Stationair toerental te hoog
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-01-2008 22:44 #626978
door V300 register
Stationair toerental te hoog is gemaakt door V300 register
Weet er iemand of het stationair toerental van een B200E gemakkelijk afgesteld kan worden? Momenteel is dat 1200 toeren terwijl 900?50 t/min ideaal zou zijn. En als het stationairtoerental bijgeregeld wordt wat gebeurt er dan met de CO? Heb je hiervoor dan speciale apparatuur nodig om dit te kunnen meten? Ik ben trouwens wel V3C lid. Is dit misschien iets wat op een sleuteldag gefixt kan worden:360:?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2008 09:36 #696742
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Stationair toerental te hoog
Direct links onder de aansluiting van de grote dikke slang op het gasklephuis zit een draaiknop waarmee je het toerental kunt verstellen.
Het CO-percentage kan versteld worden met een schroef op de luchtmassameter. Die schroef zit direct linksboven de aansluiting van de dikke rubberen slang. Aan de bovenkant van de LMM dus, onder een dop (volgens de vraagbaak een verzegeling).
Bij de apk stellen ze het co-percentage (zonodig) ook af. Ik zou er niet te veel mee spelen en als je er iets aan veranderd niet te lang mee rijden zonder controle, want je motor kan dan lopen op een te arm of te rijk mengsel, wat ie niet leuk vindt.
Om het toerental af te stellen heb je een toerenteller nodig:) Maar die heb je wel, aangezien je een 360 hebt.
Om toerental icm CO-percentage af te stellen heb je inderdaad apparatuur nodig.
Lijkt me een uitstekend klusje voor de sleuteldag... 6 april
Offtopic: zou leuk zijn als je jezelf en je auto even voorsteld in de showroom, met wat foto's.
Het CO-percentage kan versteld worden met een schroef op de luchtmassameter. Die schroef zit direct linksboven de aansluiting van de dikke rubberen slang. Aan de bovenkant van de LMM dus, onder een dop (volgens de vraagbaak een verzegeling).
Bij de apk stellen ze het co-percentage (zonodig) ook af. Ik zou er niet te veel mee spelen en als je er iets aan veranderd niet te lang mee rijden zonder controle, want je motor kan dan lopen op een te arm of te rijk mengsel, wat ie niet leuk vindt.
Om het toerental af te stellen heb je een toerenteller nodig:) Maar die heb je wel, aangezien je een 360 hebt.
Om toerental icm CO-percentage af te stellen heb je inderdaad apparatuur nodig.
Lijkt me een uitstekend klusje voor de sleuteldag... 6 april
Offtopic: zou leuk zijn als je jezelf en je auto even voorsteld in de showroom, met wat foto's.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2008 11:43 #696764
door V300 register
Ik kan op de ledenlijst geen Bart vinden met hetzelfde email adres als in je forumprofiel... onmogelijk na te gaan of je echt lid bent dus.
Mag ik je achternaam of lidnummer even (via PB) dan kan ik dat even nakijken, en direct je forum'status' op V3C clublid zetten. Je hebt dan ook toegang tot meerdere afdelingen.
Wat betreft de tweede vraag; het afstellen van het stationair toerental (en mengselrijkheid, ook belangrijk) is een prima klusje voor op een sleuteldag!!
het is wel iets waar je even assistentie van de garagist bij nodig hebt (ivm het gebruik van de CO meter / viergastester) maar verder is het tamelijk simpel uit te voeren.
Zorg wel dat het ontstekingssysteem verder GOED in orde is!! (vervang zonodig bougies en bougiekabels/rotor/verdelerkap/bobinekabel door goed merkspul)
Verder kan op de sleuteldag de klepspeling gecontroleerd worden, en evt andere fouten opgespoord worden die het stationair lopen be?nvloeden.
Groetjes Wouter
Beantwoord door V300 register in topic Stationair toerental te hoog
bolster;46098 schreef : Ik ben trouwens wel V3C lid. Is dit misschien iets wat op een sleuteldag gefixt kan worden:360:?
Ik kan op de ledenlijst geen Bart vinden met hetzelfde email adres als in je forumprofiel... onmogelijk na te gaan of je echt lid bent dus.
Mag ik je achternaam of lidnummer even (via PB) dan kan ik dat even nakijken, en direct je forum'status' op V3C clublid zetten. Je hebt dan ook toegang tot meerdere afdelingen.
Wat betreft de tweede vraag; het afstellen van het stationair toerental (en mengselrijkheid, ook belangrijk) is een prima klusje voor op een sleuteldag!!
het is wel iets waar je even assistentie van de garagist bij nodig hebt (ivm het gebruik van de CO meter / viergastester) maar verder is het tamelijk simpel uit te voeren.
Zorg wel dat het ontstekingssysteem verder GOED in orde is!! (vervang zonodig bougies en bougiekabels/rotor/verdelerkap/bobinekabel door goed merkspul)
Verder kan op de sleuteldag de klepspeling gecontroleerd worden, en evt andere fouten opgespoord worden die het stationair lopen be?nvloeden.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-01-2008 22:23 #696816
door V300 register
Bedankt Doeke en Wouter voor de heldere uitleg. Zo een sleuteldag lijkt me echt de moeite. Ik verschiet er zelfs van wat allemaal gecontroleerd kan worden en wat van invloed kan zijn op het stationaire toerental. Of bougiekabels enz in orde zijn daar kan ik zelf niet over oordelen. De motor draait prima en ik ken de hele geschiedenis. M.a.w. daar is nog nooit iets aan vervangen buiten bougies, olie en filters natuurlijk. Het verbruik is ook niet te hoog ondanks het relatief hoge stationaire toerental. Wat het uitzicht betreft Doeke ziet de wagen er net hetzelfde uit als jou 360 GLE oorspronkelijk. Alleen de kleur is anders. Dus ook een GLE uit 1986 waar ik zelf al zolang mee rijd. En ik hoop dat nog heel veel jaren te kunnen doen met een klein beetje hulp...:w00t:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2008 08:41 #696831
door V300 register
De CO-schroef stel je af met een inbussleutel.
Draai de schroef helemaal in.
Kijk hoe de sleutel staat en draai de schroef vervolgens 3 volle
omwentelingen open.
Mijn ervaring is dat de lambda dan ongeveer 1 is en het CO=1.25%.
Stel vervolgens het stationair toerental af.
Het beste is natuurlijk een CO-meter te gebruiken.
Draai de schroef helemaal in.
Kijk hoe de sleutel staat en draai de schroef vervolgens 3 volle
omwentelingen open.
Mijn ervaring is dat de lambda dan ongeveer 1 is en het CO=1.25%.
Stel vervolgens het stationair toerental af.
Het beste is natuurlijk een CO-meter te gebruiken.
Moderators: Mark Smeets