begrenzingen, restricties B14?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2011 09:28 #631335 door V300 register
begrenzingen, restricties B14? is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik heb een 340 1.4 uit 1984. Nu vraag ik me af of deze motortjes nog restricies hebben vanaf de fabriek. Ofwel zijn er mogelijk heden om met een kleine handeling er iets meer vermogen uit te krijgen? Zoals bijv. Een gortere carb. Die zo bolt on is.

Ik ben nog een noob met deze oude volvotjes maar vind t nu al te grappig.

Grtz ron.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2011 18:36 #881796 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic begrenzingen, restricties B14?
Ja het kan

Hallo Ron,

Om modificaties te verrichten aan een b14 hebben wij ook wel eens gedacht.

Destijds hebben wij een b14 cilinderkop doormidden gezaagd, om te kunnen bekijken wat we kon modificeren aan de poorten.

In zweden heeft onze grote vriend Kurre een b14 lopend met Injectie(Renix). In samenwerking met e85 resulteert dit in een +/- 100 pk.

Met GOED flowwerk op de juiste manier en een goede Carb. / uitlaat moet een 90-95 pk wel te halen zijn.

Voor een andere carburateur kan je eens zoeken naar een holley 5210 carb. van een chevrolet vega. gasklepdiameter 32/36mm i.p.v. 32/32.

Heb destijds deze carburateur ook ervoor aangeschaft. Is pas te maken. Moet een extra dikke spacer onder de carb. worden gemonteerd. Een een gaskabel op maat maken.

Verwacht niet met een andere carb. ineens een auto die in een ''race-monster'' veranderd. Het ''jammere'' van de b14 is nogwel zijn extreem zware vliegwiel. Dit bevorderd niet de gasreactie. Alle ''kleine'' stapjes doen het hem juist.

Back ontopic,wat kan je doen?

Hier is een foto die laat zien wat er eventueel veranderd kan worden aan de uitlaatpoorten.

[img


Gr. Fabian

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2011 21:36 #881802 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic begrenzingen, restricties B14?
Kleine handelingen resulteren haast altyd in (zeer)kleine verbeteringen.

Nu hangt t er natuurlijk van af wat je een kleine verandering noemt.Ik ken mensen die al moelijk kijken als ze een luchtfilter moeten wisselen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2011 21:52 #881804 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic begrenzingen, restricties B14?
Kurre heeft dat zover ik weet allang opgegeven omdat het niet betrouwbaar te krijgen was. hij heeft overigens megasquirt en een 36-1 triggerwheel op de krukaspoelie gebruikt, maar das een klein detail.

een "vreemde" carburateur met andere vlinderklep/venturi diameters en sproeierbezetting is slechts het begin, wil je hier echte winst op halen dan zul je ook de ontsteking aan moeten passen. de renix ontsteking en/of standaard puntjes verdelers zijn eigenlijk alleen geschikt met het originele spul en je kunt de verbrandingskamer met zoveel mengsel als je wilt volproppen; zonder de vonk op t ideale moment bij die hoeveelheid heb je nog steeds 0,0 extra vermogen.

conclusie; zoals Bart zegt, alle kleine beetjes helpen maar met kleine beetjes hoef je geen wonderen te verwachten. wil je echt vermogen uit welke motor dan ook halen, dan moet je vanaf de grond beginnen en alles meepakken, zeker bij een wat kleinere normaal geaspireerde motor zoals de B14, waar je eigenlijk voor elke pk hard je best moet doen.. ik zeg niet dat het niet kan en zeker niet dat het niet gaat, maar je zult bij je zelf heel goed moeten weten wat je wilt, hoe je het wilt en hoeveel het mag kosten anders is het einde heel gauw zoek en kan het een heel duur grapje worden zonder dat het resultaat er naar is en ja dat laatste is al eerder gebeurd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2011 12:05 #881816 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic begrenzingen, restricties B14?
Wat voor uitvoering is het? De 'restrictie' kan in dat geval zijn dat het de B14.3-motor is met Solex-carburateur. Scheelt ook al de nodige pk's ten opzichte van bijvoorbeeld een B14.4E.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-07-2011 19:50 #882107 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic begrenzingen, restricties B14?
Inderdaad, indien de B14 beschikt over een enkel Solex-carburateur icm een enkele down-pipe dan heeft de motor af-fabriek 64pk.

De B14's met de twee-traps-Weber en dubbele downpipe hebben 70pk.

In theorie zou er dus 6pk te winnen zijn door 't spul over te zetten.

In de praktijk blijkt dat je beter eens kunt investeren in een goed onderhoudsbeurtje. Heb met m'n 343 (twee-traps weber) weleens een paar sprintjes getrokken tegen de 340 Winner (met Solex) van Frits en ik moest het toch flink afleggen.

Of je gaat voor de B14+T............:woops:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2011 11:43 #882143 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic begrenzingen, restricties B14?
Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren dat Frits me met die kale winner 3x heeft ingehaald bij vrijrijden op zandvoort. Ik had toch een kleine 100 pk vd 360....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 16:54 #882150 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic begrenzingen, restricties B14?

Wessem340;180526 schreef : Hier is een foto die laat zien wat er eventueel veranderd kan worden aan de uitlaatpoorten.



Gr. Fabian


:confused: Heb je ook een foto van de inlaatpoort??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2011 20:11 #882156 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic begrenzingen, restricties B14?

2 Fast 4 U;180899 schreef : :confused: Heb je ook een foto van de inlaatpoort??


Ja die heb ik ook gemaakt. Ik zal even mijn computer moeten doorspitten. Als ik hem niet kan vinden is het helaas ook niet mogelijk om een nieuwe foto te maken. Dit vanwege het feit dat de cilinderkop bij een ander persoon aanwezig is.

Gr. Fabian

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2011 13:56 #882178 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic begrenzingen, restricties B14?

Wessem340;180905 schreef : Ja die heb ik ook gemaakt. Ik zal even mijn computer moeten doorspitten. Als ik hem niet kan vinden is het helaas ook niet mogelijk om een nieuwe foto te maken. Dit vanwege het feit dat de cilinderkop bij een ander persoon aanwezig is.

Gr. Fabian


OK :y:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD