Carter reinigen

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 15:04 #628337 door Doeke Dobma (GAST)
Carter reinigen is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Onderin het carter zit natuurlijk veel motorolietroep. Hoe krijg ik dit eruit? Kun je het blok (althans; alles waar motorolie doorheen loopt) ook spoelen ofzo? Of moet je echt het carter verwijderen als je deze wil schoonmaken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 15:09 #744870 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Carter reinigen
De meest simpele methode is doorspoelen met zuivere olie, maar daarmee krijg je niet alles er uit. Carterpan er af halen en een nieuw pakking monteren is een goed iedee. Kun je tevens andere motor delen controleren op optische slijtage.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 15:22 #744871 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Carter reinigen
Kun je het carter er zomaar onderuit halen? Zit je stuurstangding niet in de weg?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 15:29 #744872 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Carter reinigen
Wellicht moet je voorbalk en het stuurgedeelte ff loshalen en laten zakken of de auto met motor stuk optillen. Met een constructie waar je motor in de motorruimte aanhangt moet dit lukken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-12-2008 23:13 #744921 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carter reinigen
Fort? motorflush is best een goed product om alles eens door te spoelen. Heb er zelf goede ervaringen mee.

Vervangen van de carterventilatie box is ook geen slecht idee als dat nog niet gedaan is.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2008 00:32 #744931 door Doeke Dobma (GAST)

Volvo 740TIC;80974 schreef : Fort? motorflush is best een goed product om alles eens door te spoelen. Heb er zelf goede ervaringen mee.

En hoe spoel je dat dan door? Gewoon bij de vuldop op kleppendeksel erin gieten? 'Met een bepaalde druk' lijkt me beter.

Volvo 740TIC;80974 schreef : Vervangen van de carterventilatie box is ook geen slecht idee als dat nog niet gedaan is.

Wat is de carterventilatiebox?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2008 00:51 #744933 door V300 register
Je koopt een flesje, giet het in de olievuldop, laat de motor een half uur lopen (stationair toerental+af en toe gas geven). Daarna olie aflaten en olie verversen.

Carterventilatiebox zit onder je inlaatspruitstuk, dat zwarte doosje. Misschien iets dat je nog kunt vervangen als het inlaatspruitstuk eraf ligt. Kom je er meteen mooi bij. Soms verstoppen die doosje met als gevolg hogere druk in het carter met alle gevolgenen van dien. Keerringen die daar niet van houden, mogelijk hoger verbruik, motor loopt niet meer mooi etc etc.

Redblocks zijn er niet zo heel gevoelig voor, whiteblocks bijvoorbeeld weer wel (behoorlijk zelfs).

Grote kans dat het bij jouw motor nog nooit is vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2008 00:54 #744935 door V300 register

Doeke Dobma;80922 schreef : Kun je het carter er zomaar onderuit halen? Zit je stuurstangding niet in de weg?

btw, neem aan dat je de carterpan bedoelt:D

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2008 01:01 #744937 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Carter reinigen
Als je je blok nu eens aan die 3 ogen die je in je koelsysteemspoeltopic noemt omhoog tilt kun je misschien je carterpan er onderuit halen zonder nog meer te moeten demonteren.
Er zit waarschijnlijk een hoop dikke drab onderin het carter wat je er met een reinigingsbeurt niet zomaar uit haalt.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2008 10:53 #744944 door Doeke Dobma (GAST)
Tja, klinkt leuk. Ik heb in de loods waar ik aan de auto werk wel een mooie takel hangen, dat zit wel goed. Het inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk kan ik makkelijk van het blok loshalen. Maar moet koppeling/drukgroep dan ook los? Daar zit ik niet echt op te wachten, ik weet niet eens hoe dat moet! Ik neem aan dat ik niet het blok m?t koppeling eraan vast een stukje omhoog kan liften? Dat zal ook wel niet genoeg zijn om de carterpan eronderuit te halen?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC