krakende en piepende geluiden uit het vooronder

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2008 17:58 #628224 door V300 register
krakende en piepende geluiden uit het vooronder is gemaakt door V300 register
Wij hebben sinds kort een Volvo 340 Gl variomatic uit '86, zalige wagen en echt 'zgan' (nu 34460 echte kilometers) Het enige wat aan dit wagentje mankeert is dat het rechtervoorwiel wat blokkeert bij te ver in en uitdraaien van bijvoorbeeld een parkeerplaats. bovendien kraakt er ook iets onder de auto, ik denk dat het de aandrijfas is die wat koud staat misschien want dit verdwijnt na een paar kilometers rijden. Het krakende geluid uit het rechter voorwiel baart mij meer zorgen want het is soms echt angstaanjagend. Ik zou het doodzonde vinden om dit juweeltje weg te moeten doen. Weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn?

Merci, bedankt en de groenten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 18:37 #738628 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic krakende en piepende geluiden uit het vooronder
grote kans dat het gekraak wat je hoort bij het wegrijden de variomatic riemen zijn, ik kreeg gisteravond ook de schrik van m'n leven toen ik ze (voor 't eerst bij mijn auto) hoorde kraken:+ het kraken van de riemen is temperatuur/vochtgehalte gerelateerd, in principe dus normaal voor dit jaargetijde.

een blokkerend rechtervoorwiel is echter niet echt veilig, is het sturen bij normaal rijden wel goed? (niet scheef wegtrekken na gestuurd te hebben, niet scheef trekken bij remmen) als het bij normaal rijden goed is dan zit het waarschijnlijk in een stroef toplager, maar met een beetje pech in een versleten stuurhuis.

wat ook nog kan zijn, als je redelijk brede wielen hebt (175/185/195) dat de motorafschermplaat uit z'n bevestigingspunt is geschoten/gescheurd, als je dan max stuuruitslag hebt en je rijd dan hoor je een raar klakkend geluid (van die plaat die aanloopt)

als je alsnog twijfelt aan dat rechtervoorwiel, laat het even uit zoeken bij een garage. de voorwielophanging is gelukkig nog redelijk universeel, ookal word alsnog wel eens de vergissing gemaakt tussen spelingen opnemen met en zonder stuurbekrachtiging..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2008 18:53 #738629 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic krakende en piepende geluiden uit het vooronder
Krakend vooronder

Bedankt voor je snelle reactie. Met het sturen op zich is niks mis, als ik rechtdoor stuur gaat 'ie rechtdoor, als ik naar links stuur gaat 'ie naar links, en naar rechts ook als ik naar rechts stuur. 't is echt enkel bij een korte in- en uitdraai dat kraakt, of meer rateld, of iets in die trand..ik heb wel d'r al onder gelegen om iets te zien maar een loszittende motorbeschermingsplaat? Onze Helga ;- is echt een absolute standaard- basis- no-option versie, dus waarschijnlijk heeft ze ook geen motorbeschermingsplaat (?) en de banden zijn waarschijnlijk gewone standaard banden. Maar ik zal inderdaad beter eens bij een garage langs en binnen gaan. Is het van belang dat het een erkende Volvo garage is of mag het voor zoiets ook bij
nonkel-beun-om-de-hoek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 19:06 #738633 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic krakende en piepende geluiden uit het vooronder
mijn persoonlijke ervaringen maken dat je bij een universele garage net zo goed af bent als bij de volvo, al is het allebie maar niets (mbt vario), daarom vernoemde ik al dat de voorwielophanging redelijk universeel is (macpherson systeem), je kan dus idd bij nonkel-beun-om-de-hoek langsgaan ja

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2008 19:27 #738642 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic krakende en piepende geluiden uit het vooronder
Bedankt

AvdAkker;76985 schreef : mijn persoonlijke ervaringen maken dat je bij een universele garage net zo goed af bent als bij de volvo, al is het allebie maar niets (mbt vario), daarom vernoemde ik al dat de voorwielophanging redelijk universeel is (macpherson systeem), je kan dus idd bij nonkel-beun-om-de-hoek langsgaan ja

Merci voor je reactie, ik zal je op de hoogte houden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 00:23 #738686 door V300 register
Als je dan toch even in de garage bent, mss moet je dan ook gauw even naar de Vario-riemen laten kijken! heb dat gekraak ook (gebruik auto nog niet) maar bij nader onderzoek, bleken de riemen versleten te zijn! Ze vertonen scheurtjes en losse noppen!
Het is maar dat je weet in welke staat ze zijn en als hij dan toch op de brug staat, is kijken maar 5 min werk!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 10:04 #738698 door V300 register

Dendorssers;77040 schreef : Als je dan toch even in de garage bent, mss moet je dan ook gauw even naar de Vario-riemen laten kijken! heb dat gekraak ook (gebruik auto nog niet) maar bij nader onderzoek, bleken de riemen versleten te zijn! Ze vertonen scheurtjes en losse noppen!
Het is maar dat je weet in welke staat ze zijn en als hij dan toch op de brug staat, is kijken maar 5 min werk!

Het knoersen of kraken van de riemen is normaal. Dat heb je met nieuwe en oude riemen. Controleren op breuk of nokjes is natuurlijk wel goed maar vervangen van hele riemen alleen vanwege wat geluid dat na 50 ? 100 meter over is moet je niet doen!! Ik heb dit behalve mijn 343 ook met mijn daf 46 en volvo 66

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 01:14 #738815 door V300 register
ik zeg ook niet dat je ze moet vervangen hoor! Ik zeg gewoon dat je mss ook gewoon even kan kijken! Ze vervangen als dat niet nodig is, is natuurlijk ronduit stom, maar voor hetzelfde geld zijn ze toch niet meer in hun beste staat en dan weet je dat ook ineens!
Kijken kan nooit kwaad en kost ook niets!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC