- Berichten: 4
Euro 100 tanken
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik vroeg me af wat de meerwaarde van 100 is ten opzichte van 98. Gaat de auto zuiniger rijden? Kan ik die 100 ook in m'n 345 gooien of is het verstandiger om het bij 98 te houden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
In Nederland is 100 overigens niet altijd 100 (maar 97 of 98 met additieven), in Dld is 100 vaak w?l gewoon 100.
Het is overigens octaangetal i.p.v. octaangehalte. Gebruik bij de zoekfunctie gewoon 'octaan' want die fout wordt vaker gemaakt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Tj??rd;154370 schreef : Gebruik bij de zoekfunctie gewoon 'octaan' want die fout wordt vaker gemaakt
:no_comment:
Daarom vond ik dus niks

Toch wacht ik nog even af of anderen hier er ervaring mee hebben, voor ik het zelf ga proberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Hij zal misschien iets soepeler lopen maar een daadwerkelijke vermogenswinst, daar zou ik niet op rekenen.
Nieuwere/moderne auto's waarbij de ecu de onsteking aan kan passen, kunnen profiteren van betere brandstof.
Het hogere octaangetal staat een hogere cr en meer voorontsteking/vervroeging toe. Als je dat niet aanpast is er ook geen/minimale winst.
Met mijn eerste 360 merkte ik nauwelijks/geen verschil tussen RON 91/92? (cheape DE benzine) en euro 95.
Volgens mij zit die vermogenswinst vaak tussen de oren (in het geval van zo'n oude auto, met standaard crap ontstekingscurve/afstelling)
100 octaan in De is hier trouwens maar een heel klein beetje duurder dan NL euro 95. Voor dat verschil kun je altijd een gokje wagen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Daarnaast zou je in principe ook je ontsteking meer kunnen vervroegen (wat vooral op hogere toerentallen meer op zou kunnen leveren. Daarnaast is de verbranding vollediger en zou er dus ook iets meer ingespoten kunnen worden waardoor je ook vermogenswinst creeert.
't is maar net of de injectiecomputer zich hier op aanpast.
Met andere woorden: Een gemiddelde carburateurmotor zal er dus niet veel beter op gaan lopen aangezien deze geen zelflerend vermogen heeft.
Wanneer je carburateurmotor wel merkbaar beter gaat lopen, dan moet je maar zo denken dat hij niet goed afgesteld staat voor RON 95

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik denk dat ik er de volgende keer maar eens 100 in gooi dan, eens kijken of de motor dan wat soepeler loopt. Op vermogenswinst ben ik helemaal niet uit, op zuinig rijden wel :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Verschil met 98 e.d. is niet merkbaar, dus gewoon 95 erin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Hierdoor heb je een n?t iets koeler lopende motor (en dus een iets hoger rendement)
De DAF boxermotoren lopen ook het liefst op 98, met 95 kun je (luchtgekoeld!) net het verschil maken tussen heet en t? heet op de cilinderwand. De cilinderkoppen zijn er tegen bestand om loodvrij en zelfs LPG te lopen, maar de cilinderwand wordt te heet zodat de olie verdampt; dan krijg je dus een 'vreter' ofwel materiaal afbraak van de zuiger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.