Dynamo? Contactslot? Spanningsregelaar?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2009 22:32 #628377 door V300 register
Dynamo? Contactslot? Spanningsregelaar? is gemaakt door V300 register
Omdat er wat werkjes moeten gebeuren aan mijn dagelijks vervoer, de 340, wil ik de 360 GLS (B200K, '85) graag rijklaar hebben mocht dat nodig zijn. Helaas ben ik laatst met dat ding gestrand omdat de dynamo zijn werk niet meer deed. De diagnose van de wegenwacht was dat de contactjes in het contactslot niet helemaal fris meer waren, waardoor de dynamo als het ware niet meer werd aangestuurd en dus de accu leegliep. Na wat gefr?bel ben ik wel weer thuisgekomen, en later startte de auto weer prima, maar er zal toch iets moeten gebeuren voordat ik er een langere rit mee ga maken.

De enige duidelijk zichtbare nalatenschap van het akkefietje is dat geen van de controlelampjes in het instrumentenpaneel nog werkt, behalve die van de laadstroom (i.e. accu) en de richtingaanwijzers. Ik heb ook wel eens de spanningsregelaar zien vallen als oorzaak van elektrische ellende, maar aangezien dat een onderdeel is dat in de dynamo(behuizing) is verwerkt, zou dat neerkomen op een nieuwe dynamo in zijn geheel. Alles is prima, maar ik hoor graag van ervaringsdeskundigen wat te doen: aan het contactslot prullen klinkt me niet heel vrolijk in de oren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2009 22:36 #746655 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Dynamo? Contactslot? Spanningsregelaar?

Niels;82747 schreef : De enige duidelijk zichtbare nalatenschap van het akkefietje is dat geen van de controlelampjes in het instrumentenpaneel nog werkt, behalve die van de laadstroom (i.e. accu) en de richtingaanwijzers.

als het seinlichtlampje en de lampjes van remvloeistof/motoroliedruk het ook niet doen, dan ligt 1 van de 2 stekkers achter de klokkenwinkel halflos/los of een losse stekker bij de zekeringenkast.

dynamo: multimeter parralel op accupolen, voltmeting. 12v of lager (niet lager als 11v) zonder de motor aan te hebben is ok, motor aan is 13,8v of hoger (iig hoger als wat hij met motor uit heeft) als dat zo is, dan is de dynamo goed.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2009 22:41 #746657 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Dynamo? Contactslot? Spanningsregelaar?
je kunt ook je dynamo laten reveriseren is vaak goedkoper dan een nieuwe aanschaffen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2009 22:43 #746659 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dynamo? Contactslot? Spanningsregelaar?
En die blauw-rode weerstandsdraad, die van de dynamo massa maakt met
een ringtong onder 1 van de bouten van de rechter motorsteun?
Is die nog OK?
Geen contact, betekent NIET opladen.
Die draad is vanaf de bovenzijde niet goed te zien.

Als je auto nu wel start, gaat het laadstroomlampje van de accu dan uit
na een paar seconden? En als je een beetje gas geeft?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2009 22:46 #746660 door V300 register
Ik heb nog wel een nieuw contactslot met sleutel.
Als je naar de nieuwjaarsbijeenkomst gaat, kun je die even proberen.
Je kunt de stekker namelijk tijdelijk even op het andere contactslot zetten.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2009 23:16 #746664 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Dynamo? Contactslot? Spanningsregelaar?
Spanningsregelaar zit met twee boutjes 8 op dynamo. 10 minuten werk om te vervangen bij een 1400 motor.

Check idd dyamo zelf soms is deze ook kaduuk. Tweedehands goed te krijgen en dan kun je altijd nog de spanningsregelaar apart er in zetten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2009 13:09 #770054 door V300 register
Aangezien iemand interesse in de GLS heeft getoond en hem binnenkort wil komen ophalen, toch maar even een forse topicschop.

De accu is nu helemaal dood, dus daar moet een andere voor in de plaats. Wie weet welke? (Ja ik had het moeten nakijken maar zit nu weer binnen)

Ik heb nog even de bedrading bekeken van en naar de dynamo, maar de massaverbinding lijkt okee. Vreemd is dat er een rood stekkertje loshangt. Dat ding lijkt afgetapt van de pluskant van de dynamo, maar ik kon zogauw geen aansluiting vinden waarop dat geval zou moeten passen.

• J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2009 13:14 #770057 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic Dynamo? Contactslot? Spanningsregelaar?

Niels;99651 schreef : Aangezien iemand interesse in de GLS heeft getoond en hem binnenkort wil komen ophalen, toch maar even een forse topicschop.

De accu is nu helemaal dood, dus daar moet een andere voor in de plaats. Wie weet welke? (Ja ik had het moeten nakijken maar zit nu weer binnen)

Ik heb nog even de bedrading bekeken van en naar de dynamo, maar de massaverbinding lijkt okee. Vreemd is dat er een rood stekkertje loshangt. Dat ding lijkt afgetapt van de pluskant van de dynamo, maar ik kon zogauw geen aansluiting vinden waarop dat geval zou moeten passen.

45 a...

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
13-04-2009 13:21 #770064 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Dynamo? Contactslot? Spanningsregelaar?

Frans;99472 schreef : Je hebt toch w?l een 12V/45 AH accu? (2liter carb)
Dit ten aanzien van de omruilactie.

Frans;99532 schreef : Twee liter carb blok 200K is 45.
Twee liter injectie blok 200 E is 55.

Dit is voor de types met knipperlichtjes aan zijkant. Rond '85.
Met mijn 200 K blok van begin '86 ga ik hier ook van uit.

Dit zijn offici?le gegevens.

volvofiel;99541 schreef : Frans, in zowel m'n vraagbaak als mijn instructieboekje staat toch ?cht dat er 55 a in moet.

Ik snap trouwens niet waarom een injectie een accu nodig heeft die zoveel zwaarder is...

Zie het topic van Joost, traag starten ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2009 12:17 #775746 door V300 register
zelf heb ik dit probleem ook gehad (vooral de lampjes die niet branden...als je wil kan k t hele verhaal wel vertellen maar in grote lijnen moet je letten op t relai (of hoe je da schrijft) dat van het contactslot naar de zekeringenkast gaat (bij mij zijn dat 2 gele dikke en nog 2 andere) als die in orde is moet je de koolborstels van je dynamo eens bekijken...ik had er ook de wegenwacht bijgeroepen en die snapte niet waarom de controlelampjes niet brandde...ik weet t nu wel.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC