Motor warmt op bij hoge snelheid

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2014 23:54 #944176 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
Zou het niet een verstopping in enkele (maar niet alle) kanalen van je radiator kunnen zijn? Dat zou verklaren waarom je met normaal gebruik geen problemen hebt, maar met flink doortrappen opeens wat koeling te kort komt.
Zomaar een idee, hoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2014 07:03 #944180 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
De radiateur is nieuw (nieuw-nieuw, dus niet gebruikt), de onderste slang wordt ook goed warm.
Gisteren de dop eens bekeken, het systeem bouwt goed druk op. Als je de dop iets losdraait is al snel gesis te horen. Verder nergens leksporen, wat je wel zou verwachten als de dop niet goed afsluit of het expansievat lek is. Ik weet het nu zelf ook even niet meer. Misschien toch de thermostaat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2014 10:08 #944188 door V300 register

volvofiel;227837 schreef : Er zit een viscofan op, die overigens nooit 'vast' wordt. Maar goed, geen koelproblemen in de file

aan de dop ligt het niet, als die de druk niet vast houdt verlies je koelvloeistofniveau door verdamping (en dat gebeurt niet, schrijf je).

Wat betreft de viscofan zou het wel eens een probleem kunnen zijn dat deze niet vast gaat; maar normaal gezien zou je dat ook niet verwachten bij hoge snelheden.

hoe oud is de radiator?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2014 19:09 #944210 door 16673-dummy
volgens mij is die visco niet zo'n probleem, afgelopen zomer in de file geen problemen gehad. Het is ook niet zo dat de koppeling helemaal vrij blijft, hij wordt wel iets vast. Het karakteristieke geblaas is ook wel te horen. Hij pakt alleen niet volledig bij warme motor en het straalmotoreffect (wat de 200 en 700 bijv. hebben) blijft dan ook volledig uit.
Maar goed, het lijkt me dat die fan bij 130 km/h niet zoveel effect meer heeft :)

De radiateur is nieuw en wordt overal even warm. Ook echt goed warm, de hitte straalt eraf.

Zodra ik weer een keer de snelweg op ga zal ik eens hard gaan rijden en de kachel vol open zetten, zien wat er dan gebeurt. Als de temperatuur daalt en even later weer stijgt zal het toch aan de radiateur liggen (lijkt me?). Het is wel echt een idioot probleem, als ik na zo'n snelle autobaanrit de afrit op rij en een tijdje moet wachten voor het stoplicht (die Duitse lichten gaan op timing en niet op verkeersdrukte, zoooo irritant!), daalt de meter weer direct tot 'normale' waarde! Alsof de meter een zetje krijgt zodra de tellernaald voorbij de 130 gaat...

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
17-04-2014 20:22 #944213 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
Is dit de enige meter die raar doet? Of zijn er meer?
Kan het door de laadspanning bij hoge toeren komen?

Bij de 245 eens gehad dat div meterjes terug liepen door slechte laadspanning (dynamo/omvormer issue). Daardoor waren de spanningen op die naar de meterjes gingen niet correct, waardoor de stroompjes niet goed waren, en daardoor de weerstanden van de sensoren verkeerd werden 'gemeten'...

Hoop dat dit nog een volgbaar verhaal is geworden zo....

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2014 20:29 #944215 door 16673-dummy
Jep, mijn 345 had enkele jaren terug de dynamo kapot en op een gegeven moment was de accuspanning zo laag dat de meters terugliepen als je de lampen aanzette.

Jij bedoelt dat bij hoge toeren de boordspanning oploopt?

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
17-04-2014 20:46 #944216 door BartJu
Ja, weet niet of het kan, maar als ie terugvalt bij te lage spanning, dan kan het misschien ook andersom....?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-04-2014 20:49 #944217 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Motor warmt op bij hoge snelheid
Als het goed is wordt de maximale spanning die een dynamo kan genereren begrenst, anders zou ook andere elektronica het kunnen begeven of eerder defect raken (lampen bijvoorbeeld)

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
17-04-2014 20:54 #944219 door BartJu
Klopt uiteraard.
Maar de vraag is of het hier ook goed is?
En iets is niet goed, zo blijkt uit bestaan dit topic...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2014 16:37 #944252 door V300 register
Joost, ik heb bij mijn GLS van 1984 precies hetzelfde. Ik heb net wat lange ritten achter de rug en ook 130-140 gereden (wat ie prima stabiel doet!) en heb ook gezien dat mijn temperatuurmeterje iets verder oploopt (tot het midden, normaal staat ie op 1/3e). Zit een nieuwe waterpomp in en nieuwe koelvloeistof. Viscofan loeit hard mee als het warm is, dus die doet het ok (verschil met koude buitentemperatuur is duidelijk hoorbaar).

Bij m'n 360 met B200K precies hetzelfde effect, dus het lijkt normaal te zijn.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC