1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Leuk, deze foto's. En ik alles vergelijken met de mijne. Ook bij jouw blok is de bestuurders kant vuil of nat. Een 1700 schakelt vaak van houterig. Heb ik toen ook gemerkt toen we de auto van Diede haalden. De koppeling is heel makkelijk af te stellen. Onder de auto naast het linker voorwiel. Zet het pedaal maar op krap tussen de 15 en 16 CM in. Tegen de 15 CM vanaf de vloer is bij mij het beste gebleken.Ovlov 3.6L;32800 schreef : De laatste aankoop:
De volvo 340 DL 1.7 5-bak!
1.7 motortje met een berg koppel
Nu ik alweer zo'n 500km met het beestje heb gereden begin ik wat minpuntjes te zien:
- de achteruitversnelling "giert" (meer dan normaal)
- koppeling komt heel laat op (maar slipt opzich nog niet)
- schakelt af en toe stroef. Maar dit kan ook aan mijzelf liggen
Jammer van de roest. Is die voorbalk alleen maar in die hoek die je laat zien verrot? Want dan valt het nog mee.
- V300 register
- Verbannen
-
Frans;33072 schreef : Leuk, deze foto's. En ik alles vergelijken met de mijne. Ook bij jouw blok is de bestuurders kant vuil of nat. Een 1700 schakelt vaak van houterig. Heb ik toen ook gemerkt toen we de auto van Diede haalden. De koppeling is heel makkelijk af te stellen. Onder de auto naast het linker voorwiel. Zet het pedaal maar op krap tussen de 15 en 16 CM in. Tegen de 15 CM vanaf de vloer is bij mij het beste gebleken.
Jammer van de roest. Is die voorbalk alleen maar in die hoek die je laat zien verrot? Want dan valt het nog mee.
Volgens de vorige eigenaar zou de volvo niet meer door de APK komen....
MOOI!!!! Dan kan ik mooi de onderdeeltjes gebruiken.
Persoonlijk vind ik de roest ook nog best wel meevallen. Ik heb weleens 'n auto gehad met meer roest en heb al mijn auto's door de APK gekregen.
Ik kan niet wachten om 'n beestje te gaan slopen:D
- V300 register
- Verbannen
-
- inlaatspruitstuk omlassen.
- uitlaatspruitstuk omlassen. Ik kan het huidige spruitstuk doorslijpen en opnieuw lassen of ik kan ervoor kiezen om meteen zelf een (spaghetti)spruitstuk te maken. Gistere heb ik me om laten praten dat een spaghettispruitstuk helemaal geen zin heeft op een turbo. Is dit zo?
- de kabelboom moet worden overgezet. Daarvoor heb ik dus zowel het elektrisch schema nodig van de 343 als die van de 460 Turbo. Dit omdat het 1 en ander aan elkaar gekoppeld moet gaan worden.
- de uitlaat. Ik neem aan dat de "aansluiting" van de rest van de uitlaat op een andere plek komt te zitten. Misschien gebruik ik als basis een 360 uitlaat die ik nog heb liggen.
- de schakelpook. Op dit moment zit er een variobak onder. Ik ben benieuwd hoe de gewone 5-bak gaat passen. Ik neem aan dat hiervoor niet zo heel veel aangepast hoeft te worden.
Gelukkig werk ik sinds een maandje bij een constructiebedrijfje. Ideaal om het 1 en ander te maken. Het enige waar ik op dit moment tegen op zie is nog de bedrading.......
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/te...r/turbo_tech102.html
- V300 register
- Verbannen
-
Anders gezegd: je krijgt geen gelijkmatige aanvoer van uitlaatgassen en dus geen gelijkmatige aandrijving van de turbo, en dus ook geen gelijkmatig aanvoer van inlaatlucht. Vermogensverlies dus.
Bij een spaghettispruitstuk zijn al deze uitlaat vanaf de kleppen tot aan de turbo even lang, daarnaast ondervinden ze allemaal dezelfde wrijving.
Wanneer ik dus zelf een spaghettispruitstuk wil gaan maken moet ik hiermee rekening houden. Om het verschil in lengten van de pijpen minimaal te houden is nog redelijk te doen (ook al moeilijk

Ik denk dat ik dus gewoon het originele spruitstuk ga verbouwen. Dan kan ik, wanneer ik zin en tijd heb, altijd nog een spaghettispruitstuk maken.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Die spaghettiuspruitstukken zijn w?l echt nodig om de allerlaatste PK's en Nm's uit een motor te peuteren.
Voor een turbomotor geld ook: de beste uitlaat is geen uitlaat.
Zorg dat de hete gassen zo snel mogelijk bij de turbo weg kunnen, dan blijft je turbo koeler en dus ook je inlaatlucht.
De (te) kleine turbo's van de 940 Turbo's zie je in het donker zelfs gloeien als je de motorkap opendoet nadat je hem flink op zijn donder hebt gegeven.
- V300 register
- Verbannen
-
bodejodel;33392 schreef : Dat originele spruitstuk is prima. Je kunt hem zoveel mogelijk proberen te flowen met een dremeltje. Port-matchen zou je ook nog kunnen overwegen. Scheelt je misschien een paar peekaatjes en je turbo "spoolt" wat sneller...
Die spaghettiuspruitstukken zijn w?l echt nodig om de allerlaatste PK's en Nm's uit een motor te peuteren.
Zorg dat de hete gassen zo snel mogelijk bij de turbo weg kunnen, dan blijft je turbo koeler en dus ook je inlaatlucht.
De (te) kleine turbo's van de 940 Turbo's zie je in het donker zelfs gloeien als je de motorkap opendoet nadat je hem flink op zijn donder hebt gegeven.
G??n uitlaat is me een beetje teveel van het goede

Aangezien een spaghettispruitstuk dan niet zoveel scheelt, gebruik ik het originele spruitstuk gewoon. Is dat trouwens van gietijzer? Ja toch? Dan wordt het omlassen ook een aardig probleem....
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
bodejodel;33392 schreef : Dat originele spruitstuk is prima. Je kunt hem zoveel mogelijk proberen te flowen met een dremeltje. Port-matchen zou je ook nog kunnen overwegen. Scheelt je misschien een paar peekaatjes en je turbo "spoolt" wat sneller...
anders moet je overwegen wat dikkere pijpen erbij te maken, dus op het origineel na een stukje gelijk meer ruimte geven
dat is goed voor de hitte afvoer.
bij sommige auto's heeft het gewoon geen nut.
ben vandaag met een nsu ro80 duitsland in geweest met een vriend.
en toen we terug kwamen, stond de uitlaat er roodgloeiend bij.
we zijn zelfs aangehouden omdat meneer de agent dacht dat we neon onder de auto hadden:nono: