Ontkoppelvork

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2009 16:00 #629227 door 16673-dummy
Ontkoppelvork is gemaakt door 16673-dummy
Sinds eergisteren maakt de 345 een raar geluid bij het bewegen van de versnellingspook, vooral bij het inschakelen van de versnelling (eerst alleen bij het inschakelen van z'n 2, maar inmiddels is het bij elke versnelling).

Ik zag dat de vork bij het ontkoppelmechanisme op het koppelingshuis los is. Deze komt bij het bewegen van de pook omhoog en dat is het tikkende/rammelende/kloppende geluid.

Het dwarsstuk op het koppelingshuis is er nog, maar de vork die eraan vast zit is losgeschoten.

Wat is de functie van deze vork, waarom komt 'ie los (kan er een of andere spanning op zitten?) en hoe zet ik hem weer vast?

Alvast dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2009 16:19 #786776 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontkoppelvork
Bedoel je de schakelstang of de ontkoppelvork? De schakelstang zit op 3 punten vast aan je torque-tube/v-bak, waaronder vooraan met een vork bovenop het koppelingshuis. Hier zit een pen doorheen met een borgveer eraan. Als deze loszit is het schakelschema onnauwkeurig en kan hij rammelen.

De ontkoppelvork gaat aan de linkse zijkant het koppelingshuis in. Deze zit aan de buitenkant met de koppelingskabel vast, in het midden aan het druklager en aan de rechtse kant in het koppelingshuis met een metalen clipje.

Bij mij was deze ook losgeschoten. Er is mee te rijden maar je hoort ook gerammel en je druklager wordt extra belast omdat de ontkoppelvork anders kan bewegen dan alleen naar voor en achter.
Je kunt dit alleen vastzetten door de torque-tube er uit te halen of de motor er uit te halen. Ik heb toen de motor er uit gepakt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2009 16:27 #786777 door V300 register
Ik heb een foto opgezocht om mijn verhaal duidelijk te maken:

[img

Het rode circeltje is het veertje dat de ontkoppelvork op zijn plaats houdt voor bewegingen omhoog en omlaag. Zoals je ziet is het grote zwarte ding de vork die om het druklager zit en aan de koppelingskabel buiten het huis (hangt over mijn stuurhuis naar beneden).

Het blauwe circeltje is de schakelstang, die kun je van bovenaf in de motorruimte goed zien zitten.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2009 18:45 #786793 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ontkoppelvork
Sorry, dan bedoel ik die schakelstang. Bedankt voor je uitgebreide antwoord trouwens!

Ik heb vanmiddag al telefonisch contact gehad met Volvodealer Harrie Arendsen. Daar werkt er een die vroeger monteur was (nu magazijnchef) en heel veel "aan die 360's" heeft gesleuteld. Hij wist ook precies hoe het in elkaar zat, en dat zonder plaatje of omschrijving.

Het komt erop neer dat het rechter borgclipje is verloren waardoor de pin naar links is geschoven (gezien vanuit bestuurder). Daardoor is die vork weer naar boven geschoten en met het bewegen van de pook stuitert 'ie wat heen en weer, tegen het schutbord en weer terug.

Hij heeft twee van die clipjes besteld; morgenochtend zijn ze binnen. Ik mag ze zo meenemen (kosten normaal iets van 0,75 euro ofzo).

Toffe man, wel gauw een kwartier mee staan lopen kwebbelen over die aandrijflijn. Hij vond 't wel leuk dat ik na al die jaren dat de 345 het heeft gehouden, tijdens zijn pensioen (van de auto dan h?) het koppelstuk nog eens mocht vervangen.

Als je de naam Ruizendaal roept bij die dealer, komt Fred al aanlopen :o

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2009 19:46 #786807 door V300 register
Goed bezig. Gelukkig voor je is het de schakelstang, anders ben je verder van huis. Ik dacht het al, omdat je het over het bewegen van de pook hebt. Dit heeft voor de ontkoppelvork geen invloed. Daarom zei ik het er bij.

Er zit een standaard borgclipje op. Ik was hem ook kwijt en kreeg hem bij een automateriaalzaak ook zo mee.

Leuk dat er nog dealers zijn die het wel leuk vinden om van een 300-serie te horen. Ik ga altijd naar vaste mensen want veel kijken je zo buiten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-11-2009 13:01 #804759 door V300 register
Bij mijn witte 360 voelt de pook ook los aan. Waar kan ik dat clipje vinden, want de foto doet het niet meer?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-11-2009 13:53 #804768 door V300 register
Bovenop het koppelingshuis, als je onder de motorkap kijkt moet je bij de zekeringenkast gaan staan. Je ziet het amper dus goed kijken.
Dan zie je (voel je) bovenop het koppelingshuis de schakelstang vast zitten met een brede vork (+-10cm). Daar zit een pin doorheen en die zit met een clipje geborgd aan de kant waar je nu staat.
Je kunt het bijna niet zien en het is ook een hel om een nieuw clipje er fatsoenlijk op te zetten.

Verder zit de pook nog vast bij de tunnel waar hij naar boven het interieur in komt. Daar kan het schijnbaar ook kapot gaan maar daar heb ik geen ervaring mee. Het schijnt dat daar een laspuntje aan te pas moet komen, daar staat op V3M meer over.

Hij zit ook vast midden bovenop de torque-tube met 2 M6 boutjes. Die lopen niet los waarschijnlijk.
En dan natuurlijk waar hij de bak ingaat. Daar zal alleen ook niks fout gaan als hij nog schakelt.

Check dus eerst de vork op het koppelhuis en daarna onder het paneel om je versnellingspook heen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2009 19:56 #804824 door 16673-dummy

Lucluc;125656 schreef : Bij mijn witte 360 voelt de pook ook los aan. Waar kan ik dat clipje vinden, want de foto doet het niet meer?

Jean-Luc, ik heb nog zo'n clipje, zal ik die een keer afleveren in Doetinchem? Zal ik gelijk een fotootje erbij doen van waar 'ie zit.

Je hebt wel een goede schroevendraaier nodig om die vork op de goede plaats te manouvreren.

(Hint: of je komt gewoon een keer langs :D )

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-11-2009 08:43 #804864 door V300 register
Joost, dat lijkt me een goed idee! Wanneer kan je? Misschien kan ik vrijdag iets eerder van m'n werk weg.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 20:07 #804931 door 16673-dummy
Volgens mij heb ik vrijdagmiddag/-avond nog wel een gaatje :)

PB maar welke tijd je 't beste uitkomt. Ik ben iets voor 16.00 uur thuis.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC