Slecht stationair Volvo 360 GLS
- V300 register
- Verbannen
-
Hulp gevraagt!
Even een korte inleiding; vorige week mijn eerste eigen auto, een Volvo 360 GLS hatchback uit 1985 opgehaald. Er zit een B200K motor in. Moest het nodige aan gebeuren.
Een kleine greep uit het assortiment van werkzaamheden in de afgelopen dagen:
- Distributieriem met spanrol waren de afgelopen 9 jaar niet vervangen,
- Snelheidsmeter werkte niet (kabel los)
- Dashboard verlichting defect (lampjes vervangen)
- Kachelventilator defect (kachelweerstand schoongemaakt)
- Stuur zat scheef (recht gezet)
- Bougies vervangen,
- Luchtfilter vervangen,
- Solex 34-34 carburateur schoongemaakt en afgesteld volgens specificaties
- Brandstoffilter vervangen
- Vacuumslang van inlaatspruitstuk naar rembekrachtiger en van spruitstuk naar het y-stukje voor de carterontluchting vervangen. (Y-stukje zat vrij los op de plastic aansluiting waar deze overheen geschoven zit)
- Compressie gecheckt (11.2 bar op alle cilinders)
- Vacuum gecheckt (Vacuummeter op aansluiting economymeter. Vacuum normaal, geen lekkages te vinden met haarlak, vacuumslang naar Renix is ok)
- Renix ontstekingsunit schoongemaakt en contacten gereinigd
- Verdelerkap en rotor gecheckt (zijn in nieuw-staat)
- Bougiekabels en bobinekabel gecheckt (zijn soepel en contacten zijn blank, als nieuw)
- Ontstekingstijdstip gecheckt en staat op ?13 graden
Ondanks het bovenstaande nog steeds een slecht startende motor. Geeft bij koude motor soms een backfire en houdt in totdat de motor warm begint te worden. Ook wil hij nog wel eens afslaan als ik op de motor rem tot een 1200 toeren en dan ontkoppel. Gezien het feit dat het onstekingstijdstip ok was ging ik er van uit dat de carburateur niet goed afgesteld was.
Meer specifiek leek het dat de vlotterhoogte niet in orde was. De motor leek te verzuipen en de CO schroef helemaal indraaien had geen effect. CO schroef had uberhaupt geen effect. Carburateurdeksel eraf geschroeft, en inderdaad, het vlotterniveau van 1 van beide vlotters was 1 mm te hoog (vlotter krom dus). Wederom bijgesteld op 33.8 mm vanaf onderkant vlotters tot op de pakking. Ik had dit ook al gedaan na het schoonmaken dus ik snap niet goed hoe deze verlopen kan zijn...
Carburateurdeksel op zijn kop gehouden en geblazen op de benzineslang aansluiting. Vlotternaald sluit goed af.
Ondanks al het bovenstaande nog altijd een slecht stationair lopende motor. Carburateur reageert nog steeds niet op de CO schroef en wanneer ik bij stationair lopen de stekker van de Idle Cut-off solenoid (weet de nederlandse term niet) lostrek, dan zou volgens mij de motor af moeten slaan. Blijft vrolijk door draaien. Gek genoeg hoor ik wel een klik als ik hem aansluit. Wat wel raar is, is dat ik de solenoid van de Volvo van een vriend van mij gecheckt heb door deze te demonteren en dan direct op de accu aan te sluiten. Behuizing op de - pool en met een draad naar de + pool. Zijn solenoid klikte direct, mijn eigen moest een klein duwtje hebben voor hij aantrok.
Wat vergeet ik nog? Ik wil vanavond de olie en het oliefilter verversen en de klepspeling checken cq bijstellen. Dit kan invloed hebben op de stationairloop, maar niet op het afslaan bij stoppen en het niet reageren van de CO schroef. Er zit overigens geen radio ingebouwt (ik las dat dit nog wel eens problemen kan geven gerelateerd aan afslaan bij stoplichten).
Wie o wie helpt!?
Tevens schakelt de auto wat lastig. Eerst maar eens de versnellingsbakolie verversen en de schakelstang afstellen. Hiermee zou dat opgelost moeten zijn lijkt mij?
Een heel verhaal!
Ik hoop op de verlossende woorden!
Met groet,
Frank van Steene
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- Vacuumslang van inlaatspruitstuk naar rembekrachtiger en van spruitstuk naar het y-stukje voor de carterontluchting vervangen. (Y-stukje zat vrij los op de plastic aansluiting waar deze overheen geschoven zit)
in dat stukje hoort een restrictie te zitten. zet je die niet mee over, loopt de motor als een natte krant.
- V300 register
- Verbannen
-
- Check op vacuumlek aan de voet van de carburateur.
- Check stationairsproeier.
Het niet reageren op de CO-schroef is echt een slecht teken. Mocht je niet verder komen, dan moet je zondag maar even langs Landhorst rijden. Daar ligt vast nog wel een carburateurtje.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter, je hebt het over een restrictie. Zou deze in het stukje 4 mm vacuumslang moeten zitten of in het y-stukje waar zowel het vacuumslangetje als de carterontluchtingsslang naar het luchtfilter op zitten? Is het te checken of dit nog aanwezig is? Blazen op de vacuumaansluiting oid?
Luc, vacuumlekken heb ik niet meer. Toen ik de auto kocht ging deze niet harder dan 70 km/u. Carburateur gedemonteerd, schoongemaakt en onderworpen aan een grondige inspectie. De carburateurvoet bleek hartstikke krom te zijn. Als ik hem op een vlakke plaat zette dan was de voet zo hol dat hij in het midden van de voet bijna een mm speling met de plaat had. De moeren zaten ook wel ontzettend vast. De voet heb ik helemaal vlak geschuurd en weer gemonteerd met nieuwe pakkingen en een dun randje vloeibare pakking. Is dicht nu. Mijn vacuummeter geeft ook aan dat het vacuum in orde is.
Zou er ondanks het schoonmaken nog iets van een kanaaltje verstopt zitten ofzo? Ik heb de doorgeblazen met perslucht...
Wat denken jullie van de Idle solenoid? Wat kunnen nog meer oorzaken zijn van het niet reageren op de CO schroef? Behalve vlotterniveau?
Waar moet ik aan denken qua prijs voor een andere carburateur?
Wederom vriendelijk bedankt,
Frank
- V300 register
- Verbannen
-
Als je weet wat je zoekt kun je het zien aan een flauwe verdikking in de slang.
Zeer onopvallend dus geen wonder dat dit om de haverklap fout gaat.
Slangetje geheel losnemen en doorblazen. Dit moet z??r moeilijk gaan (op een haar na verstopt)
vrij doorblazen = probleem gevonden.
- V300 register
- Verbannen
-
fmfvansteene;87146 schreef : Wat denken jullie van de Idle solenoid?
Is dat de stationairsproeier?
- V300 register
- Verbannen
-
@ Luc: Weet ik niet? Rond tonnetje met 1 stekkerverbinding eraan. Volgens mij is dat een klep die open staat zolang er spanning op staat en zodra het contact uit gaat en de spanning dus weg is, dan sluit die de brandstoftoevoer af? Zoiets meen ik... Om nadieselen en door blijven lopen van de motor te voorkomen.
Op zich wel heel vreemd dat de motor blijft lopen als ik het stekkertje van dat ding los trek in ieder geval...
Vanavond even de restrictie zoeken
- V300 register
- Verbannen
-
fmfvansteene;87166 schreef : Op zich wel heel vreemd dat de motor blijft lopen als ik het stekkertje van dat ding los trek in ieder geval...
Dat is dus de stationairsproeier. Conclusie: motor zou af moeten slaan. Ding is stuk en om dat te compenseren is de carburateur anders afgesteld. Even zo'n ding scoren (duur!) en proberen?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Lucluc;87167 schreef : Dat is dus de stationairsproeier. Conclusie: motor zou af moeten slaan. Ding is stuk en om dat te compenseren is de carburateur anders afgesteld. Even zo'n ding scoren (duur!) en proberen?
in z'n conclusie hoorde hij een tik bij het aansluiten, dus de sproeier is elektrisch ok.
ik zou het ook houden op een nagestelde motor bij een missende carterontluchting restricitie.
dan loopt hij dus straks nog steeds niet lekker als de restrictie er weer in zit.. (is weer herafstellen nodig)
- V300 register
- Verbannen
-
Vanavond eerst de klepspeling gecontroleerd, was ok.
Daarnaast heb ik de olie en het filter ververst.
Tevens kwam de motor slecht op temperatuur dus heb ik de thermostaat vervangen en het thermostaathuis onderworpen aan een grondige schoonmaakbeurt. Resultaat: Motor snel op temperatuur en motortemperatuur relatief contstant. Weer in orde dus.
Ben ook bezig geweest met het zoeken naar de oorzaak van het slechte stationair lopen.
Allereerst het vacuumslangetje tussen spruitstuk en het Y stukje van de carterontluchting gecheckt. Zowel in de nieuwe als in de oude zat geen restrictie. Ik vermoed echter dat deze restrictie in het Y-stukje zelf zit. Een vriend van me heeft exact dezelfde auto met dezelfde motor en daar heb ik recentelijk ook de vacuumslangen vervangen. Deze motor loopt echt als een naaimachien.
Aangezien ik zelf nog altijd neig naar een carburateurprobleem ben ik gaan denken. Veel te rijk lopen, motor slaat niet af bij ontkoppelen van de stationair sproeier. Hij moest dus ergens anders zijn mengsel vandaan krijgen. Ofwel; 1 van de gaskleppen zou niet goed meer sluiten.
Wat bleek nou. De gasklep van de tweede trap sluit niet meer. Een van de vorige eigenaren heeft vermoedelijk te kampen gehad met vacuumlekken en heeft om dit op te lossen de carburateur zo vast mogelijk proberen te draaien. Het resultaat was zoals in mijn eerste post al genoemd een bijzonder holle carburateur voet.
Hier is het helaas niet bij gebleven. De venturi van de tweede trap is door deze spanningen in het materiaal en waarschijnlijk door de warmte ietwat vervormd. De gasklep sluit dus niet meer goed af. Kortom; altijd brandbaar mengsel en een carburateur die niet af te stellen is.
Ik heb als laatste poging de carb te redden nog geprobeerd de gasklep weer goed pas te maken in de venturi door deze met een hele fijne korrel schuurpapier weer enigzins in de vorm te krijgen. Daarnaast getracht het mechanisme waarmee de eerste trap de tweede trap opend weer enigzins in ere te herstellen. Het mocht zoals verwacht kon worden niet baten. Het heeft wel iets geholpen maar de motor bokt nog steeds, slaat nog steeds af en is nog steeds niet af te stellen. Helaas. Rest In Pieces.
Wie heeft er een vervangende, goede carburateur voor me en waar moet ik qua prijs op rekenen? Welke carburateurs passen er allemaal op dit spruitstuk? Er zit nu dus een Solex 34-34 tweetraps op.
Bedankt voor het meedenken!
Met groet,
Frank