijgen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-04-2007 05:17 #662450
door V300 register
de speling moet echt heel weinig zijn. eventueel kun je plaatjes van de juiste dikte bij de Volvo dealer halen.
maar, je moet wel even kijken naar de dikte van het frictiemateriaal wat er nog op zit. als dat minder dan een bepaalde waarde (weet niet uit het hoofd) is moet je eigenlijk de koppelingsplaat vervangen....
maar, je moet wel even kijken naar de dikte van het frictiemateriaal wat er nog op zit. als dat minder dan een bepaalde waarde (weet niet uit het hoofd) is moet je eigenlijk de koppelingsplaat vervangen....
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-04-2007 13:00 #662458
door V300 register
Nu een langer test ritje gemaakt (naar de garage) en de auto op de brug gezet. Volgens de monteur is de speling nog steeds bijna 2 mm. Het is een algemene garage en hij wist ook niet hoe hij de dikte van het frictie materiaal kan zien.
Er zitten nu nog vulplaatjes van 1,5 mm in. Kan die die verwijderen?
Hoe meet ik de dikte van het frictiemateriaal?
Als ik wegrij en de koppeling begint te "pakken" dan hoor ik wel een soort van ratelend geluid. De monteur dacht dat het misschien de centrifugaalgewichtjes zouden kunnen zijn? Op de heenweg dat de auto dat nog niet en verder rijdt die wel goed.
Er zitten nu nog vulplaatjes van 1,5 mm in. Kan die die verwijderen?
Hoe meet ik de dikte van het frictiemateriaal?
Als ik wegrij en de koppeling begint te "pakken" dan hoor ik wel een soort van ratelend geluid. De monteur dacht dat het misschien de centrifugaalgewichtjes zouden kunnen zijn? Op de heenweg dat de auto dat nog niet en verder rijdt die wel goed.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-04-2007 13:49 #662459
door V300 register
ja hoor als er meer speling is dan vulplaatdikte kun je de betreffende plaatjes verwijderen.
wel is het zo dat als je g??n plaatjes meer over hebt, de koppeling gewoon versleten is en vervangen dient te worden.
wel is het zo dat als je g??n plaatjes meer over hebt, de koppeling gewoon versleten is en vervangen dient te worden.
Moderators: Mark Smeets