Oude remvloeistof vervangen door nieuwe, hoeveel gaat erin?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2009 22:49 #629017 door V300 register
Zeer binnenkort ga ik mijn oude remvloeistof afvoeren en nieuwe remvloeistof er in plaatsen. Wie weet HOEVEEL remvloeistof er nodig is om het hele systeem te vullen.
Het gaat om een volvo 340, variomatic uit 1983.
Tevens de vraag welke remvloeistof ik het beste kan kopen?
Tevens ga beide remcylinders vervangen en ook de remschoenen.
Alle tips zijn welkom.
groetjes,
anthony

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 22:51 #778260 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Oude remvloeistof vervangen door nieuwe, hoeveel gaat erin?
remvloeistof Dot 4

vernieuwen/doorspoelen dmv een kleine overdruk op je remvloeistofresevoir werkt perfect.

aan een literflaconnetje heb je genoeg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-05-2009 22:54 #778261 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Oude remvloeistof vervangen door nieuwe, hoeveel gaat erin?
Misschien geeft onderstaand verhaal je duidelijkheid:

De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140? C, >155? C en >180? C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen.



Gr; Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 23:44 #778285 door 16673-dummy
Wees wel voorzichtig met het loshalen van de remcilinders, je slipt nogal snel door.

Beter kun je er nu alvast wat kruipolie op sprayen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 19:18 #778378 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Oude remvloeistof vervangen door nieuwe, hoeveel gaat erin?
Ik wil je alvast vertellen dat het een @#$%^^$#@$#%$#$ karwei is, ik heb vorige week zaterdag voor en achter nieuw rem spul gemonteerd, en achter de remcilinders vervangen [lekkage] het heeft me iets van 8 uur gekost waarbij de voorremmen in ? 45 min gepiep waren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2009 19:23 #778382 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oude remvloeistof vervangen door nieuwe, hoeveel gaat erin?
Achter valt het redelijk mee wanneer de remmen nog een beetje gangbaar zijn. Als het echt rot is ben je er waarschijnlijk te laat bij, dan remt hij ook niet lekker meer. Ik ben altijd een half uur bezig met die handremkabels terugmonteren. Dat is een gekloot allemaal met dat stugge veertje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 20:31 #778388 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Oude remvloeistof vervangen door nieuwe, hoeveel gaat erin?
Het grote verschil tussen DOT 3 en DOT 4 is, dat DOT 4 minder indikt als het water opneemt.
Dit is van belang bij auto's met ABS, want als de remvloeistof te dikvloeibaar wordt, kan het hydraulische deel de snelle bewegingen niet meer volgen.
Het hogere kookpunt is een bijkomend voordeel, voornamelijk voor moderne, dus erg zware auto's
Uiteraard is het heel goed in een 340 te gebruiken, maar als je een aardige aanbieding DOT 3 krijgt, kun je dat ook gerust gebruiken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 22:47 #778408 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Oude remvloeistof vervangen door nieuwe, hoeveel gaat erin?
mij is altijd gezegd dat DOT 3 voor auto's met hand geschakelde bakken is en dat DOT 4 voor auto's met automaten ivm de hogere kookpunt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 22:50 #778409 door 16673-dummy

2 Fast 4 U;105788 schreef : Ik wil je alvast vertellen dat het een @#$%^^$#@$#%$#$ karwei is, ik heb vorige week zaterdag voor en achter nieuw rem spul gemonteerd, en achter de remcilinders vervangen [lekkage] het heeft me iets van 8 uur gekost waarbij de voorremmen in ? 45 min gepiep waren


Bij mij nam de rem rechtsachter twee uur in beslag (wielremcilinder vervangen), linksachter 1,5 uur (de cilinder wilde er niet af, dus daarom maar gereviseerd terwijl 'ie nog gemonteerd zat), linksvoor 2 uur, rechtsvoor half uur.

Als de remtrommel niet vastzit, zijn het de remleidingen wel :grr:

Kortom: neem de tijd ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2009 00:11 #778420 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oude remvloeistof vervangen door nieuwe, hoeveel gaat erin?

2 Fast 4 U;105819 schreef : mij is altijd gezegd dat DOT 3 voor auto's met hand geschakelde bakken is en dat DOT 4 voor auto's met automaten ivm de hogere kookpunt


dat was waarschijnlijk in de tijd dat er nog prijsverschil was omdat DOT4 nog niet zo lang (en weidverbreid) aanwezig was, en het dus slim was om niet een te dure remvloeistof te gebruiken dan wat eigenlijk nodig was.


Tegenwoordig is DOT 4 bijna niks duurder, zelfs DOT 3 vaak duurder omdat het veel minder verkocht wordt en speciaal besteld moet worden etc.

Als er DOT 3 in kan, werkt DOT 4 ook, alleen is het dan betere vloeistof.
Dus de standaard goedkoop verkrijgbare remvloeistof is tegenwoordig DOT4.

Er zijn nu ook auto's waar DOT 5.1 voorgeschreven wordt; (DOT 5 zonder .1 is siliconenvloeistof en dus niet mengbaar!!) Dat is momenteel nog moeilijker te krijgen en duur, maar als die vloeistof op den duur gemeengoed wordt kun je het ook net zo makkelijk in je wagen doen waar oorspronkelijk DOT 3 voorgeschreven was.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD