Stuurbekrachtiging inbouwen
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2008 19:29 #627811
door Ted Bogers
Stuurbekrachtiging inbouwen is gemaakt door Ted Bogers
Ik vroeg mij af of ik voor het inbouwen van een stuurbekrachtiging ook de gehele stuurkolom moet vervangen of alleen het onderste stuk.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Voorbaat dank
Ted Bogers
Dordrecht
Heeft iemand hier ervaring mee?
Voorbaat dank
Ted Bogers
Dordrecht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-08-2008 21:20 #725962
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurbekrachtiging inbouwen
alleen onderste deel.
hoort trouwens in wielophanging thuis. topic verplaatst
hoort trouwens in wielophanging thuis. topic verplaatst

- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2008 23:28 #727058
door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Stuurbekrachtiging inbouwen
Afgelopen Dinsdag stuurbekrachtiging ingebouwd. Was even tobben om hem op zijn plek te krijgen. Ben nu in het trotse bezit van 2 "grijze duiven" met stuurbekrachtiging.
Ted Bogers
Ted Bogers
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2008 09:42 #727066
door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Stuurbekrachtiging inbouwen
laat eens zien hoe je dat hebt gedaan... daar is vanuit hier wel animo voor, gezien mijn minder technische achtergrond...

- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2008 13:42 #727068
door Ted Bogers
Beste Alex,
Op zich kom je overal uit als de vraagbaken goed gelezen worden.
Ik had wel moeite om hem volgens de instructie op zijn plaats te krijgen.
Hij is veel dikker met allerlei leidingen. Uiteindelijk de motor 1 cm opgekrikt en toen kreeg ik hem op zijn plaats. Het fusee kogelgewricht heb ik laten zitten.
De wielen los gemaakt door de spoorstangen uit de fusees te draaien.
Wel eerst de klemmen van de stofhoezen halen zodat de stang ook in de hoes kan draaien zonder deze te mollen.Nu alleen nog laten uitlijnen.
Het werk om te vervangen is best te doen, het grote probleem is om een stuurbekrachtiger te vinden (redelijk zeldzaam)
Ondanks dat ik 2 auto's met stuurbekrachtiging heb ben ik er zelf niet zo kapot van.
Helaas kan mijn vrouw niet zonder rijden.
Ik mis de hele korte draaicirkel van de orginele besturing en vind het op lange ritten lekkerder om zonder bekrachtiging te rijden.
Tevens ga je meer brandstof gebruiken en krijg je door de motor van de bekrachtiging in combinatie met de aandrijfriemen af en toe een irriterend zeurend geluid te horen.
Groeten,
Ted Bogers
Op zich kom je overal uit als de vraagbaken goed gelezen worden.
Ik had wel moeite om hem volgens de instructie op zijn plaats te krijgen.
Hij is veel dikker met allerlei leidingen. Uiteindelijk de motor 1 cm opgekrikt en toen kreeg ik hem op zijn plaats. Het fusee kogelgewricht heb ik laten zitten.
De wielen los gemaakt door de spoorstangen uit de fusees te draaien.
Wel eerst de klemmen van de stofhoezen halen zodat de stang ook in de hoes kan draaien zonder deze te mollen.Nu alleen nog laten uitlijnen.
Het werk om te vervangen is best te doen, het grote probleem is om een stuurbekrachtiger te vinden (redelijk zeldzaam)
Ondanks dat ik 2 auto's met stuurbekrachtiging heb ben ik er zelf niet zo kapot van.
Helaas kan mijn vrouw niet zonder rijden.
Ik mis de hele korte draaicirkel van de orginele besturing en vind het op lange ritten lekkerder om zonder bekrachtiging te rijden.
Tevens ga je meer brandstof gebruiken en krijg je door de motor van de bekrachtiging in combinatie met de aandrijfriemen af en toe een irriterend zeurend geluid te horen.
Groeten,
Ted Bogers
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-09-2008 13:48 #727069
door V300 register
Wat ik zou doen als je hem als hobbybob zou monteren:
1. Stand stuurkogel aftekenen bij het bekrachtigde stuurhuis en stuurkogels demonteren van de stuurstangen (anders moet je de kogels los zien te krijgen aan het fusee, en dat is lastig zonder trekker)
2. onbekr. Stuurhuis demonteren:
stuurkogels laten zitten aan het fusee, en de stuurkogels dus loshalen van de stuurstangen wederom, dan loshalen boven op het stuurhis bij de flex koppeling en dan 4 bouten loshalen aan het subframe voor (std. is dat inbus 7). Stuurhuis onder de auto vandaan halen.
3. Stuurstang loshalen bij de kniekoppeling onder het dashboard
4. stuurstang onder het dashboard weer monteren van een bekrachtigde (let op: Is dus anders als onbekrachtigd.
5. bekr. stuurhuis weer terug zetten en vast zetten met de 4 inbussen, in het motorruim de stuurstang die bij de cockpit weer naar binenn gaat terug erop schuiven en vastzetten. Ook de stuurkogels (die nog aan de fusee's zitten) weer terugmonteren.
6. Stuurpomp op het blok monteren
7. Krukaspoelie vervangen voor die van een bekrachtigde (heeft 2 extra snaarbanen). Dit is wel een lastig klusje. Ik weet zo niet hoe je de motor kan blokkeren, ik had mn motor namelijk losliggen en kon hem bij het vliegwiel blokkeren.
8. V-snaren terugzetten en spannen
9. Olie reservoir monterne (zat bij mij bij de accu)
En dat was het wel...
1. Stand stuurkogel aftekenen bij het bekrachtigde stuurhuis en stuurkogels demonteren van de stuurstangen (anders moet je de kogels los zien te krijgen aan het fusee, en dat is lastig zonder trekker)
2. onbekr. Stuurhuis demonteren:
stuurkogels laten zitten aan het fusee, en de stuurkogels dus loshalen van de stuurstangen wederom, dan loshalen boven op het stuurhis bij de flex koppeling en dan 4 bouten loshalen aan het subframe voor (std. is dat inbus 7). Stuurhuis onder de auto vandaan halen.
3. Stuurstang loshalen bij de kniekoppeling onder het dashboard
4. stuurstang onder het dashboard weer monteren van een bekrachtigde (let op: Is dus anders als onbekrachtigd.
5. bekr. stuurhuis weer terug zetten en vast zetten met de 4 inbussen, in het motorruim de stuurstang die bij de cockpit weer naar binenn gaat terug erop schuiven en vastzetten. Ook de stuurkogels (die nog aan de fusee's zitten) weer terugmonteren.
6. Stuurpomp op het blok monteren
7. Krukaspoelie vervangen voor die van een bekrachtigde (heeft 2 extra snaarbanen). Dit is wel een lastig klusje. Ik weet zo niet hoe je de motor kan blokkeren, ik had mn motor namelijk losliggen en kon hem bij het vliegwiel blokkeren.
8. V-snaren terugzetten en spannen
9. Olie reservoir monterne (zat bij mij bij de accu)
En dat was het wel...
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2008 22:02 #727324
door Ted Bogers
Om de krukaspoelie los te krijgen moet je inderdaag de startmoter eerst even los gooien om het vliegwiel te kunnen blokkeren.
Ik heb overigens 2 verschillende krukaspoelies. Bij de ene auto lopen er 2 snaren naar de bekrachtigingspomp. (Dubbel); Oftewel een poelie met 3 snaarbanen.
De andere auto heeft een enkele aandrijving van de bekrachtigingspomp.
Dus 2 snaarbanen op de krukaspoelie.
Groeten,
Ted Bogers
Ik heb overigens 2 verschillende krukaspoelies. Bij de ene auto lopen er 2 snaren naar de bekrachtigingspomp. (Dubbel); Oftewel een poelie met 3 snaarbanen.
De andere auto heeft een enkele aandrijving van de bekrachtigingspomp.
Dus 2 snaarbanen op de krukaspoelie.
Groeten,
Ted Bogers
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-09-2008 21:23 #728507
door V300 register
Electrische pomp voor stuurbekrachtiging kan ook. Aan of uit als j e het nodig hebt. Of tot bepaalde snelheden.
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 21:34 #728510
door Ted Bogers
Nooit van gehoord (komt wel meer voor), wel een idee
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-09-2008 00:28 #728543
door V300 register
vooral bij kleinere auto's heel gebruikelijk.
Moderators: Mark Smeets