Problemen rem LV, remverdeler?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2008 18:27 #627660 door V300 register
Problemen rem LV, remverdeler? is gemaakt door V300 register
Hoi,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een 360.
Nu is het probleem dat ik LV veel te weinig remkracht heb.
Ik kan me eigenlijk niet herinneren of dat al vanaf de aankoop het geval was of pas nadat ik 4uur later door mijn linker veerschotel ging en midden in de stad de veerpoot heb staan vervangen. De remverdeling was in ieder geval niet zo slecht als nu.

Bij het vervangen van de veerpoot is de remklauw los geweest. Ik heb meerdere malen alleen LV ontlucht, toen dat het probleem niet oploste heb ik het hele systeem (LA>RV>LV) ook twee maal ontlucht. Ik heb het idee dat er iedere keer dat ik opnieuw ontluchtte, opnieuw lucht uit kwam. Ik kan alleen nergens een lek vinden.
Maar de auto trekt nog steeds heel hard naar rechts, als ik wat harder rem op een slechte ondergrond slipt RV zo in zijn eentje. Eerste ~40% van de rem voelt sponzig en daarna opeens keihard.

Is de remverdeler kapot ? LV komt namelijk uit de remverdeler, RV uit de hoofdcilinder. Weet iemand trouwens hoe dit werkt, waarom LV via de remverdeler en niet aan RV gekoppeld ?
Ik heb de remverdeler uit de foto hieronder.
Of misschien remcilinder en mis ik ook alle remkracht achter zonder dat ik het door heb ?
Gebruik ik wel de goede volgorde van ontluchtten met deze remverdeler?, ik heb de volgorde van het forum. In mijn Haynes boek staat namelijk een andere volgorde maar dat gaat ook over een andere verdeler.
Als ik een nieuwe remverdeler zou aanschaffen, zou dan het model van n? 01-10-1985 erop passen ?
Zie www.autopartsonline.nl/nl/ao_sel_artikel...k=101610&vp=td&cat=r

ps. linker remzuiger zit erg vast in cilinder, zit corrosie tussen. en rechter remschoen heeft zijwaarts speling. weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2008 22:40 #717742 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Problemen rem LV, remverdeler?
als ik dit zo lees zit er nog ergens een luchtlekkage of is er niet goed ontlucht, ik heb pas mijn complete remmerij incl slangen vernieuwd, hoofdremcilinder vernieuwd en remvloeistof ververst. er ging bij mij 2 liter remvloeistof doorheen om het systeem daarna goed te kunnen ontluchten. dat eerste stukje dat je rempedaal sponzig aanvoelt duid er al op dat er lucht in het systeem zit.

niet lullig bedoeld maar is tijdens het ontluchten ook naar het remvloeistofpeil gekeken? te laag is ook al minder remkracht.

remzuigers moeten zowieso vrij kunnen bewegen in de bussen, hoe het zit met de zijwaartse speling op je rechter remschoen weet ik niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 02:04 #717791 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen rem LV, remverdeler?
zou me niks verbazen als dat ding achter ook niet meer goed remt.

zet hem eens op de remmentestbank bij een garage ?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 08:14 #717800 door V300 register
Heb dit eens met mijn trabant gehad. Toen was het probleem dat er een vuiltje in de koperen remlijding was gekomen. Heb alles losgegooid en toen doorgeblazen met wat perslucht. Toen alles weer gemonteerd en alles liep goed. Je moet wel de remcilinder LV gangbaar maken, eventueel met wat ectra remvet. Het roest mag je in een draaiende beweging met en schuurpapiertje verwijderen (met de ronding mee) dus niet van binnen naar buiten schuren want dan gaat het lekken.

Jasper

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 19:09 #717874 door V300 register
Vanochtend nog keertje ontlucht en kwam geen belletje lucht uit. Naar garage, op zo'n testbank gestaan en hele linker kant remt veel minder dan rechter kant.
Remvloeistof is altijd goed op peil gehouden.
K vind t maar gek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2008 21:47 #717884 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Problemen rem LV, remverdeler?
ik meen dat de remkrachtverdeler een balans maakt tussen de remkracht voor en de remkracht achter en niet tussen links rechts, doordat er gebruik word gemaakt van een niet-samendrukbare vloeistof maakt het lengteverschil in leidingen voor het remmen niet uit. de leidinglengte maakt dus w?l wat uit voor het ontluchten.

in een extreem geval zou het kunnen dat de remkrachtverdeler verkeerd aangesloten is, maar dat lijkt me stug.

verder ben ik het met het advies van jasper eens als oplossing.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 23:03 #717886 door V300 register
Heb je met wisselen van de poot je schijf, blokken en klauw overgezet??
Blokken gangbaar, zuiger(s) niet vast? Ik ga er van uit dat er LV nog wel voering op het blok zit.
2 soorten blokken gaat meestal niet werken. gebruikte blokken op een andere schijf moet eerst inlopen.
Je kan wel ontluchten, ik heb al meerdere malen een verstopte slang gehad(nog ouder spul)
De verdeler begrensd alleen de druk naar achter.
m.vr.gr.Eric

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 23:38 #717896 door V300 register
lijkt er inderdaad op alsof de remklauw gewoon vast zit.

revisie/vervangen is dan nodig.

ontluchten heeft geen zin meer in dit stadium iig. dat is ook enkel nodig als ook je pedaal sponzig is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2008 21:19 #717945 door V300 register
Die sponzigheid en harder worden wanneer je blijft pompen, waar ik last van heb, kan maar ??n ding betekenen hoor ik overal: lucht. Ik heb voor de zekerheid vandaag mijn hoofdremcilinder ontlucht. Hij kon de vloeistof niet vast houden. Bleef maar druppen uit twee van de drie uitgangen, alleen RV uitgang niet. Daarna weer gemonteerd en de rest weer ontlucht maar nu ik een doorzichtiger slangetje gebruikte zag ik dat er eigenlijk een eindeloze stroom hele kleine luchtbelletjes kwam (Achter en LV). Ik doe het in mijn eentje en kan dus niet zo dichtbij op het slangetje kijken. Toch kan ik mezelf wel voor de kop slaan dat het me niet eerder opgevallen is.
Die remcilinder hoort niet te lekken toch ? Maar dat zou geen lucht moeten introduceren in het systeem toch o0 ?
Bij het vervangen van de veerpoot idd gewoon alle remonderdelen over gezet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2008 23:16 #717957 door V300 register
Dus; HRC vervangen.. dat er verschil zit tussen de 2 uitgangen voor de voorste remmen klopt al helemaal niet...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC