dubbele carburateur
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het "makkelijkste" is het spruitstuk voor 2 DCOE carburateurs, dat dus ook uit 2 aparte delen bestaat.
Het uitlaatspruitstuk (de spaghetti 4 -> 1) is moeilijker om de juiste bochten te maken, en het geheel ook nog goed dicht te krijgen, maar daar kan Frits Hendrickx misschien nog wat over vertellen

Overigens komt het uitlaatspruitstuk bij een non-turbo motor nog precieser dan bij een turbo.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dit is wel helemaal geweldig:Volvo 740TIC;57330 schreef : Wel erg prijzig. Zal een stuk makkelijker zijn dan zelf iets moeten maken/ pas maken. Alhoewel voor 2 x 280 euro ga ik toch liever zelf aan de slag.
www.chadil.be/mfi1.html
Multipoint injectie en ??n throttlebody per cilinder! :worship:
- V300 register
- Verbannen
-
Kost wat tijd, maar dan heb je ook z??r zeker wat speciaals!
- V300 register
- Verbannen
-
Pistonpen paultje;57336 schreef : Jip, ook wel ITB's (independent throttle body's) genoemd. G?w?ld?g? sound geeft dat. Is ook zelf te maken. De throttle body's zijn los te krijgen, alleen pasmaken op je blok. En vervolgens met een programeerbaar motor management (als megasquirt bijv.) lopend maken en afstellen.
Kost wat tijd, maar dan heb je ook z??r zeker wat speciaals!
Het geluid van 4 carbs of 4 mpi gaskleppen is zo goed als gelijk. Het wordt veroorzaakt door de gaskleppen efi of carburateur speelt nauwelijks een rol bij het agressieve aanzuig geluid.
Uitlaatspruitstuk zou ik op zoek gaan naar een ander automerk dat betere uitlaatsoruitstukken gebruikt dan dat er nu op de 340 zit. Dit pas maken op een flens voor de b14 kop, dan zou je iets redelijks moeten hebben. Slechter dan nu zal het in ieder geval niet zijn. Inlaat zou ik eventueel zou ik zover mogelijk bij de uitlaat vandaan proberen te krijgen.
Bij niet crossflow redblcoks (B16/18/20/30) zie je dit ook wel eens gebeuren, met een bocht over de kop heen oid.
- V300 register
- Verbannen
-
Andries kwam op 80 PK met de verkeerde nokkenas. Andere nokkenas kan 5-20 PK extra zijn. Dan zou hij op een 90-95 pk hebben gezeten. Dan 4 carburateurs of ITB's nog eens een PK of 10-20 dan is het nieuwe totaal 105-115 en een goede uitlaat kan een verbetering van 15-20% opleveren. Meer dan 130PK zul je dan ook niet snel halen, de compressie kan met de juiste brandstof nog wel wat verder omhoog dus misschien haal je de 100 PK per liter nog wel, zeker veel voor zo'n oud blokje. Dan ben je ondertussen ook weer 1000 euro verder. En 120-130 pk is niet eens zo heel veel als het in een 340 zit. Helemaal niet als het ongeblazen pk's zijn, turbo pk's komen er vaak toch harder in.
Een 360 met B230FB of een penta aq151 heeft zo al 130-151 PK voor een euro of 300. Goede uitlaat, betere nokkenas, kop vlakken, dunner koppakking en je zit op 150+ PK's 200 is dan redelijk eenvoudig haalbaar, nja eenvoudig, enigszins betaalbaar.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als je relatief makkelijk en voordelig meer vermogen wilt is een turbomotor een uitkomtst.
Veel meer vermogenswinst per euro...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Een b14 NA gaan tunen is weggegooid geld, zeker als je voor turbopower kunt gaan of voor simpelweg meer cc's kunt kiezen.
een b14 turbo is wel snel overigens

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
rwdstudent;57477 schreef : De grote vraag die bij me opkwam met alle posts gelezen te hebben was; zou Anjo het nog steeds de moeite waard vinden? Nee dus..
Een b14 NA gaan tunen is weggegooid geld, zeker als je voor turbopower kunt gaan of voor simpelweg meer cc's kunt kiezen.
een b14 turbo is wel snel overigens
ja maar met mijn rijstijl (cq jouw rijstijl frits) ben ik er dan van verzekerd dat ik om de paar maanden het blokje sta te reviseren, en daar heb ik dus nog even geen zin in. had een leuke upgrade geweest totdat de b14 bij mij eruit ging voor wat anders:D wat weet ik nog niet...