begrenzingen, restricties B14?
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb een 340 1.4 uit 1984. Nu vraag ik me af of deze motortjes nog restricies hebben vanaf de fabriek. Ofwel zijn er mogelijk heden om met een kleine handeling er iets meer vermogen uit te krijgen? Zoals bijv. Een gortere carb. Die zo bolt on is.
Ik ben nog een noob met deze oude volvotjes maar vind t nu al te grappig.
Grtz ron.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Hallo Ron,
Om modificaties te verrichten aan een b14 hebben wij ook wel eens gedacht.
Destijds hebben wij een b14 cilinderkop doormidden gezaagd, om te kunnen bekijken wat we kon modificeren aan de poorten.
In zweden heeft onze grote vriend Kurre een b14 lopend met Injectie(Renix). In samenwerking met e85 resulteert dit in een +/- 100 pk.
Met GOED flowwerk op de juiste manier en een goede Carb. / uitlaat moet een 90-95 pk wel te halen zijn.
Voor een andere carburateur kan je eens zoeken naar een holley 5210 carb. van een chevrolet vega. gasklepdiameter 32/36mm i.p.v. 32/32.
Heb destijds deze carburateur ook ervoor aangeschaft. Is pas te maken. Moet een extra dikke spacer onder de carb. worden gemonteerd. Een een gaskabel op maat maken.
Verwacht niet met een andere carb. ineens een auto die in een ''race-monster'' veranderd. Het ''jammere'' van de b14 is nogwel zijn extreem zware vliegwiel. Dit bevorderd niet de gasreactie. Alle ''kleine'' stapjes doen het hem juist.
Back ontopic,wat kan je doen?
Hier is een foto die laat zien wat er eventueel veranderd kan worden aan de uitlaatpoorten.

Gr. Fabian
- V300 register
- Verbannen
-
Nu hangt t er natuurlijk van af wat je een kleine verandering noemt.Ik ken mensen die al moelijk kijken als ze een luchtfilter moeten wisselen!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
een "vreemde" carburateur met andere vlinderklep/venturi diameters en sproeierbezetting is slechts het begin, wil je hier echte winst op halen dan zul je ook de ontsteking aan moeten passen. de renix ontsteking en/of standaard puntjes verdelers zijn eigenlijk alleen geschikt met het originele spul en je kunt de verbrandingskamer met zoveel mengsel als je wilt volproppen; zonder de vonk op t ideale moment bij die hoeveelheid heb je nog steeds 0,0 extra vermogen.
conclusie; zoals Bart zegt, alle kleine beetjes helpen maar met kleine beetjes hoef je geen wonderen te verwachten. wil je echt vermogen uit welke motor dan ook halen, dan moet je vanaf de grond beginnen en alles meepakken, zeker bij een wat kleinere normaal geaspireerde motor zoals de B14, waar je eigenlijk voor elke pk hard je best moet doen.. ik zeg niet dat het niet kan en zeker niet dat het niet gaat, maar je zult bij je zelf heel goed moeten weten wat je wilt, hoe je het wilt en hoeveel het mag kosten anders is het einde heel gauw zoek en kan het een heel duur grapje worden zonder dat het resultaat er naar is en ja dat laatste is al eerder gebeurd.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
De B14's met de twee-traps-Weber en dubbele downpipe hebben 70pk.
In theorie zou er dus 6pk te winnen zijn door 't spul over te zetten.
In de praktijk blijkt dat je beter eens kunt investeren in een goed onderhoudsbeurtje. Heb met m'n 343 (twee-traps weber) weleens een paar sprintjes getrokken tegen de 340 Winner (met Solex) van Frits en ik moest het toch flink afleggen.
Of je gaat voor de B14+T............:woops:
- V300 register
- Verbannen
-
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
2 Fast 4 U;180899 schreef : :confused: Heb je ook een foto van de inlaatpoort??
Ja die heb ik ook gemaakt. Ik zal even mijn computer moeten doorspitten. Als ik hem niet kan vinden is het helaas ook niet mogelijk om een nieuwe foto te maken. Dit vanwege het feit dat de cilinderkop bij een ander persoon aanwezig is.
Gr. Fabian
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Wessem340;180905 schreef : Ja die heb ik ook gemaakt. Ik zal even mijn computer moeten doorspitten. Als ik hem niet kan vinden is het helaas ook niet mogelijk om een nieuwe foto te maken. Dit vanwege het feit dat de cilinderkop bij een ander persoon aanwezig is.
Gr. Fabian
OK :y: