Opvoeren 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 16:16 #656042 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
owja, geventileerde schijven heb ik nog nooit gezien op een 3 serie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 16:20 #656043 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Dat de cardanas bij een torquetube doorloopt tot in de bak cq motor lijkt me eerder uit het oogpunt dat ie anders niet te monteren valt. Tenminste niet op de manier zoals het bij de 340 gedaan is, je komt er namelijk niet bij door de torquetube.

Steviger wordt ie daardoor eigenlijk niet. Op de foto vind ik de as bij de vertanding akelig dunnetjes uitzien. Misschien toch gewoon een kwestie van ander materiaal?

Nee, ik denk dat de cardanas bij een 340 dan kapotgaat (al heb ik daar nog nooit van gehoord), als de klem niet fatsoenlijk vast is gedraaid. Zelfs minimale verschuivingen leiden dan uiteindelijk tot microscheuren en breuk. En de 360 schijnt dus een ander soort bevestiging te hebben ?! In dat geval is het een kwestie van poka-yoke. Oftewel, "het kan niet verkeerd gemonteerd worden".

Maar zoals gezegd, ik heb het hele zaakje nog niet in levenden lijve gezien, en mijn Haynes heb ik ook niet bij me momenteel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 16:25 #656044 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Nu de reactie van Wouter gelezen, wat mijn verhaal in sommige opzichten toch wel enigszins bevestigd, lijkt me. De 360 heeft die bevestiging helemaal niet, zoals blijkt, omdat de as gewoon doorloopt. De klemmetjes net voor de holle as, cq, de vertanding daaronder is dus de weak-point. Aangezien deze echter dezelfde krachten moet opvangen als de vertanding in het koppelingshuis, komt het min of meer neer op een montagekwestie. Tenzij ze daar ander materiaal gebruikt hebben. Ik neem echter aan dat de vertanding niet van aluminium is, alleen de holle as.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 16:28 #656045 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
En de remmen.... als ik het goed begrijp zijn dus alleen de trommels groter ? Best vreemd eigenlijk, want achterwielen blokkeren is een fluitje van een cent. Is dit om de warmtecapaciteit te verhogen ?

De tussenstand wat mij betreft...de 340 kan hogere vermogens eigenlijk best wel aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 18:26 #656046 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
zoals ik zei is bij de 340 constructie de rubbers een zwakte.

het stalen gedeelte in het koppelingshuis is inderdaad bij een 360 hetzelfde qua dikte en vertanding zo te zien. dit is best stevig, als het inderdaad maar goed vast zit.

wat ik gehoord heb gaat de torquetube als eerste kapot bij de versnellingsbak, daar zat volgens dat bericht een soort huls met binnenvertanding, die over het uit de bak stekende stuk as heen schuift. (wellicht zitten daar wat tactische gaten om m te kunnen borgen?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 19:22 #656047 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Correct, bij de bak zitten 2 gaten in de tube vanwaar je het verbindingsstuk tussen de bak en primaire aandrijfas kan vastzetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2005 21:46 #656048 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
@Thomas:

het duurt nog wat langer voor V3M weer online komt, datum is verschoven naar 2 oktober...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-09-2005 10:05 #656049 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
Dat van die geventileerde schijven is onzin.
Bij een 360 zijn de remtrommels achter groter dan bij een 340, verder zijn de remmen gelijk.
Geventileerde schijven voor zaten wel op de 440/460/480 turbo's. In principe zijn die wel over te zetten op een 3-serie, maar of je er veel mee wint?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-09-2005 11:56 #656050 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2005 23:28 #656051 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opvoeren 340
en dat het koppelstuk tussen de cardanas en de versnellingsbak kan begeven...daar kan ik van mee spreken.
Het koppelstuk best eens aantrekken met het juiste moment (37Nm dacht ik), het kan een hoop ellende besparen.
De cardanas van de B200 is kleiner is diameter omdat ie vol is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD