Trillend stuur en nog wat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2005 20:45 #624086 door V300 register
Trillend stuur en nog wat is gemaakt door V300 register
Ik heb fors wat last van een trillend stuur. Nu weet ik dat de banden vervangen moeten worden e.d. OOk de uitlijning en de ballans is ver te zoeken. Dit valt op te lossen dus.
Het geluid dat de voorkant van de auto maakt op een slecht wegdek is wel een raadsel voor mij.
Het lijkt wel of er een zak kokosnoten onder de auto ligt.
Ligt dit aan de stuurstangen? Fuseekogels?
Wie heeft er een tip?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2005 20:50 #635828 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Trillend stuur en nog wat
Hoi Theo,

Met balanceren en uitlijnen kom je al een heel eind. Misschien kan het ook komen doordat je banden niet gelijk afgesleten zijn.

Over dat gebonk in de auto zit ik ook te denken. Het komt bij veel 300's voor, mijn vorige had het ook. Het ligt niet aan de vering/schokdempers heb ik het idee. Ik zit eerder te denken aan de stabilisatorstang. Misschien dat de rubber bussen waar ze in zitten vervangen kunnen worden en dat het daarmee is opgelost. Voor de apk maakt het niet uit in ieder geval. Mijn auto is er doorheen gekomen zonder dat daar iets over opgemerkt werd. Op het engelse forum van volvo300mania is er ook een topic over. Misschien dat ze daar de oplossing vinden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2005 01:51 #635829 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillend stuur en nog wat
Als je de wagen voor wat opkrikt en de wielen eraf haalt, kun je in de veerschotels kijken.
Bij mn 850 heb ik daar ook een raar geluid vandaan gehad (klonk). Bleek een kiezelsteentje in te zitten, heb ik eruit gevist en t geluid was weg.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2005 00:10 #635830 door Thomas de Wit (GAST)
Ik denk niet dat het een steentje oid is eerlijk gezegd. Het geluid lijkt zich door de carrosserie te verspreiden (werk als een klankkast namelijk) en wordt dus veroorzaakt door iets dat met de carrosserie in directe verbinding staat.

Ik kwam op het idee van de spoorstangen. Wanneer deze rubbers zijn verduurd kan het wel eens daar vandaan komen. Zie plaatje. Wanneer je op een hobbelige weg rijdt gaan deze stangen op en neer in de montagepunten die aan het chassis zitten. Met verduurde rubberbussen kan dit best eens een dergelijk geluid maken denk ik. Ik kan er naast zitten, maar wie weet...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2005 00:22 #635831 door V300 register
Ik denk dat het je voorpijp is die de carrosserie aanstoot.
Door verouderde motorophangrubbers kantelt de
motor namelijk meer bij gasgeven.
Trek de bouten van de ronde buis, die onder de
auto loopt na en controleer de vrijloop met de
carterpan aan de voorzijde.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2005 09:35 #635832 door V300 register
Die rubbers van die spoorstangen, zijn die moeilijk te vervangen ? de mijne zien er echt helemaal gebarste en uitgedroogt uit. En als ik over een kuil of een hoppel in de weg rijd hoor ik echt TOK TOK net of er iets tegen me onder kant van me auto tikt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2005 12:35 #635833 door V300 register
De rubbers van de trekstangen zijn best lastig te vervangen. Ik heb ze tegelijk met de trekstangsteun vervangen en met verse dikke rubbers krijg je eigenlijk maar net de moer erop.
Toen die rubbers eraf kwamen was er 1 erg plat, en de ander wat groter, ik weet niet of ze verschillende groottes horen te hebben maar volvo gaf me 4 dezelfde rubbers mee.

Let erop als je deze vervangt dat je even controleert of die steunen waar ze in vast zitten nog intact zijn, bij mij kwamen de schoteltjes waar de rubbers in vallen zomaar mee met de rubbers, terwijl ze vastgelast aan de steun horen te zitten.
Achteraf weer laten uitlijnen kan denk ik ook geen kwaad.

Overigens maakte mijn volvo geen tokkende geluiden bij het passeren van heuvels. Dan zou ik idd even naar de uitlaat kijken, controleer alle steunen en rubbers ervan..

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2005 16:23 #635834 door Thomas de Wit (GAST)
Die uitlaat is het zeker niet. Dat was bij mij eerst ook en is nu namelijk verholpen. Het andere geluid blijft. Dat van de kantelende motor klopt wel, maar dat is niet het geluid wat er bedoeld wordt.

Als Ivan aangeeft dat het gebonk bij hem niet was zouden het misschien de ophangrubbers van de stabilisatorstang kunnen zijn.

Ik weet het even niet meer. Ik kan me zo snel ook geen manier bedenken hoe je erachter kan komen waar het nu wel vandaan komt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2005 16:52 #635835 door V300 register
Veerschotels en andere stukken ophanging misschien? Van wat ik heb gehoord en meegemaakt willen die ook wel eens kapot gaan.
Zo moeilijk is het niet om alles onder de auto even na te lopen...krik de voorkant op, zet m op pootjes en haal de wielen eraf. Je kunt zo de HELE voorwielophanging zien en controleren.
Kijk ook even of er geen speling zit op je stuursysteem..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2005 19:06 #635836 door V300 register
Ik heb het gehad na het inbouwen van de stuurbekrachtiging. Bij gas loslaten draait het blok linksom vanuit de bestuurder gezien; het carter ratelde dan tegen de inbusbout van het bekrachtigd stuurhuis. De GLT waar deze stuurbekrachtiging uitkwam deed dat niet. Bij nameten bleken de ophangrubbers van de motorsteunen van mijn GL ongeveer 12 mm verder uit te zakken dan bij die GLT, ondanks slechts 1/3 van de kilometers gelopen. Het kan dus zijn dat je motorrubbers zo soepel zijn dat het blok ruim kan bewegen en dan iets van het stuuras-huis raakt. Let goed op het specifieke rammelen bij gaswisselingen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC