1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Heb je al een idee hoeveel peekaa's zo'n blok gaat leveren? Aangezien je een 1.4 turbo makkelijk naar de 150 krijgt, gaat deze dan hoger komen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
M a r c;41144 schreef : Alleen in deellast wordt je brandstofhoeveelheid bepaalt door de luchtmassameter! Bij plankgas is er een aparte mapping en dat zijn vast inspuittijden. Let dus op want als je 'm 1.1 bar laat draaien zonder verdere aanpassingen smelten uiteindelijk je zuigers eruit.... overigens heb je met 1.1 bar en voldoende brandstof wel wat meer dan 140pk hoor. De standaard turbodruk van zo'n blokje is normaal rond 0,3 bar en daarmee heb je al 120pk. Je kunt 'm nooit over de 1 bar laten draaien zonder grotere injectors en/of verhoogde raildruk. Als je dat allemaal wel voor elkaar hebt is 170-180pk mogelijk en geloof me: dan heb je een aardig kanonnetje! Over de ontsteking, laat je die ongemoeit dan zal ie nooit meer vervroeging doen dan standaard en bij gevaar voor pingelen zal ie de (electronische) onsteking zelf terugregelen aangezien de 1.7T ??n of twee pingelsensors heeft volgens mij. Maar zorg je voor voldoende koeling en voldoende brandstof dan zal het niet zo'n vaart lopen. Daarna zoveel mogelijk overtollig gewicht eruit, het gaat uiteindelijk om de pk/kg verhouding :worship:
:yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-

Met een beetje goeie grip op de achterwielen en goed schakelwerk wordt dat ?nder de 7 sec naar de 100 knallen!
Goh wat zal zo'n Golf V GTI bestuurder (200pk op 1400kg) raar opkijken als z'n minimaal 32.000 euro kostende bolide er door een geitenwollensokkenwagen er uit wordt gereden:D
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Discuseren gaat hier verder:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2767
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
De gaten van de voetplaten een beetje opgefreest
De passen eindelijk goed. Het is niet te zien op de foto, maar overgang tussen cilinderkop en spruitstuk is heel netjes. Geen belemmeringen voor de uitlaatgassen.
Probleem 1: Ovale gaten in de voetplaat maar de lasbochtjes zijn rond.
Oplossing 1: Stuk buis gezocht met dezelfde binnen diameter. Helaas was de enige buis die ik kon vinden nogal dik (5mm wanddikte). Dus hier heb ik 3 millimeter vanaf gedraaid in een draaibank uit 1950. En dat met een verrotte afgebroke beitel. Na het draaien was het oppervlak van de buis knalblauw, maar met 'n schuurpapiertje even bijgewerkt

Buis platslaan: zo krijgen we de vorm zoals die nodig is voor de aansluiting op de voetplaten.
Natuurlijk een (hulp-)stukje hardstalen as om te voorkomen dat de buis TE plat wordt. Zo kunnen we hem mooi in vorm tikken.
Buis past perfect. Waarschijnlijk aan de binnenkant nog een beetje en een freestol aaien om de overgang perfect te krijgen.
Een stukkie kunst

De inspanplaat die ik heb gebruikt om de voetplaten op te frezen. Wanneer ik straks het spruitstuk af ga lassen zet ik de voetplaten vast op deze plaat zodat de boel niet krom gaat trekken.
Anti-spatspray. Ideaal spul. Hiermee spuit ik de binnenkant van de lasbochtjes en buis in zodat de lasspetters geen houvast hebben. Wanneer deze namelijk achterblijven in het spruitstuk en je gaat rijden en ze komen los.............die wil je niet in je turbo hebben :nono:.
Van wie is die CD?
Bahbah, wat moet die rommel in m'n waggie!!!!
Brandstofpompie, omgeruild met Ronald Romme tegen een setje verlaagblokken.
Daar moet de uitlaat doorheen: volgende probleem!
Wanneer de Turbo zo zou komen zit de inlaatkant aan de kant van het schutbord (richting de achterkant dus) en de uitlaat aan de voorkant. Het luchtfilter moet rechts voor in de motorruimte komen (denk ik) en de intercooler zit ook voor in de auto. De uitlaatkant van de Turbo zit aan de voorkant, maar die moet eigenlijk dus juist naar de achterkant van de auto komen.
Wanneer ik de Turbo er op deze manier in zou maken, dan zou het met het slangenpakket ideaal uitkomen. Maarja, dat wordt een raar spruitstuk en met een te grote inhoud (wat weer resulteerd in een groter turbogat).
De turbo draaien is geen optie, de aan en afvoer van de olie mogen namelijk maximaal 30 graden gedraaid zitten.
Frits kwam met DE oplossing: Je kun namelijk de slakhuizen draaien op de turbo! Zo kan ik de in- en uitlaat precies draaien zoals ik wil.
Ik sluit deze fotosessie weer af met een mooie foto:
Splinternieuwe Koni's!
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Maar... Zo gauw als ik het nu zie, kun je mischien beter gelijk voor een andere turbo gaan. Zeker aangezien je de PK-strijdt van mij wilt gaan winnen

Anders moet je een heel vreemd uitlaatspruitstuk gaan bouwen, wat alleen voor die originele turbo ideaal is?
Overigens is het JUIST beter om lange uitlaatrunners te maken. Zolang je de diameter van de buisjes maar gelijk aan die van de kop houdt. Schijnbaar verlaagt het de zogenaamde backpressure verhouding, wat resulteerd in een behoorlijke vermogenstoename.
www.2xceler8.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2...ostorder=asc&start=0
Overigens moet je de gaten aan het uiteinde van het uitlaatspruitstuk groter maken, anders kunnen je tapeinden van de cilinderkop afbreken agv schuifkrachten.