dubbele carburateur

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2008 13:48 #712413 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Wel erg prijzig. Zal een stuk makkelijker zijn dan zelf iets moeten maken/ pas maken. Alhoewel voor 2 x 280 euro ga ik toch liever zelf aan de slag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2008 13:52 #712414 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Als ik zie wat Erik Buis met het inlaatspruitstuk van de Volvo 440 Turbo gedaan heeft... moet zelfbouw mogelijk zijn inderdaad.

het "makkelijkste" is het spruitstuk voor 2 DCOE carburateurs, dat dus ook uit 2 aparte delen bestaat.


Het uitlaatspruitstuk (de spaghetti 4 -> 1) is moeilijker om de juiste bochten te maken, en het geheel ook nog goed dicht te krijgen, maar daar kan Frits Hendrickx misschien nog wat over vertellen :-)


Overigens komt het uitlaatspruitstuk bij een non-turbo motor nog precieser dan bij een turbo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2008 14:40 #712418 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic dubbele carburateur

Volvo 740TIC;57330 schreef : Wel erg prijzig. Zal een stuk makkelijker zijn dan zelf iets moeten maken/ pas maken. Alhoewel voor 2 x 280 euro ga ik toch liever zelf aan de slag.

Dit is wel helemaal geweldig:
www.chadil.be/mfi1.html
Multipoint injectie en ??n throttlebody per cilinder! :worship:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2008 15:04 #712419 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Jip, ook wel ITB's (independent throttle body's) genoemd. G?w?ld?g? sound geeft dat. Is ook zelf te maken. De throttle body's zijn los te krijgen, alleen pasmaken op je blok. En vervolgens met een programeerbaar motor management (als megasquirt bijv.) lopend maken en afstellen.

Kost wat tijd, maar dan heb je ook z??r zeker wat speciaals!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2008 16:51 #712430 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur

Pistonpen paultje;57336 schreef : Jip, ook wel ITB's (independent throttle body's) genoemd. G?w?ld?g? sound geeft dat. Is ook zelf te maken. De throttle body's zijn los te krijgen, alleen pasmaken op je blok. En vervolgens met een programeerbaar motor management (als megasquirt bijv.) lopend maken en afstellen.

Kost wat tijd, maar dan heb je ook z??r zeker wat speciaals!



Het geluid van 4 carbs of 4 mpi gaskleppen is zo goed als gelijk. Het wordt veroorzaakt door de gaskleppen efi of carburateur speelt nauwelijks een rol bij het agressieve aanzuig geluid.

Uitlaatspruitstuk zou ik op zoek gaan naar een ander automerk dat betere uitlaatsoruitstukken gebruikt dan dat er nu op de 340 zit. Dit pas maken op een flens voor de b14 kop, dan zou je iets redelijks moeten hebben. Slechter dan nu zal het in ieder geval niet zijn. Inlaat zou ik eventueel zou ik zover mogelijk bij de uitlaat vandaan proberen te krijgen.
Bij niet crossflow redblcoks (B16/18/20/30) zie je dit ook wel eens gebeuren, met een bocht over de kop heen oid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2008 17:03 #712432 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
Of het al de moeite waard is, is natuurlijk wel de vraag.
Andries kwam op 80 PK met de verkeerde nokkenas. Andere nokkenas kan 5-20 PK extra zijn. Dan zou hij op een 90-95 pk hebben gezeten. Dan 4 carburateurs of ITB's nog eens een PK of 10-20 dan is het nieuwe totaal 105-115 en een goede uitlaat kan een verbetering van 15-20% opleveren. Meer dan 130PK zul je dan ook niet snel halen, de compressie kan met de juiste brandstof nog wel wat verder omhoog dus misschien haal je de 100 PK per liter nog wel, zeker veel voor zo'n oud blokje. Dan ben je ondertussen ook weer 1000 euro verder. En 120-130 pk is niet eens zo heel veel als het in een 340 zit. Helemaal niet als het ongeblazen pk's zijn, turbo pk's komen er vaak toch harder in.

Een 360 met B230FB of een penta aq151 heeft zo al 130-151 PK voor een euro of 300. Goede uitlaat, betere nokkenas, kop vlakken, dunner koppakking en je zit op 150+ PK's 200 is dan redelijk eenvoudig haalbaar, nja eenvoudig, enigszins betaalbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2008 17:08 #712434 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic dubbele carburateur
N/A tuning is geweldig, het echte werk. Het kost je per pk wel bakken met geld.

Als je relatief makkelijk en voordelig meer vermogen wilt is een turbomotor een uitkomtst.
Veel meer vermogenswinst per euro...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2008 18:51 #712503 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic dubbele carburateur
ik ben in ieder geval al wel uit mn droom geholpen, als het meeste werk het inlaatspruitstuk verbouwen was dan had ik het er nog wel op gewaagd:), de gedachte was simpel, 2x meer brandstof + 2x meer lucht = meer vermogen. kwam toch iets meer bij kijken:woops: jammer dan, en heb ik mooi een 32 dir reserve;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2008 17:27 #712554 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic dubbele carburateur
De grote vraag die bij me opkwam met alle posts gelezen te hebben was; zou Anjo het nog steeds de moeite waard vinden? Nee dus..

Een b14 NA gaan tunen is weggegooid geld, zeker als je voor turbopower kunt gaan of voor simpelweg meer cc's kunt kiezen.

een b14 turbo is wel snel overigens :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 17:37 #712557 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic dubbele carburateur

rwdstudent;57477 schreef : De grote vraag die bij me opkwam met alle posts gelezen te hebben was; zou Anjo het nog steeds de moeite waard vinden? Nee dus..

Een b14 NA gaan tunen is weggegooid geld, zeker als je voor turbopower kunt gaan of voor simpelweg meer cc's kunt kiezen.

een b14 turbo is wel snel overigens :D


ja maar met mijn rijstijl (cq jouw rijstijl frits) ben ik er dan van verzekerd dat ik om de paar maanden het blokje sta te reviseren, en daar heb ik dus nog even geen zin in. had een leuke upgrade geweest totdat de b14 bij mij eruit ging voor wat anders:D wat weet ik nog niet...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD