Raaaaar tikje Volvo 360 GLT 1987
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-04-2008 11:54 #627262
door V300 register
Raaaaar tikje Volvo 360 GLT 1987 is gemaakt door V300 register
Hoi allemaal!
Ik heb een vreemd probleem. Ik heb begin maart een mooie 360 GLT gekocht (mijn eerste auto:D) en tot nu toe reed hij prachtig! Geniale auto, en zwaar onderschat! Alleen ongeveer een week geleden is er een raar tikje gekomen vanuit het motor gedeelte. Het maakt niet uit hoeveel toeren ie draait, maar wel hoeveel gas je geeft. Hoe verder je het gaspedaal intrapt hoe harder het tikje wordt. Hij is er niet minder hard door gaan lopen, hij gebruikt nog evenveel benzine, en de olie lijkt ook hetzelfde te blijven. Ook wordt ie niet overmatig heet tijdens het rijden. De auto heeft bijna 300.000 kilometer gelopen. Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?? Het lijkt uit het koppelingshuis te komen. Ik ben nog niet zo thuis in de autotechniek, maar zou het het vliegwiel kunnen zijn? Niet de kleppen hoop ik...maar dat zou je ook meer bij toeren moeten horen? Ohja en het geluid blijft ook hetzelfde als je de koppeling wel of niet intrapt. Bij het terugschakelen houdt het even op...
Alvast bedankt,
Maarten
Ik heb een vreemd probleem. Ik heb begin maart een mooie 360 GLT gekocht (mijn eerste auto:D) en tot nu toe reed hij prachtig! Geniale auto, en zwaar onderschat! Alleen ongeveer een week geleden is er een raar tikje gekomen vanuit het motor gedeelte. Het maakt niet uit hoeveel toeren ie draait, maar wel hoeveel gas je geeft. Hoe verder je het gaspedaal intrapt hoe harder het tikje wordt. Hij is er niet minder hard door gaan lopen, hij gebruikt nog evenveel benzine, en de olie lijkt ook hetzelfde te blijven. Ook wordt ie niet overmatig heet tijdens het rijden. De auto heeft bijna 300.000 kilometer gelopen. Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?? Het lijkt uit het koppelingshuis te komen. Ik ben nog niet zo thuis in de autotechniek, maar zou het het vliegwiel kunnen zijn? Niet de kleppen hoop ik...maar dat zou je ook meer bij toeren moeten horen? Ohja en het geluid blijft ook hetzelfde als je de koppeling wel of niet intrapt. Bij het terugschakelen houdt het even op...
Alvast bedankt,
Maarten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-04-2008 12:20 #704429
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raaaaar tikje Volvo 360 GLT 1987
Wanneer is de klepspeling voor het laatst gecheckt?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-04-2008 13:07 #704430
door V300 register
Hoi Fran?ois! Bedankt voor de reactie.
Ik denk dat de klepspeling ongeveer 5000 km geleden voor het laatst gecheckt is, maar dat weet ik niet zeker. Bijna tijd voor een grote beurt, dus dan wordt dat wel gedaan toch? Lastig om zelf te doen voor mij...maar zouden het de kleppen wel kunnen zijn? Want dat kan wel eens duur worden als ie uitgesteld is toch...?
Ik denk dat de klepspeling ongeveer 5000 km geleden voor het laatst gecheckt is, maar dat weet ik niet zeker. Bijna tijd voor een grote beurt, dus dan wordt dat wel gedaan toch? Lastig om zelf te doen voor mij...maar zouden het de kleppen wel kunnen zijn? Want dat kan wel eens duur worden als ie uitgesteld is toch...?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-04-2008 22:59 #704528
door V300 register
heb je veel gas gegeven met koude motor?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2008 17:28 #704630
door V300 register
Volgens mij niet...maar misschien heb ik me per ongeluk een keer niet kunnen inhouden...? Wat zou er dan gebeuren? Het begint irritant te worden hehe...ik tankte hiervoor euro 95, en er werd gesuggereerd door mensen dat de ontsteking daar niet goed voor stond ofzo?...oh en heeft een 360 GLT uit 1987 een katalysator?..dat weet ik nou niet zeker..hij is van januari 1987 dus ik dacht het niet...maar ik dacht, ik vraag het aan de experts:fen wat doet dat voor de soort benzine? zonder kat zou je 98 geloof kunnen tanken? wat vraag ik weer veel!
alvast bedankt!!
Maarten
alvast bedankt!!
Maarten
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2008 18:52 #704637
door V300 register
Met katalysator kan je euro 98, ofwel super plus, gewoon tanken. Alleen geen oldskool super, want daar zit loodvervanger in. Overigens is ordinaire superbenzine vrijwel nergens meer te krijgen.
Op je kentekenbewijs staat misschien de toevoeging K6 of K9. Dat staat voor het type katalysator. Als er S6 staat, dan heb je uitlaatgascirculatie.
Op je kentekenbewijs staat misschien de toevoeging K6 of K9. Dat staat voor het type katalysator. Als er S6 staat, dan heb je uitlaatgascirculatie.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2008 19:09 #704638
door V300 register
Ah okee, er staat S6, dus geen katalysator. Is 98 super plus dan nog steeds het best?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2008 19:23 #704639
door V300 register
Met de glt die ik heb gehad (TK-38-HZ) heb ik altijd zonder problemen euro 95 getankt.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2008 19:09 #704874
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Raaaaar tikje Volvo 360 GLT 1987
Bedoel je echt van die "rintintin"-tikjes? Of flinke tikken?
Ik heb nog wel een filmpje waarop de kleppen (van een 1400) duidelijk te horen zijn. Die kan ik je wel toesturen als je wilt, zodat je eens kunt vergelijken.
Ik heb nog wel een filmpje waarop de kleppen (van een 1400) duidelijk te horen zijn. Die kan ik je wel toesturen als je wilt, zodat je eens kunt vergelijken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-04-2008 19:54 #704883
door V300 register
het wordt een beetje moeilijk verhaal om dit op afstand te bepalen (zeg maar rustig; onmogelijk)
ik denk dat je met je eigen, eerste idee, dat het iets met de koppeling te maken heeft, best wel eens gelijk zou kunnen hebben.
een voorbeeld is een kapot lager in de aandrijfas. dat kan een belastings afhankelijk (maar daarbij ook toeren afhankelijk) tikgeluid opleveren.
iets anders wat ik zo gauw kan bedenken is een lekke pakking bij het spruitstuk. gek genoeg kan ook dat een tikgeluid geven!
ik denk dat je met je eigen, eerste idee, dat het iets met de koppeling te maken heeft, best wel eens gelijk zou kunnen hebben.
een voorbeeld is een kapot lager in de aandrijfas. dat kan een belastings afhankelijk (maar daarbij ook toeren afhankelijk) tikgeluid opleveren.
iets anders wat ik zo gauw kan bedenken is een lekke pakking bij het spruitstuk. gek genoeg kan ook dat een tikgeluid geven!
Moderators: Mark Smeets