Euro 100 tanken

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 14:22 #630503 door 16673-dummy
Euro 100 tanken is gemaakt door 16673-dummy
Gisteren stond ik aan de pomp in Duitsland en ontdekte ik dat je er ook benzine kunt kopen met octaangehalte 100.
Ik vroeg me af wat de meerwaarde van 100 is ten opzichte van 98. Gaat de auto zuiniger rijden? Kan ik die 100 ook in m'n 345 gooien of is het verstandiger om het bij 98 te houden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2010 14:32 #844556 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Euro 100 tanken
Is al vaker wat over gevraagd en gezegd; de ervaringen bij de V300 zijn wisselend. Mijn ervaring met hoger octaan (98 ipv 95) is dat dat wel verschil maakt maar ik durf niet te zeggen of dat bij 100 nog weer beter is. Bij modernere (turbo)motoren die onstekingsmoment kunnen aanpassen heb je er vaak meer profijt van.

In Nederland is 100 overigens niet altijd 100 (maar 97 of 98 met additieven), in Dld is 100 vaak w?l gewoon 100.

Het is overigens octaangetal i.p.v. octaangehalte. Gebruik bij de zoekfunctie gewoon 'octaan' want die fout wordt vaker gemaakt ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 15:17 #844558 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Euro 100 tanken

Tj??rd;154370 schreef : Gebruik bij de zoekfunctie gewoon 'octaan' want die fout wordt vaker gemaakt ;)


:no_comment:
Daarom vond ik dus niks :o

Toch wacht ik nog even af of anderen hier er ervaring mee hebben, voor ik het zelf ga proberen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2010 16:18 #844562 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Euro 100 tanken
Komt van Research Octane Number, (RON dus) ofwel een "onderzoeks octaan getal"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2010 17:32 #844569 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Euro 100 tanken
Joost, ik denk niet dat jouw 345 met old skool ontsteking echt profiteert van Duitse V-power/100 octaan.
Hij zal misschien iets soepeler lopen maar een daadwerkelijke vermogenswinst, daar zou ik niet op rekenen.
Nieuwere/moderne auto's waarbij de ecu de onsteking aan kan passen, kunnen profiteren van betere brandstof.
Het hogere octaangetal staat een hogere cr en meer voorontsteking/vervroeging toe. Als je dat niet aanpast is er ook geen/minimale winst.

Met mijn eerste 360 merkte ik nauwelijks/geen verschil tussen RON 91/92? (cheape DE benzine) en euro 95.
Volgens mij zit die vermogenswinst vaak tussen de oren (in het geval van zo'n oude auto, met standaard crap ontstekingscurve/afstelling)

100 octaan in De is hier trouwens maar een heel klein beetje duurder dan NL euro 95. Voor dat verschil kun je altijd een gokje wagen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2010 17:35 #844570 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Euro 100 tanken
In principe zou je met RON 100 meer vermogen kunnen halen uit je motor. Waarom? Het is klopvaster, dus je kunt omhoog met je compressieverhouding. En hoe hoger je compressieverhouding, hoe rendabeler een verbrandingsmotor kan werken.
Daarnaast zou je in principe ook je ontsteking meer kunnen vervroegen (wat vooral op hogere toerentallen meer op zou kunnen leveren. Daarnaast is de verbranding vollediger en zou er dus ook iets meer ingespoten kunnen worden waardoor je ook vermogenswinst creeert.
't is maar net of de injectiecomputer zich hier op aanpast.

Met andere woorden: Een gemiddelde carburateurmotor zal er dus niet veel beter op gaan lopen aangezien deze geen zelflerend vermogen heeft.

Wanneer je carburateurmotor wel merkbaar beter gaat lopen, dan moet je maar zo denken dat hij niet goed afgesteld staat voor RON 95 ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 18:52 #844573 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Euro 100 tanken
De injectiecomputer van de 360 net zo dom als de carburateur, dus die profiteert er ook niet van denk ik. :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 19:57 #844577 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Euro 100 tanken
95 gooi ik er sowieso al niet in (dan moet de ontsteking aangepast worden geloof ik).

Ik denk dat ik er de volgende keer maar eens 100 in gooi dan, eens kijken of de motor dan wat soepeler loopt. Op vermogenswinst ben ik helemaal niet uit, op zuinig rijden wel :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2010 20:21 #844581 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Euro 100 tanken
Ik rij al 2 jaar op 95 met loodvervanger.
Verschil met 98 e.d. is niet merkbaar, dus gewoon 95 erin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2010 20:28 #844583 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Euro 100 tanken
Verschil tussen 98 en 95 is wel dat 98 een hogere vlamsnelheid heeft bij gelijke omstandigheden.

Hierdoor heb je een n?t iets koeler lopende motor (en dus een iets hoger rendement)

De DAF boxermotoren lopen ook het liefst op 98, met 95 kun je (luchtgekoeld!) net het verschil maken tussen heet en t? heet op de cilinderwand. De cilinderkoppen zijn er tegen bestand om loodvrij en zelfs LPG te lopen, maar de cilinderwand wordt te heet zodat de olie verdampt; dan krijg je dus een 'vreter' ofwel materiaal afbraak van de zuiger.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD