Betekent kapotte distributieriem per definitie kromme kleppen?

  • D.J. Middelman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2012 16:17 #631909 door D.J. Middelman (GAST)
Even een vraagje tussendoor:

Mijn schoonvader heeft twee keer in een 240 de distributieriem laten knappen.
De ene was een B19A, de ander een B21A (waarschijnlijk)

In beide gevallen was het een nieuwe riem monteren en gaan met die banaan. Geen schade aan de kleppen. Blijkbaar kunnen bij deze blokken de zuigers niet bij de kleppen komen.

Geldt dit ook voor mijn B200E?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2012 16:53 #902885 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Betekent kapotte distributieriem per definitie kromme kleppen?
Interference, dus de kleppen delen ruimte met de zuigers: B200(allemaal), B230K, B21-16 klepper
Non-interference, dus de kleppen blijven altijd vrij van de zuigers: 'normale SOHC' B21 en de rest van de B230-varianten

B19 weet ik niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-03-2012 23:12 #902898 door V300 register
Hoezo? Is die van jou ook naar de kl*te?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 12:41 #902909 door Laurens Post
De B19 en B200 hebben kleppen die de zuiger niet raken bij het knappen van de riem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 16:41 #902920 door 16673-dummy
De B19 wel, maar of de B200 dat ook heeft vraag ik me serieus af..! Op diverse sites/fora staan de B200's als "interference" opgeschreven.

Maar als je twijfelt over de riem... vervang hem dan gewoon aub (geldt in z'n algemeenheid, niet specifiek op de topicstarter gericht). Kost incl. spanrol zo'n 50 euro en als je het zelf doet lukt het wel in een dagdeel.

De B19/21/23 zijn toch ook wat anders dan de latere B200's/230's. Die oude zijn wat sterker (qua kwaliteit) en lomper. Hebben ook een veel rustiger karakter. Ik steek m'n hand er niet voor in het vuur, maar volgens mij zijn die 19/21/23 vrijlopers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2012 00:28 #902976 door V300 register
heb hier inderdaad wel eens een verhaal voorbij zien komen van een b200 die heel gebleven was na riembreuk.

hangt er een beetje vanaf dus. Een riem kun je er ook altijd weer af halen als er na het vervangen toch nog steeds geen compressie te bespeuren is :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD