Welke voordempers/veren

  • Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2016 14:31 #634318 door Albert Jan Algera
Welke voordempers/veren is gemaakt door Albert Jan Algera
Hallo,

K heb een Volvo sedan 360 GLE.
Deze gebruik ik voornamelijk voor de snelweg.
Achterin komt 110 liter LPG tank.

Op vakantie en bij afritten merk ik dat de auto veel te slappe vering heeft.
Bij hard door de bocht gaan komt de auto veel te veel naar buiten.
(hierdoor al een keer in het gras beland bij snelweg afslag)

Heb ik al veel gelezen over schokdempers op dit forum.

Ik wil de auto iets beter laten veren, maar wel comfort houden op de snelweg.

Nu heb ik voor de achteras rode Koni instelbare dempers gekocht.
(niet de load adjuster die met veer erin verwerkt)
-Hoeveel slagen zou ik de dempers open draaien bij montage?
-Zou extra hulp veren veel helpen? (gezien 100liter lpg tank)
-Of is bladveren verzwaren beter optie.
-helpt een velagingsblok van 2cm veel mee aan de stugheid van vering

Wat kan ik het best aan de voorvering doen.
(originele veren en nieuwe dempers?)
-of versterkte/nieuwe veren en sport dempers?

Laat het maar weten,
(ook als je iets hebt liggen wat mogelijk interessant voor mij is)

mvg,

Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-10-2016 22:14 #965177 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke voordempers/veren
Toevallig heb ik een 360 sedan met 80 liter lpg tank. Ik heb 2 cm verlaging met veren van BBB. Dempers rondom van Koni met 1 slag (360 graden) dicht. En caravanveren voor het gewicht van de gastank:

[img


Ik ben er tevreden mee. Het voelt stevig in bochten en is redelijk comfortabel. Met mijn vorige 360 kon ik iets harder over drempels. Die had nieuwe standaard veren en aftermarket gasdempers. Ik denk dat de caravanveren het meeste doen tegen overhellen. Verlagen zorgt niet voor meer comfort, dus ik zou dat nog eens overwegen. Als je een keer wilt ervaren hoe de setup van mijn huidige 360 is dan ben je welkom in Arnhem.

ps: de 80 liter tank past bij mij net. Wat voor tank ga jij plaatsen, als 110 moet passen? En waarom? Ik tank nu tussen de 600 en 700 km, wat volgens mij heel behoorlijk is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2016 22:52 #965178 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Welke voordempers/veren

Albert1;242906 schreef : ...........Achterin komt 110 liter LPG tank.


Een 110 l tank :wtf2:, ik ben benieuwd hoe jij die in de auto gaat monteren en nog ruimte in je kofferbak wil behouden, een 80 l tank past net achter de achterbank en tussen de wielkasten.............

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2016 19:34 #965186 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Welke voordempers/veren
Dank voor je duidelijke antwoord aanbod lucluc,
Ik ga eerst de rode koni schokdempers monteren.
Kijken hoe dat rijdt. (mogelijk zien wat effect van hulpveren is lucluc)

Waarom een 110liter LPG tank?
-K rij momenteel 1000km per week met mijn Volvo.
Daarbij het ik nu een 40 liter (32 maximaal vulling) lpg tank.
Gevolg is dat ik elke dag:crazy2: moet tanken, wordt er beetje moe van :P

-Ook ben ik deze zomer met de 360 een keer naar tjechie en een keer naar slovenië geweest. Buiten dat ik om de twee uur moest stoppen om te tanken heb je daar heb je minder LPG tank stations als in Nederland. Gevolg is dat je honderden km op benzine rijdt terwijl dit ook op LPG had gekund.

-Ik heb nagemeten en het zou moeten passen, als appendagekast niet ophoog wijst.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2016 20:32 #965188 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Welke voordempers/veren
Met een 80 l tank zou je bijna twee keer per week moeten tanken [80% vulling is 64 l ] bij een verbruik van 1 op 10 kun je theoretisch 640 km kunnen rijden en je weet zeker dat een 80 l tank past zodat je nog iets in je kofferbak kan vervoeren.

Mijn verbruik op LPG schommelt rond de 1 op 11 maar gelang mijn rijstijl, en het zakt terug naar rond de 1 op 9,5 bij het rijden in Duitsland waar ik bijna constant op top snelheid rij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2016 21:59 #965189 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke voordempers/veren
Bij mijn 80 liter tank kan ik 72 liter tanken. Bij Orsouw staat de tank kennelijk afgesteld op 90%..

Albert, bedenk dat het met een 80 liter tank lastig wordt met de montage van speakers in de hoedenplank. En zoveel gewicht op die hoogte komt de wegligging niet ten goede. Misschien zijn er nog andere alternatieven te bedenken. Zelf rij ik ook best veel en ben heel tevreden met mijn actieradius. 1 op 10 haal ik net niet. Ik probeer meestal zo rond de 600 km een tankstation op de zoeken.

BTW: blijkt dus dat ik niet de enige ben met een 360 sedan MKII die woon-werk verkeer doet!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2016 22:30 #965190 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Welke voordempers/veren

Lucluc;242923 schreef : Bij mijn 80 liter tank kan ik 72 liter tanken. Bij Orsouw staat de tank kennelijk afgesteld op 90%..


Ik denk eerder onder welke hoek de tank is gemonteerd, ik kon bij de eerste keer tanken de tank met 67 l LPG vullen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2016 16:10 #965221 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Welke voordempers/veren

Mijn verbruik is gemiddeld over 27 tankbeurten 1 : 8.8. (B19E)
Rustig rijden (100km/h) 1:10
Hard rijden (150km/h) 1:8.5
Met caravan (in 4de versn) 1:7.5

Over de grote van een 80 liter tank i.p.v een 110 liter tank is het verschil in diameter maar 50mm. Op dit moment heb ik vrij korte maar toch dikke LPG tank die bijna alle ruimte tussen de veerpoten in, in neemt. Dus deze ruimte kan ik al niet gebruiken gezien het om een sedan gaat.
Maar het moet nog blijken of dat deze netjes gaat passen :P
Speakers heb ik niet in de hoedenplank, deze zitten onder mijn dashboard, en worden binnenkort vervangen want het geluid is bar slecht.

Ik heb deze auto een aantal jaar als 2de auto gehad.
Ooit gekocht met 145.000 op de teller:yeah:
Eigen zonde om deze auto niet gewoon goed te onderhouden en te gebruiken voor
woon-werk verkeer.
Wil aankomende winter ook blijven door rijden, dus de roest plekken zijn behandeld.
Alleen moet wil ik hem nog laten tectyleren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2016 10:07 #965225 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke voordempers/veren
Op zich gaat het prima, woon werk verkeer met zo'n 360. Ik doe het al zo'n 10 jaar. Mijn voornemen is om dat te blijven doen, totdat milieuwetgeving het onmogelijk maakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2016 15:12 #965227 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Welke voordempers/veren
Vet, blijf het vreemd vinden dat de milieuwetgeving auto's op LPG niet ten goed komt. Zo zouden we voor de binnen stad van Müchen bijvoorbeeld geen milieusticker krijgen. Terwijl een (nieuwere) auto op benzine die vele malen vervuilender zijn dit wel krijgen. En daarnaast het aantal mensen dat met een oudere benzine auto rijdt is niet heel groot. :wtf2: Het is juist duurzaam om zo lang met een auto te doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD