Schakelstang 360
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 09:48 #632632
door Floris Schropp
Schakelstang 360 is gemaakt door Floris Schropp
Eerder dit jaar heb ik de versnellingsbak van de 360 GLT vervangen met een mooie schone met nieuwe pakkingen, goede ophangbalk, verse olie, etc. etc. omdat de oude wel heel lastig in de 1 en 2 wilde.
Het is beter, deze bak is duidelijk in betere conditie en heeft ook nog eens een langere eindoverbrenging. Prima dus. Maar toch wil hij nog steeds slecht in de 1 en 2. Nu heb ik de middenconsoletunnel eraf gehaald, het stelplaatje correct bijgesteld (zat te veel speling op) en gekeken of de beugel niet gescheurd was. (zoals hier wel het geval is: www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=5&t=13302 )
Maar alles was goed daar.
Nu was me bij het inbouwen van de nieuwe versnellingsbak al opgevallen dat ik nergens geleiders heb hoeven los- of vastklikken. De stang gaat van de pook zonder ondersteuning naar het koppelstukje aan de bak.
Klopt dat wel?
Het is beter, deze bak is duidelijk in betere conditie en heeft ook nog eens een langere eindoverbrenging. Prima dus. Maar toch wil hij nog steeds slecht in de 1 en 2. Nu heb ik de middenconsoletunnel eraf gehaald, het stelplaatje correct bijgesteld (zat te veel speling op) en gekeken of de beugel niet gescheurd was. (zoals hier wel het geval is: www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=5&t=13302 )
Maar alles was goed daar.
Nu was me bij het inbouwen van de nieuwe versnellingsbak al opgevallen dat ik nergens geleiders heb hoeven los- of vastklikken. De stang gaat van de pook zonder ondersteuning naar het koppelstukje aan de bak.
Klopt dat wel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 10:15 #927605
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Schakelstang 360
Dat klopt. De schakelstang is behoorlijk zwaar uitgevoerd en daardoor kan hij de afstand overbruggen. Via het pinnetje aan de ene zijde en het asje (met inbusboutje) aan de andere zijde zit ie er vrij strak tussen.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 10:20 #927607
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Schakelstang 360
Dan denk ik dat ik het in speling bij/onder de pook moet zoeken. Bij de bak is alles strak.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 14:17 #927622
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Schakelstang 360
hij zit nog met een vork op het koppelingshuis; daar zit een pin doorheen (door de ogen bovenop het koppelingshuis) met aan de andere kant een borgclip.
die vork is als het ware de stabilisator van de rest van de schakelstang, het gebeurt wel eens dat dat clipje verdwijnt en dan is het net of de pook in elastieken hangt/het schakelen in de 1e e 2e versnelling de finesse van een betonmolen heeft
die vork is als het ware de stabilisator van de rest van de schakelstang, het gebeurt wel eens dat dat clipje verdwijnt en dan is het net of de pook in elastieken hangt/het schakelen in de 1e e 2e versnelling de finesse van een betonmolen heeft

- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 14:23 #927623
door Floris Schropp
Joost, dat was ik totaal vergeten terwijl ik Jannick er nog op had gewezen! Waarschijnlijk de gouden tip want rond de pook zat het allemaal niet al te los. Zo even kijken of ik een extra pauze kan inlassen

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2013 19:51 #927654
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schakelstang 360
Een borgclip? In mijn geval was het volgens mij een heel rond stukje metaal wat er omheen zat, maar het is al weer een tijdje geleden...

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 20:21 #927658
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Schakelstang 360
nee het is echt een borgclip
heb dat kreng een jaar of wat geleden nog vervangen, als het goed is heb ik ergens nog zo'n ding in de verpakking met daarop het onderdeelnummer liggen, maar het kan maar zo zijn dat die in een van de vele dashboardkastjes ligt
maaarrrr volgens mij kun je er voor nood ook prima een paperclip overheen drukken
heb dat kreng een jaar of wat geleden nog vervangen, als het goed is heb ik ergens nog zo'n ding in de verpakking met daarop het onderdeelnummer liggen, maar het kan maar zo zijn dat die in een van de vele dashboardkastjes ligt

maaarrrr volgens mij kun je er voor nood ook prima een paperclip overheen drukken

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-04-2013 10:04 #927696
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schakelstang 360
Joost, kan ook zijn dat ik dat clipje nog van jou heb. Ik mocht hem toen meenemen, maar heb hem niet hoeven te gebruiken. Ik zal eens zoeken in mijn voorraad.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2013 12:01 #927705
door Floris Schropp
Clip en stang zijn allemaal aanwezig. Het zal dus toch speling in het gewricht onder de pook zijn.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2013 12:18 #927707
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Schakelstang 360
Waarschijnlijk is de bevestiging bovenop de torquetube niet meer fris, daar zit hij in rubbers genonteerd die nog wel eens willen scheuren
Moderators: Mark Smeets