Remmen ontluchten helpt maar even

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2013 15:10 #924039 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen ontluchten helpt maar even
Trommel draaien en ondertussen rondom met een hamer op de trommel kloppen .Meestal is ie dan zo los.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2013 16:12 #924528 door V300 register
Het dopje waarmee je het handrem stelmechaisme ontgrendeld zit er bij mij niet (meer) en de handrembeugel kan ik helemaal terugduwen (zie foto). Wat Fran?ois zegt over het vierkant dopje en de schroevendraaier geldt alleen voor de B19 en B200 modellen.

Vandaag weer geprobeerd om met een hamer de trommel er af te krijgen maar komt met geen mogelijkheid los. Bij gebruik van de klauw van de hamer zie je wel dat er wat beweging in zit, maar los komen doet het niet.

Iemand nog idee?n? Poelietrekker zien te regelen en die gebruiken?

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2013 16:53 #924529 door V300 register
Dat gaat niet lukken.Met een poelietrekker trek je het alleen nog maar vaster aan en op de duur alles krom.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 17:44 #924532 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Remmen ontluchten helpt maar even
Destijds heb ik met heel veel pijn en moeite de trommel eraf gekregen door gebruik te maken van een (botte) beitel.

Eerst met een dikke schroevendraaier en de hamer de trommel een klein beetje laten bewegen en een kiertje te maken voor de beitel. Vervolgens de beitel in het kiertje slaan (de trommel komt dan -overdreven gezegd- scheef te staan), laten zitten (zit dan onder spanning) en met de hamer rondom op de trommel slaan.
Zo ga je steeds verder en millimeter voor millimeter schuift de trommel eraf.

Je moet de kracht wel "slim" gebruiken want je slaat al snel wat stuk. Ik heb 'm er heel afgekregen. Daarna nieuwe remvoeringen en -cilinder erop, alle draaivlakken ingevet en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Je zou ook kunnen proberen om met een vaartje achteruit te rijden en dan hard te remmen. De remvoeringen verschuiven dan iets waardoor je misschien wat makkelijker de trommel eraf haalt. Maar als de remmen echt vastzitten zal dat niet zoveel helpen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2013 19:04 #924534 door V300 register

AvdAkker;211400 schreef :
eventueel zou het kunnen dat de hoofdremcilinder lekt en de rembekrachtiger aan het vullen is, maar dat is wat lastiger te controleren.

Te controleren aan het peil in het remvloeistof-reservoir?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 19:10 #924535 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Remmen ontluchten helpt maar even
nee, dat controleer je het makkelijkst door de hoofdremcilinder van de rembekrachtiger te halen zoals Erick na mijn post aanhaalde. zodra de achterkant van de hoofdremcilinder nat is dan is het foute boel

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 19:14 #924536 door Anjo van den Akker

klaasdev;212352 schreef : Vandaag weer geprobeerd om met een hamer de trommel er af te krijgen maar komt met geen mogelijkheid los. Bij gebruik van de klauw van de hamer zie je wel dat er wat beweging in zit, maar los komen doet het niet.

klinkt misschien lullig maar dan sla je gewoon niet hard genoeg:) hard meppen (en niet met een kinderachtig hamertje maar een mokertje van 1kg) en telkens 200gr verspringen werkt het beste ik ben het ermee eens dat het niet ideaal is maar zo te horen is het al v??l te lang geleden dat de trommels eraf geweest zijn. de remvoering heeft dan de trommels dusdanig ingesleten dat er een braam ontstaat achter de schoenen zodat je de trommel er nu niet zo makkelijk af krijgt, sterker nog nu verwijderen kost je waarschijnlijk je remschoenen maar dat mag het probleem niet zijn, die vervang je voor een paar tientjes. als je de trommel eraf hebt ook de braam eraf halen met de slijptol voor je hem weer monteerd

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2013 20:58 #924748 door V300 register
Dank voor alle tips. Ga het komend weekend, met meer geweld, nogmaals proberen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-03-2013 14:56 #925805 door V300 register
Zo, eindelijk de trommelt er af gekregen. Tip van de botte beitel bood uitkomst!
Maar, de remcilinders lijken helemaal droog! Dus het is maar de vraag of hier het lek zit. Ik had dit vermoeden omdat ik bij het ontluchten van de achterkant belletjes voorbij zag komen.
De vraag is nu dus waar het lek dan wel zit. Iemand nog idee?n om dat te vinden? Ik vermoed dat het lek heel klein is, omdat het niveau in het reservoir niet zichtbaar af neemt en het probleem na ontluchten pas weer geleidelijk toeneemt.

De hoofdremcilinder heb ik al los gehad, hierachter (in de bekrachtiger) is het droog.

Overigens is de boel gewoon heel gebleven verder, dus dat valt weer mee.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2013 15:27 #925811 door Anjo van den Akker
achter de cupjes is het dus helemaal droog?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC