Oude remvloeistof vervangen door nieuwe, hoeveel gaat erin?
- V300 register
- Verbannen
-
Het gaat om een volvo 340, variomatic uit 1983.
Tevens de vraag welke remvloeistof ik het beste kan kopen?
Tevens ga beide remcylinders vervangen en ook de remschoenen.
Alle tips zijn welkom.
groetjes,
anthony
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
vernieuwen/doorspoelen dmv een kleine overdruk op je remvloeistofresevoir werkt perfect.
aan een literflaconnetje heb je genoeg.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140? C, >155? C en >180? C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen.
Gr; Wouter
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Beter kun je er nu alvast wat kruipolie op sprayen.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Dit is van belang bij auto's met ABS, want als de remvloeistof te dikvloeibaar wordt, kan het hydraulische deel de snelle bewegingen niet meer volgen.
Het hogere kookpunt is een bijkomend voordeel, voornamelijk voor moderne, dus erg zware auto's
Uiteraard is het heel goed in een 340 te gebruiken, maar als je een aardige aanbieding DOT 3 krijgt, kun je dat ook gerust gebruiken
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
2 Fast 4 U;105788 schreef : Ik wil je alvast vertellen dat het een @#$%^^$#@$#%$#$ karwei is, ik heb vorige week zaterdag voor en achter nieuw rem spul gemonteerd, en achter de remcilinders vervangen [lekkage] het heeft me iets van 8 uur gekost waarbij de voorremmen in ? 45 min gepiep waren
Bij mij nam de rem rechtsachter twee uur in beslag (wielremcilinder vervangen), linksachter 1,5 uur (de cilinder wilde er niet af, dus daarom maar gereviseerd terwijl 'ie nog gemonteerd zat), linksvoor 2 uur, rechtsvoor half uur.
Als de remtrommel niet vastzit, zijn het de remleidingen wel :grr:
Kortom: neem de tijd

- V300 register
- Verbannen
-
2 Fast 4 U;105819 schreef : mij is altijd gezegd dat DOT 3 voor auto's met hand geschakelde bakken is en dat DOT 4 voor auto's met automaten ivm de hogere kookpunt
dat was waarschijnlijk in de tijd dat er nog prijsverschil was omdat DOT4 nog niet zo lang (en weidverbreid) aanwezig was, en het dus slim was om niet een te dure remvloeistof te gebruiken dan wat eigenlijk nodig was.
Tegenwoordig is DOT 4 bijna niks duurder, zelfs DOT 3 vaak duurder omdat het veel minder verkocht wordt en speciaal besteld moet worden etc.
Als er DOT 3 in kan, werkt DOT 4 ook, alleen is het dan betere vloeistof.
Dus de standaard goedkoop verkrijgbare remvloeistof is tegenwoordig DOT4.
Er zijn nu ook auto's waar DOT 5.1 voorgeschreven wordt; (DOT 5 zonder .1 is siliconenvloeistof en dus niet mengbaar!!) Dat is momenteel nog moeilijker te krijgen en duur, maar als die vloeistof op den duur gemeengoed wordt kun je het ook net zo makkelijk in je wagen doen waar oorspronkelijk DOT 3 voorgeschreven was.