Twee vragen: starten en temperatuur

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 11:43 #628636 door V300 register
Twee vragen: starten en temperatuur is gemaakt door V300 register
Hallo mede-Volvofielen,

Ik heb twee vragen over mijn mooie 360. Ten eerste een vraag waar ik al een tijdje tegenaan loop, maar er nog geen verklaring voor heb kunnen vinden: als ik langer dan ongeveer 2 uur rijd, dan gaat het lampje van de temperatuur rood knipperen. Als ik dan even de verwarming hoog aanzet, gaat het lampje weer uit, maar zoals afgelopen zomer naar Zuid-Frankrijk, ben ik om de tien minuten de verwarming aan het gebruiken en dat is met 30 graden buiten geen pretje!! Ligt dit aan de radiator die niet voldoende koelt of moet ik het probleem elders zoeken? Hij lekt wel wat koelvloeistof, maar ik kan ook geen lek vinden!

De tweede vraag is een stuk belangrijker: sinds twee maanden start de 360 heel slecht. Soms duurt het wel 20 minuten voor ik hem aan de praat heb. Als ie dan eenmaal start, dan reageert ie niet op het gaspedaal of de choke en blijft ie hortend en stotend op ongeveer 1000/1500 toeren draaien. Ik moet na het starten dan nog vaak 10 minuten wachten voor ie eindelijk weer op het gaspedaal reageert. Dit alles gaat gepaard met flinke witte rookwolken uit de uitlaat, waar mijn buren zeer blij mee zijn, haha!

Ik heb zelf met mijn belabberde autokennis beredeneerd dat de gasklep niet meer goed werkt, maar dit is echt gebaseerd op mijn eigen logica, dus het zal wel iets anders zijn. Ik kan de auto vanaf vandaag laten keuren, dus vroeg me af of iemand antwoorden heeft op mijn vragen!!

Oh ja, het gaat om een 360 uit 1986, maar volgens mij nog model 1985, dus de 2.0 motor zonder injectie. Waarschijnlijk moet er voor de apk ook een nieuwe voorruit in, omdat een of andere vandaal er een barst in heeft geslagen, waar kan ik die goedkoop tweedehands aanschaffen?

Alvast bedankt voor jullie hulp op mijn vele vragen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 12:02 #759582 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Twee vragen: starten en temperatuur
Normaal gesproken koelt je motor - als de temperatuur boven een bepaald punt komt - door water door de radiator te laten stromen. De thermostaat, een klep in een koelslang, schakelt dit proces in of uit. De kachelradiator doet precies hetzelfde, alleen komt de warme lucht daarvan ?n de auto terecht in plaats van erbuiten. Ik zou de oorzaak van jouw probleem dus in eerste instantie bij de thermostaat zoeken, of anders bij een verstopte radiator of radiatorslang oid.

Als ie tegelijkertijd ook koelvloeistof lekt of verbruikt (geen zichtbaar lek) kan het ook je koppakking zijn die lek is. Dat zou ook het enorm brakke starten en lopen kunnen verklaren, afhankelijk van waar het lek zit. Je spreekt ook over flinke witte rookwolken, dat zou ook kunnen duiden op een lekke koppakking. Hoe zien olie en koelvloeistof eruit? Alles wat enigszins troebel, koffiekleurig of koffiemelkachtig eruit ziet is fout :) Koelvloeistof moet helder zijn, en de olie lekker diepzwart/bruin

Anyway, ik gok op een defecte thermostaat, een daardoor te hoog opgelopen motortemperatuur en daardoor een lekke koppakking.

Voor een voorruit zou ik eens bij Erik aankloppen, die heeft alle mogelijke (gebruikte) onderdelen wel liggen voor schappelijke prijzen. Heeft zijn opslag niet ver uit de buurt van Nijmegen. Hij kan je ongetwijfeld ook helpen met het oplossen van je problemen, en APK kan ook via hem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 12:08 #759583 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Twee vragen: starten en temperatuur
Hoi Tjeerd,

Bedankt voor je snelle reactie!

De olie heb ik vorige week nog gecontroleerd en die zag er gewoon goed uit. Koelvloeistof weet ik zo niet; ga straks even kijken. Het gekke is als ie eenmaal loopt (na 20 minuten of meer), dan heb ik er ook geen omkijken meer naar. Dan kan ik hem gewoon uitzetten en starten e.d. Als ik dan de dag erop ga rijden, is het ook eigenlijk gelijk goed, maar als ik hem een dag of 2 stil laat staan, begint het weer van voren af aan! De temperatuur loopt al heel lang hoog aan, zonder dat de motor moeilijk op gang kwam; dit is dus niet tegelijkertijd een probleem geworden.

Als de koppakking inderdaad lek is, moet ik dan met hele hoge kosten rekening houden of valt dit mee?

Groetjes,

Remy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 12:25 #759586 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Twee vragen: starten en temperatuur
Heb je nog een carburateur?

Mijn 343 tweeliter had dezelfde symptomen: op het laatst wilde die helemaal niet meer starten. Dat kwam door een te hoge CO (sproeier en naald in de carburateur versleten), maar als dat bij jouw auto het geval is zou hij ook onder het rijden moeten "verzuipen", d.w.z. slecht reageren op gas/inhouden.

Heb je de ontsteking onlangs nog vervangen? Rotor, verdeelkap, bougiekabels en bougies? Dat kan al een stuk schelen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 12:31 #759589 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Twee vragen: starten en temperatuur

remyhartelo;91202 schreef : het gaat om een 360 uit 1986, maar volgens mij nog model 1985, dus de 2.0 motor zonder injectie


Dus ja, carburateur :) Die ontstekingsdelen vervangen kan inderdaad nooit kwaad, maar vergeet vooral de themostaat niet als je toch bij de onderdelenboer staat. Voorlopig zet ik nog steeds in op de thermostaat (goedkoop en simpel), de lekke koppakking (duurder en ingewikkelder), misschien zelfs met kromgetrokken kop (nog een treetje hoger).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 12:34 #759590 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Twee vragen: starten en temperatuur
Als de olie er goed uit ziet, is dat dus niet de koppakking.

Als hij met flink warme motor nog steeds een dikke witte wolk uitbraakt, d?n wel.

Borrelen er belletjes omhoog in het koelvloeistofreservoir als je gas geeft? Even het dopje eraf halen en kijken ;)

Dus om even een opsomming te maken:

- Oliepeilstok bekijken => zit er smurrie op?
- Met lopende motor (even gas geven!) dopje van koelvloeistof eraf, kijken of er belletjes omhoog komen
- Rookt hij met warme motor flink?
- Controleer de verdelerkap en rotor en bougies op slijtage/aanslag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 12:40 #759591 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Twee vragen: starten en temperatuur

volvofiel schreef : Als de olie er goed uit ziet, is dat dus niet de koppakking.

Als hij met flink warme motor nog steeds een dikke witte wolk uitbraakt, d?n wel.


:wtf2: Een koppakking kan (theoretisch) op tig manieren lek zijn:
- scheur van koelvloeistofkanaal naar buiten (merk je niks van bij de olie)
- scheur van koelvloeistofkanaal naar een cilinder (merk je niks van bij de olie, maar wel mooie witte rookpluimen)
- scheur tussen koelvloeistofkanaal en oliekanaal (beide krijgen dan de kleur van koffie-verkeerd)
- scheur van oliekanaal naar buiten (merk je niks van in je koelvloeistof)
- scheur van oliekanaal naar cilinder (merk je niks van in je koelvloeistof, mooie blauwe uitlaatgassen though)
- scheur van cilinder naar buiten zonder een olie- of koelvloeistofkanaal te raken (merk je niks van in je olie of koelvloeistof)
- ...

Dus als de olie netjes zwart is, kun je echt niet zomaar concluderen dat de koppakking niet lek is! Andersom wel: als de olie of koelvloeistof troebel zijn kun je met redelijk grote zekerheid zeggen dat je ergens een lek hebt, waarschijnlijk in de koppakking want dat is de meest kwetsbare plek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 12:56 #759592 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Twee vragen: starten en temperatuur
Poeh, een hoop mogelijke oorzaken van een lekke koppakking, dus. Gezien mijn verstand van autotechniek (=0,5) ga ik de 360 straks denk ik toch maar naar de garage brengen en dan vraag ik wel om een offerte voor ze eraan beginnen! Maar in welke orde van grootte moet ik denken bij een lekke koppakking? Ligt dat bij de 100 of bij de 1000 euro?

In ieder geval bedankt voor jullie hulp; hoop dat de schade meevalt, want dit is echt de leukste auto die ik tot nu toe heb gehad!

Groetjes,

Remy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 13:07 #759593 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Twee vragen: starten en temperatuur
Neem even contact op met Erik zou ik zeggen, die is een stuk vakkundiger en goedkoper dan de gemiddelde garage :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2009 13:09 #759594 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Twee vragen: starten en temperatuur
Ja, dat is inderdaad verstandiger. Kon bij de garage ook pas een afspraak maken voor 17 maart (wel Volvo-specialist), dus heb het liever wat sneller!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD