Aandrijflijn optimaliseren
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-07-2012 09:46 #632134
door V300 register
Aandrijflijn optimaliseren is gemaakt door V300 register
Onlangs heb ik mijn 360 (injectie, 3 deurs, 1988) op een testbank gehad en daar bleek dat mijn motor te weinig vermogen had en de aandrijflijn veel te zwaar liep.
Zie uitdraai
. Het motorvermogen konden we op 112pk krijgen door de luchtmassameterveer te verdraaien. Nu zit ik op 112pk. Maar in de aandrijflijn verlies ik 45pk en dat is veel te veel. Ik ben met een 2e 360 op de testbank geweest en die had een vermogen van slechts 100pk, maar in de aandrijflijn verloor die slechts 35pk.
Plan is nu dus om de aandrijflijn over te zetten van de sedan naar de 3-deurs. Dus torque-tube, bak en dif. Dat heb ik ook ondertussen onder de sedan vandaan gehaald en ligt nu klaar voor montage. Tevens heb ik nieuwe lagers besteld voor de koppeling en achterwielen. En in bak en dif gaat nieuwe olie.
Ik zou alleen graag de torque-tube na laten kijken. Of deze goed gebalanceerd is en of de lagers nog goed zijn. De dealer kon me niet verder helpen en ik heb GKN uit Amsterdam geprobeerd, maar die konden het niet. Weet iemand daar een bedrijf voor? Liefst in de buurt van Alkmaar
Eventuele andere tips zijn natuurlijk ook welkom om de aandrijflijn te optimaliseren
Dank!
Plan is nu dus om de aandrijflijn over te zetten van de sedan naar de 3-deurs. Dus torque-tube, bak en dif. Dat heb ik ook ondertussen onder de sedan vandaan gehaald en ligt nu klaar voor montage. Tevens heb ik nieuwe lagers besteld voor de koppeling en achterwielen. En in bak en dif gaat nieuwe olie.
Ik zou alleen graag de torque-tube na laten kijken. Of deze goed gebalanceerd is en of de lagers nog goed zijn. De dealer kon me niet verder helpen en ik heb GKN uit Amsterdam geprobeerd, maar die konden het niet. Weet iemand daar een bedrijf voor? Liefst in de buurt van Alkmaar

Eventuele andere tips zijn natuurlijk ook welkom om de aandrijflijn te optimaliseren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 09:55 #910777
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Aandrijflijn optimaliseren
Als je zoveel vermogen verliest zou ik eerder kijken of de remmen niet wat aanlopen.
Hoor je hem in zn vrij en pedaal los duidelijk rammelen als de motor stationair draait?
Hoor je hem in zn vrij en pedaal los duidelijk rammelen als de motor stationair draait?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-07-2012 10:49 #910782
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aandrijflijn optimaliseren
Nee, remmen lopen niet aan, eerste dat ik checkte
Ik heb beide auto's op een brug gehad en heb ze toen helemaal nagelopen met zo'n stethoscoop met draaiende motor en aandrijflijn. En ik heb met de hand de wielen bewogen. Ik kon tussen beide auto's geen verschil vinden, al zit er dus ergens duidelijk wel verschil.
En ik heb hem ook niet horen rammelen in z'n vrij, al hoor ik vaak wel een hard hoog geluid als ik hem flink doortrek en dat lijkt ergens bij de torque-tube of koppeling vandaan te komen. Dat hoor ik echter alleen als ik bij +5000rpm zit en gas loslaat om te schakelen. Helaas maakt hij dat geluid niet op de brug of testbank...

En ik heb hem ook niet horen rammelen in z'n vrij, al hoor ik vaak wel een hard hoog geluid als ik hem flink doortrek en dat lijkt ergens bij de torque-tube of koppeling vandaan te komen. Dat hoor ik echter alleen als ik bij +5000rpm zit en gas loslaat om te schakelen. Helaas maakt hij dat geluid niet op de brug of testbank...
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2012 16:02 #910795
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Aandrijflijn optimaliseren
In de tt zitten drie lagers. Dat lijken me hele sterke, maar natuurlijk kunnen die slijten. Elke overbrenging betekend enig verlies aan vermogen. In de versnellingsbak en differentieel zitten veel overbrengingen. Is er ook verschil in pk's bij een andere versnelling?, Slipt de koppeling (olie?, slijtage?, afstelling?). Naast de remmen zijn de achterwiellagers ook aan slijtage onderhevig. Hoe is het aantal pk's zonder aandrijfassen aan het differentieel?
Ben je familie van dhr.F.Pannekeet uit Doorn?
Ben je familie van dhr.F.Pannekeet uit Doorn?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-07-2012 17:17 #910796
door V300 register
En hebben de beide auto's ook vergelijkbare (lees: dezelfde) banden en bandenspanning. Daar is namelijk ook veel mee te winnen.
Ikzelf rijdt meestal met 3 bar in m'n banden. Niet veilig, wel zuinig (en leuk om te driften
).
Tweede punt waar je aan moet denken is inderdaad de remmen. En daarnaast: onbalans, en dan vooral in de velgen/ banden. Maar wil dit echt een flinke rol gaan spelen, dan moet je al aardig je auto uit trillen.
Dan heb je nog zoiets als: olie. Zit er in beide auto's dezelfde soorten olie?
Heb weleens van fouten gehoord zoals: 80w90 in het diff gooien ipv 75w90/80
Of 15w40 in de versnellingsbak ipv ATF-olie. Zelf 15w40 in plaats van 10w40 wil ook al schelen.
Daarnaast lekken de versnellingsbakken best gemakkelijk waardoor het dus zou kunnen dat bij de ene auto minder olie in de versnellingsbak zit dan bij de andere. Dat kan ook nog eens schelen.
Bij een M45-versnellingsbak merk je pas dat je te weinig olie hebt als het schakelen niet meer vloeiend gaat (gemakkelijker tandjespoetsen bij vooral opschakelen naar z'n 3 of terug naar de 3) of de bak gaat gieren.
Bij de M46-bakken (welke in de 200 -serie worden gebruikt) merk je het wanneer de elektro-hydraulische overdrive niet meer werkt :yesyes:
Controleer trouwens ook de homokineten eens. Zit er nog genoeg vet in? Is de kwaliteit van het vet nog goed?
En hoe staan de lagers van de voorwielen afgesteld (maakt overigens niet uit op de testbank, maar wel wanneer je ermee rijd
)
Affijn; er zijn heel wat meer verschillen dan alleen mechanische.
Ben benieuwd of je er precies achter komt waar het "probleem" zit.
Ikzelf rijdt meestal met 3 bar in m'n banden. Niet veilig, wel zuinig (en leuk om te driften

Tweede punt waar je aan moet denken is inderdaad de remmen. En daarnaast: onbalans, en dan vooral in de velgen/ banden. Maar wil dit echt een flinke rol gaan spelen, dan moet je al aardig je auto uit trillen.
Dan heb je nog zoiets als: olie. Zit er in beide auto's dezelfde soorten olie?
Heb weleens van fouten gehoord zoals: 80w90 in het diff gooien ipv 75w90/80
Of 15w40 in de versnellingsbak ipv ATF-olie. Zelf 15w40 in plaats van 10w40 wil ook al schelen.
Daarnaast lekken de versnellingsbakken best gemakkelijk waardoor het dus zou kunnen dat bij de ene auto minder olie in de versnellingsbak zit dan bij de andere. Dat kan ook nog eens schelen.
Bij een M45-versnellingsbak merk je pas dat je te weinig olie hebt als het schakelen niet meer vloeiend gaat (gemakkelijker tandjespoetsen bij vooral opschakelen naar z'n 3 of terug naar de 3) of de bak gaat gieren.
Bij de M46-bakken (welke in de 200 -serie worden gebruikt) merk je het wanneer de elektro-hydraulische overdrive niet meer werkt :yesyes:
Controleer trouwens ook de homokineten eens. Zit er nog genoeg vet in? Is de kwaliteit van het vet nog goed?
En hoe staan de lagers van de voorwielen afgesteld (maakt overigens niet uit op de testbank, maar wel wanneer je ermee rijd

Affijn; er zijn heel wat meer verschillen dan alleen mechanische.
Ben benieuwd of je er precies achter komt waar het "probleem" zit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-07-2012 20:16 #910808
door V300 register
Geen familie 
Onder de 30pk verlies kun je niet komen volgens de testbankmeneer. Ik heb de auto in z'n 4 getest. De sedan ook in 3 (26pk) en 5 (44pk). Zonder aandrijassen aan het dif, dan bedoel je om de wiellagers te checken? Niet gedaan. Een run kost ?75
Ik denk dat ik eens ga proberen of ik bv een boormachine kan aansluiten op de tt. Dan kan ik iig voelen of het zootje trilt en of de lagers nog goed zijn. Alle wiellagers heb ik ook liggen en ga ik vervangen. Dan de aandrijflijn overzetten en daarna de oude maar eens helemaal uit elkaar halen. Zie ik gelijk eens hoe een bak er van binnen uitziet 
Dank voor de hulp zo ver! (en mocht er nog iets te binnen schieten...
)

Onder de 30pk verlies kun je niet komen volgens de testbankmeneer. Ik heb de auto in z'n 4 getest. De sedan ook in 3 (26pk) en 5 (44pk). Zonder aandrijassen aan het dif, dan bedoel je om de wiellagers te checken? Niet gedaan. Een run kost ?75

Dank voor de hulp zo ver! (en mocht er nog iets te binnen schieten...

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-04-2013 19:29 #927316
door V300 register
Even een terugkoppeling: ik heb de aandrijflijn vervangen. De oude torque tube kon bijna niet ronddraaien, dus daar zat zeker een probleem. Verder ook de wiellagers achter vervangen en de lagers in de koppeling. Tevens de voorwiellagers en de remklauwen voor. Auto loopt nu een stuk soepeler en is in zeer goede conditie

- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2013 22:02 #927319
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Aandrijflijn optimaliseren
Oude torque-tube bij voorkeur niet weggooien. Mogelijk kunnen deze lagers ooit vervangen worden.
Moderators: Mark Smeets