B19A start soms niet met warme motor

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2011 11:19 #631583 door V300 register
B19A start soms niet met warme motor is gemaakt door V300 register
Gisteren ben ik bij en clublid geweest om te kijken waar het startprobleem aan zou kunnen liggen. Ik had nog een reserve carburateur en een compleet revisieset. Probleem is dat de motor soms niet aan wil slaan na een supermarkt bezoekje. Gisteren startte ie natuur wel normaal, dus we hebben geen probleem kunnen lokaliseren. Carburateur lijkt me ook prima, want start met choke prima en blijft mooi regelmatig lopen. Wie heeft een tip? Ik denk aan renix of bdp sensor, maar een zekering zou ook kunnen. Zit die er ook voor de brandstofpomp? Ik heb een oude bougie achtergelaten om te checken of ie vonkt als ie de volgende keer niet wil starten. Alle tips welkom!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2011 11:23 #892081 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B19A start soms niet met warme motor
welk jaar is ie? B19A heeft niet altijd een renix maar indien aanwezig is de BDP sensor wel een mogelijkheid.

brandstofpomp zit onder het inlaatspruitstuk tegen de motor vastgeschroefd, probleem zou evt kunnen ontstaan als de brandstofslangetjes verouderd zijn

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2011 12:09 #892082 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B19A start soms niet met warme motor
Is 1984, met renix. Brandstofpomp is vervangen, slangetjes ook. Auto rijdt ook gewoon uitstekend, dus daarom dacht ik aan een slecht contactje bij de ontsteking.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2011 12:30 #892085 door V300 register
renix = BDP sensor schoonmaken. Beetje ijzervijlsel aan deze sensor kan al een storing geven.

brandstofslangen bij de pomp vervangen is natuurlijk zowieso iets dat in feite gewoon "moet". net als de slangetjes bij de tank en vulopening.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2011 11:37 #892378 door V300 register
Onder het mom van beter laat dan nooit had ik vandaag de vraag willen posten die dus nu al gesteld is. Helemaal super en ik hoop dat er nog heel veel reacties komen iedere tip is welkom want hij slaat altijd aan maar je weet nooit wanneer. En die carburateur ga ik dus zelf reviseren :crazy1:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 18:46 #892411 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic B19A start soms niet met warme motor
Als je de carburateur zelf gaat reviseren, vergeet dan niet het membraam van de luchtdoseringsklep te vervangen. Deze zit namelijk niet standaard in de revisiesetjes. Kosten van zo'n membraampje: 11 euro.

Als het CO goed is, zou ik niet aan de sproeier en sproeiernaald komen. Die zijn best prijzig en moeten heel precies en met speciaal gereedschap geplaatst worden.

Ohja, en de laatste tip; de carburateurvoetpakking (pakking tussen carburateur en inlaatspruitstuk) die standaard in het revisiesetje zit, heeft wat kanaaltjes te weinig.
Kijk voordat je de pakking plaatst dus even waar de gaatjes in de carburateur en spruitstuk zitten, zodat je die even kunt "doorprikken" in de pakking.

Succes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2011 14:34 #892471 door V300 register
Bedankt voor de tip daar kijk ik eerst naar. Het is niet de bedoeling dat ik de 360 ga slopen ik heb een reserve carburateur en die ga ik reviseren. De afstelling laat ik aan een vakman (helaas nog geen vrouw) over. Het CO is te hoog bij stationair lopen maar met iets gas helemaal perfect.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 18:47 #892487 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic B19A start soms niet met warme motor
Je kunt het CO ook bijstellen door met speciaal gereedschap de sproeiernaald naar beneden te draaien, of -wederom met speciaal gereedschap- de sproeier iets omhoog te persen.
Als de sproeiernaald nog mooi recht is, zou ik die niet vervangen. Als er een duidelijk afgesleten plek aan zit, dan zeker wel. Let wel dat de sproeiernaald altijd iets scheef ("uit het lood") staat, dat hoort zo.

Er zit ook een CO-afstelschroefje aan de carburateur, maar die doet helemaal niets dus daar zou ik afblijven.

Loopt de auto op gas?

Edit: schiet me net te binnen; mocht je de sproeiernaald gaan vervangen, vervang dan ook het kleine o-ringetje dat onderin de demper zit. Dit o-ringetje houdt de ATF-olie dat bovenin de carburateur zit, binnen. Mocht die lek zijn, loopt die ATF langzaam weg en dan blijf je aan het bijvullen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2011 09:53 #892510 door V300 register
Ik heb een revisieset afgeleverd (overigens met membraam van de luchtdoseringsklep) inclusief afstelgereedschap. Gaat helemaal goed komen!

Auto loopt niet op gas.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC