Koelwaterlekkage/thermostaat
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-02-2010 12:22 #629970
door V300 register
Koelwaterlekkage/thermostaat is gemaakt door V300 register
Bij de bovenste koelwaterslang/thermostaat verliest onze 360 een klein beetje koelvloeistof. Heb niet goed kunnen zien of het de slang is of dat de vloeistof weglekt tussen thermostaathuis en de motor. Terwijl ik - bij draaiende motor - naar de boosdoener op zoek was, viel me op dat de fan bleef draaien. Is dat bij een 360 injectie uit 1987 een zelfdenkend exemplaar die automatisch moet aan- en afslaan? In dat geval is het dus niet alleen kwestie van een pakking, maar kan ik waarschijnlijk beter meteen een nieuwe thermostaat aanschaffen. Hebben jullie enig idee wat zo'n ding kost? Lijkt een mooi klusje voor de sleuteldag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2010 12:29 #818601
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koelwaterlekkage/thermostaat
de fan van een 360 draait in principe altijd mee
er zit een viscosekoppeling in de bevestiging; op het moment dat de motor koud is draait de fan een beetje mee op de beweging van de poelie, als de motor warm wordt zorgt de vloeistof in de viscosekoppeling voor een vaste verbinding waardoor de fan op motortoerental meedraait. het komt regelmatig voor dat de viscose werking weg is en de fan permanent vast staat op de poelie, dit kun je uitproberen door als de motor uit staat de fan te verdraaien; gaat dat niet dan zit de fan vast:)
er zit een viscosekoppeling in de bevestiging; op het moment dat de motor koud is draait de fan een beetje mee op de beweging van de poelie, als de motor warm wordt zorgt de vloeistof in de viscosekoppeling voor een vaste verbinding waardoor de fan op motortoerental meedraait. het komt regelmatig voor dat de viscose werking weg is en de fan permanent vast staat op de poelie, dit kun je uitproberen door als de motor uit staat de fan te verdraaien; gaat dat niet dan zit de fan vast:)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2010 13:29 #818616
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koelwaterlekkage/thermostaat
Er zit inderdaad een pakking tussen het blok en het thermostaathuis.
Het thermostaathuis draai je los met de twee moeren, dan haal je het huis eraf en kun je de thermostaat er zo uit pakken. Misschien is het handig gelijk de koelvloeistof even te verversen.
Als je een nieuwe bij de dealer haalt heb je de grootste kans dat er een pakking bij zit.
Vergeet naderhand niet het oog om de motor op te kunnen tillen weer terug te plaatsen.
Wat zo'n ding kost weet ik niet precies, volgens mij heb ik er tussen de 10 en 20 euro voor betaald ofzo.
Het thermostaathuis draai je los met de twee moeren, dan haal je het huis eraf en kun je de thermostaat er zo uit pakken. Misschien is het handig gelijk de koelvloeistof even te verversen.
Als je een nieuwe bij de dealer haalt heb je de grootste kans dat er een pakking bij zit.
Vergeet naderhand niet het oog om de motor op te kunnen tillen weer terug te plaatsen.
Wat zo'n ding kost weet ik niet precies, volgens mij heb ik er tussen de 10 en 20 euro voor betaald ofzo.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-02-2010 13:44 #818627
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koelwaterlekkage/thermostaat
@Arjen
De fan laat zich bij uitgeschakelde motor gewoon verdraaien, is de conclusie dan correct dat de thermostaat altijd open staat en dus eigenlijk moet worden vervangen?
De fan laat zich bij uitgeschakelde motor gewoon verdraaien, is de conclusie dan correct dat de thermostaat altijd open staat en dus eigenlijk moet worden vervangen?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2010 13:47 #818629
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koelwaterlekkage/thermostaat
als de thermostaat altijd open staat wordt de motor zeer slecht warm en komt hij heel moeilijk op bedrijfstemperatuur, neemt niet weg dat als je bezig bent met die lekkage dat het een kleine moeite is om gelijk de thermostaat te vervangen en je koelsysteem te spoelen
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2010 13:49 #818630
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koelwaterlekkage/thermostaat
Laat je niet foppen door de waardeloze constructie van die thermostaat. Het heeft me een vakantiedag gekost om er een te vervangen die heel niet kapot was; het 'doorstroompinnetje' bleef haken.
Maar dat lijkt me hier niet van toepassing.
Ik heb het overigens verschillende keren gehad in Frankrijk; even vol gas een helling van 15% nemen (wordt ie warm van) en het is weer goed
Maar dat lijkt me hier niet van toepassing.
Ik heb het overigens verschillende keren gehad in Frankrijk; even vol gas een helling van 15% nemen (wordt ie warm van) en het is weer goed

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-02-2010 18:24 #818674
door V300 register
De fan draait sowieso het eerste minuutje mee wanneer de motor net gestart is. Na een minuutje hoor je hem ineens minder blazen. Hoe kouder het weer hoe langer het duurt voordat de fan "ontkoppeld".
Wanneer hij niet volle bak meedraait wanneer de motor warm is dan is het goed. JE kunt hem eens proberen tegen te houden. Doe dit wel met een houten stokje of met een handschoen aan., anders zou hij je tedere huidje weleens kunnen doordringen.
Beantwoord door V300 register in topic Koelwaterlekkage/thermostaat
Gerrit;135007 schreef : @Arjen
De fan draait sowieso het eerste minuutje mee wanneer de motor net gestart is. Na een minuutje hoor je hem ineens minder blazen. Hoe kouder het weer hoe langer het duurt voordat de fan "ontkoppeld".
Wanneer hij niet volle bak meedraait wanneer de motor warm is dan is het goed. JE kunt hem eens proberen tegen te houden. Doe dit wel met een houten stokje of met een handschoen aan., anders zou hij je tedere huidje weleens kunnen doordringen.
Moderators: Mark Smeets