Kan een flinke opdonder kwaad?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2012 21:22 #631838
door V300 register
Kan een flinke opdonder kwaad? is gemaakt door V300 register
Ik heb afgelopen zondag met mijn auto gereden, en onderweg had ik een klein voorval waar ik me toch wel zorgen over maak...
Ik reed namelijk een stukje door Belgi? met bijbehorende kwaliteit van de weg. Gaten dus. Nu werd ik (zeer asociaal!) ingehaald door een auto, waardoor ik echt aan de rand van de weg moest blijven om geen botsing te krijgen. Helaas lag daar een gat van ongeveer 50cm doorsnee waar ik niet meer voor kon remmen. Ik schat dat ik nog ongeveer 50km/h reed toen ik het gat raakte.
Nu vraag ik me af, kan hier iets van kapot zijn gegaan? Aan het wiel en de band was niks te zien, en de auto reageerde naderhand gewoon normaal. Moet ik nog iets controleren?
Ik reed namelijk een stukje door Belgi? met bijbehorende kwaliteit van de weg. Gaten dus. Nu werd ik (zeer asociaal!) ingehaald door een auto, waardoor ik echt aan de rand van de weg moest blijven om geen botsing te krijgen. Helaas lag daar een gat van ongeveer 50cm doorsnee waar ik niet meer voor kon remmen. Ik schat dat ik nog ongeveer 50km/h reed toen ik het gat raakte.
Nu vraag ik me af, kan hier iets van kapot zijn gegaan? Aan het wiel en de band was niks te zien, en de auto reageerde naderhand gewoon normaal. Moet ik nog iets controleren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-02-2012 21:31 #900969
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Kan een flinke opdonder kwaad?
Even langs de garage rijden om de wielophanging na te kijken zodat je zeker weet dat er niets verbogen is of los zit.
Als je tijdens rechtuit rijden het stuur even los tussen de handen houd gaat de auto dan nog steeds een stuk rechtdoor, en geen trillingen in het stuur/de auto bij hogere snelheid?
Als je tijdens rechtuit rijden het stuur even los tussen de handen houd gaat de auto dan nog steeds een stuk rechtdoor, en geen trillingen in het stuur/de auto bij hogere snelheid?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2012 21:32 #900971
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Kan een flinke opdonder kwaad?
Je hebt je band, je rubbers en je schokdempers om dit op te vangen. Toch kan de klap zo groot zijn geweest dat je velg (bij zachte band) of je lager een klap hebben gehad. Meestal is er geen schade en kan de auto een dergelijke klap opvangen. Controle is wel nuttig.
Krik de auto op (niet op de krikstuenen, maar op het punt waar balken bij elkaar komen, maar daarbij gebruik van een plaat 10x10 tegen de balken aan) en draai aan het wiel zodat hij met 40 tot 60 km per uur draait. Luister of er rare geluiden, zingend geluid, schurend geluid oid komt. Controleer de stand van het wiel (vergelijk met het linker wiel) en de stand van de veerpoot. Tijdens het draaien kun je ook zien of het wiel waggeld of hobbeld.
Dat moet wel voldoende zijn.
Krik de auto op (niet op de krikstuenen, maar op het punt waar balken bij elkaar komen, maar daarbij gebruik van een plaat 10x10 tegen de balken aan) en draai aan het wiel zodat hij met 40 tot 60 km per uur draait. Luister of er rare geluiden, zingend geluid, schurend geluid oid komt. Controleer de stand van het wiel (vergelijk met het linker wiel) en de stand van de veerpoot. Tijdens het draaien kun je ook zien of het wiel waggeld of hobbeld.
Dat moet wel voldoende zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2012 21:34 #900972
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kan een flinke opdonder kwaad?
Bij dit soort dingen voel je vaak direct of er iets goed mis is aan de wielophanging. Hij spoort dan niet goed meer, gaat trillen of scheef trekken oid.
Voel je niets moet je de band en velg visueel goed inspecteren. Bobbels op de band is afkeur, scheuren of diepe krassen in de wang ook. grote happen uit het loopvlak ook.
Zie je niets aan de band en is de velg zowel binnen als buiten nog mooi rond zonder deuken of happen of diepe krassen die er eerst niet zaten kun je rustig doorrijden.
Voel je niets moet je de band en velg visueel goed inspecteren. Bobbels op de band is afkeur, scheuren of diepe krassen in de wang ook. grote happen uit het loopvlak ook.
Zie je niets aan de band en is de velg zowel binnen als buiten nog mooi rond zonder deuken of happen of diepe krassen die er eerst niet zaten kun je rustig doorrijden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2012 22:20 #900980
door V300 register
Die snelheid bereiken lijkt me niet mogelijk door met handkracht het wiel in beweging te zetten. Tenzij iemand '?bermensch kraften' heeft.
Erik;195418 schreef : en draai aan het wiel zodat hij met 40 tot 60 km per uur draait.
Die snelheid bereiken lijkt me niet mogelijk door met handkracht het wiel in beweging te zetten. Tenzij iemand '?bermensch kraften' heeft.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2012 22:22 #900981
door V300 register
Bedankt!
Aan de hand van jullie reacties denk ik dat er niks aan de hand is, maar voor de zekerheid ga ik de auto donderdag een keer opkrikken. (waarom eigenlijk niet onder de kriksteun?) Contoleren kan immers geen kwaad
Aan de hand van jullie reacties denk ik dat er niks aan de hand is, maar voor de zekerheid ga ik de auto donderdag een keer opkrikken. (waarom eigenlijk niet onder de kriksteun?) Contoleren kan immers geen kwaad

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-02-2012 22:50 #900984
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Kan een flinke opdonder kwaad?
De kriksteunen kunnen na ruim 20 jaar nog wel eens een zwak punt zijn bij onze geliefde Volvo's, ik denk dat Erik dat zo bedoeld heeft.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2012 22:57 #900987
door V300 register
ok, dat valt in mijn geval gelukkig wel mee
Ik heb hem al eens vaker omhoog gekrikt, o.a. om te kijken of de remmen aanlopen. Maar het is zeker een goede tip!

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-03-2012 17:59 #901100
door V300 register
Kriksteunen aan de voorkant kunnen de bodemplaat naar binnen drukken en krom gaan staan, omdat de aanhechting van de kriksteun met de dorpel losgeroest is.
Achterste kriksteunen gaat niet zoveel mis mee.
Veiliger is het om even aan de koker op te krikken met een steunplaat ertussen zodat je niet de koker platdrukt.
Achterste kriksteunen gaat niet zoveel mis mee.
Veiliger is het om even aan de koker op te krikken met een steunplaat ertussen zodat je niet de koker platdrukt.
Moderators: Mark Smeets