Carterventilatie

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2012 15:47 #632089 door 16673-dummy
Carterventilatie is gemaakt door 16673-dummy
Zojuist in een sleutelbui de carterventilatie van m'n B19A geschroefd. Het viel me op dat de slangen (dunne naar inlaatspruitstuk, dikke naar luchtfilter) erg schoon en droog waren van binnen. Ik zag ook geen oliespetters op het luchtfilter (waar de slang uitkomt).

Ik heb dus de "zwarte doos" losgeschroefd en opgemerkt dat het zeefje een en ander aan pruttel heeft, maar ook de ingangen van de doos hebben rommel aan de wand zitten. Kan ik de doos eigenlijk open maken (bestaat uit twee helften zag ik) of zit dat verlijmd?
Als ik de doos niet open kan maken, kan ik de doos dan spoelen op de een of andere manier? Of moet die echt ondergedompeld worden in een bad van een of ander goedje (en zo ja, welk goedje) en dan 24 uur blijven liggen?

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2012 16:11 #909949 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Carterventilatie
om te spoelen is wasbenzine geschikt is ook een aardolie product en zal dus niets aantasten

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2012 16:42 #909951 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Carterventilatie

2 Fast 4 U;202251 schreef : om te spoelen is wasbenzine geschikt is ook een aardolie product en zal dus niets aantasten

plastic ook :+ maar spoelen met plastic is soms wat lastig. :halo:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-06-2012 18:59 #909955 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carterventilatie
Een goede motorreiniger of remmenreiniger is het beste.Wasbenzine kan maar is niet ideaal.(is niet aggressief genoeg)

Openmaken kun je de doos niet.

Over dat zeefje,de zgn vlamdover,zijn de meningen verdeeld maar volgens de laatste inzichten kun je het ook helemaal weg laten.Gebleken is dat er geen gevolgen zijn van het weglaten van deze zeef.Bij de 5 cilinder motoren uit de 850 en latere modellen wordt het zelfs geadviseerd omdat het effect van deze vlamdover minder dan nihil is maar doodat die dingen dicht gaan zitten zijn ze wel vaak oorzaak van problemen met de carterventilatie.

Als je het zeefje wel laat zitten zul je het zeer regelmatig moeten controleren en zonodig reinigen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2012 21:55 #909958 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Carterventilatie
Bedankt voor de tips heren!

Het bleek dat de vlamdover nagenoeg dichtgeslibt zat, dus die heb ik weggegooid en eruit gelaten. Wellicht zet ik er nog eens een nieuwe in.

De zwarte box zelf heb ik doorgespoeld met wasbenzine (stond nog een paar liter van), wat een vieze prut kwam eruit zeg! Het was echt hard nodig. Er kwamen zelfs complete brokken uit zetten. Ik heb alles schoongemaakt en weer teruggebouwd, morgen maar eens een proefritje maken om te zien of de overdruk (en oliezweterij) nu weg is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2012 13:40 #909997 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carterventilatie
Hallo Joost,
Was ik ool al een tijd van plan, maar nu jij het gedaan hebt........
We hebben het toch over dit onderdeel?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC