raar schakelgedrag

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-10-2008 14:55 #628053 door Mark Smeets
raar schakelgedrag is gemaakt door Mark Smeets
zoals ik al had aangegeven in het showroomtopic is er iets mis met de blauwe 360. Bij het schakelen voelt het letterlijk aan alsof de pook met elastieken vastzit aan de auto.. Het is inmiddels zo erg dat je de pook tot tegen het dashboard kunt duwen, niet echt normaal lijkt mij zo..
Schakelen naar de 2 en 4 gaat goed, dan trek je de pook naar achteren, maar schakelen naar de 1,3,5 of R is een probleem, want dan duw je de pook na voren en omdat er iets mis is laat hij zich moeilijk in de versnelling duwen.. Het voelt alsof hij klemt, en je krijgt hem niet door de barri?re geduwd, omdat het gedeelt waar de pook vastzit mee veert. En dan opeens schiet hij door de barri?re de versnelling in.
Het probleem zit niet in de bak, aangezien deze achterin ligt, maar zit hem vooraan ergens. Ik heb al eens met pap gekeken bij de grijze 360, maar we konden op het eerste gezicht geen verschil zien.

Het is de bedoeling dat de blauwe 360 deze winter de garage in verdwijnt om gemaakt te worden (roest, plus dit probleem en wat kleine dingetjes). Maar pap heeft geen enkel idee wat dit kan zijn.. heeft iemand van jullie zoiets als dit al eens meegemaakt?

overigens ben ik vergeten te vermelden dat bij het schakelen ook een piepend geluid optreed, zodra hij in de versnelling valt. En dit geluid komt vanaf de pook.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2008 15:01 #734275 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic raar schakelgedrag
Is 'ie dan niet uit z'n ophangrubbers geschoten?

Dit probleem heb ik al eens eerder voorbij zien komen. Probeer de zoekfunctie eens.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2008 17:11 #734279 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic raar schakelgedrag
dat is goed mogelijk ja, als je naar z'n 1,3 of 5 schakelt, is het dan niet zo dat je de pook in je dashbord staat te duwen? want dan zit de onderbouw van de pook los,

waar het nu op lijkt is dat de schakelstang (onder de auto van pook naar bak) vlak voor de bak uit de bevestiging naar chassis geschoten is, even de brug op dus:)

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2008 17:11 #734280 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic raar schakelgedrag
Er is eens een topic geweest over iemand met hetzelfde probleem. Bij hem moest er uiteindelijk iets gelast worden. Iets van de plaat waar de pook etc op vast zit die aan de tunnel gelast moest worden, ik weet het niet meer precies. Wel vergelijkbare klachten. Gebruik de zoekfunctie eens, vind je vast wel wat.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-10-2008 17:16 #734282 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic raar schakelgedrag
dat topic heb ik ondertussen gevonden:

forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2935&highlight=schakelen

Maar ik weet niet zeker of hij hetzelfde had, aangezien hij zegt dat het niet erg gemakkelijk reedt, maar eigenlijk rijdt onze auto zo al 4 maanden.. fijn is idd anders, maar het is nog rijbaar

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-10-2008 17:20 #734283 door Mark Smeets

AvdAkker;72464 schreef : dat is goed mogelijk ja, als je naar z'n 1,3 of 5 schakelt, is het dan niet zo dat je de pook in je dashbord staat te duwen? want dan zit de onderbouw van de pook los,

nee de pook komt niet tegen het dashboard bij normaal schakelen, maar ik heb een keer uitgeprobeerd, als hij al in de R staat bijvoorbeeld, dat je dan wel kunt doorduwen tot tegen het dashboard.. (gewoon om te kijken hoe los het zit).

Misschien is het idd dat plaatje wat los is.. bedankt voor jullie tips en deze winter zullen we erachter komen..

To be continued....

als jullie nog meer tips hebben hoor ik het wel ;)

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2008 20:38 #734309 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic raar schakelgedrag
Heb je de pookhoes al eens verwijderd? Dan kun je al wel e.e.a. zien.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-10-2008 21:40 #734320 door Mark Smeets
De pookhoes is uit noodzaak al verwijderd....
bij het in de achteruitversnelling zetten van de pook, klikte de plastic rand waar de pookhoes mee vastzit, zichzelf al los.. De pookhoes is dus al verwijderd, omdat er anders niet goed meer mee te rijden was..
maar omdat de auto weinig kilometers maakt en wegens tijdgebrek is er nog niks aan gedaan..
We hebben toen wel bij de grijze 360 ook de pookhoes verwijderd om de verschillen te zoeken, maar zagen geen verschil tussen beide auto's..

Overigens heb ik nog eens nagedacht over dat andere topic, maar deze man beschreef dat het in ??n keer gebeurde, terwijl het bij ons heel geleidelijk ging.. eerst voelde het wat raar aan, maar was er verder geen verschil.. maar heel geleidelijk ging de pook steeds losser staan. het tijdsbestek hiertussen is ongeveer 2 maanden en ongeveer 1000 kilometer.
Maar het kan natuurlijk dat het ijzeren plaatje waar het in dat topic over ging, heel geleidelijk is los gescheurd ofzo.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2008 21:44 #734321 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic raar schakelgedrag
nou als ik er nog even over nadenk, moet het haast wel in de geleiding zitten en niet in die ophangbeugel die bij dat topic gescheurd was, als je naar de 2 en 4 schakelt "trek" je de schakelstang vooruit, waarbij je de schakelstang niet zijdelings bewogen word, ga je naar 1,3,5 en R dan "duw" je de schakelstang naar de bak toe, waardoor de schakelstang gaat "zoeken" en heen en weer wil bewegen en dus het scharnier op de bak niet de goede sturing krijgt, die geleiding zit er uiteraard niet voor niets en is bedoeld om bij dat "duwen" de stang in lijn te houden

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC