GLT met of zonder Loodvervanger

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2005 12:38 #624071 door V300 register
GLT met of zonder Loodvervanger is gemaakt door V300 register
Dag, ik rijd in een 360 GLT van 1985. Ik tank 98 MLV, maar in hoeverre is de loodvervanger noodzakelijk?
Dank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2005 13:44 #636080 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GLT met of zonder Loodvervanger
niet nodig.

afhankelijk van je type loopt ie ook goed op 95.

gewone eurosuper (98 RON dus, zonder loodvervanger) rijdt meestal het beste.

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2005 15:44 #636081 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic GLT met of zonder Loodvervanger
Hoi Jan,

welkom bij de club. Je kunt gewoon de normale benzine pompen met die auto. Euro98/Superplus/whatever zorgt wel voor een betere verbranding dan 95. Maar het maakt in principe niks uit.

Heb je een plaatje van je auto? 1985 is waarschijnlijk nog helemaal het oude type? GLT uitvoeringen daarvan zijn zeer zeldzaam

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2005 15:49 #636082 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GLT met of zonder Loodvervanger
Googlen leverde de volgende leerzame tabel op:
www.volvocars.co.uk/NR/rdonlyres/762397E9-A E8E-4757-A890-91D5F8CDC778/18233/Unleaded_Table.do c
Loodvervanger is niet nodig, RON 98 wel aan te raden lijkt het. Helaas heeft mijn auto bumpers van een jonger type, overigens...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2005 16:33 #636083 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic GLT met of zonder Loodvervanger
Ok, dan heb je het overgangstype, zijn de bumpers wel meegespoten? Waarschijnlijk heb je nog wel de oude achterlichten? Maar goed, een GLT is altijd mooi!

Wat betreft de benzine. Ik ga eens RON 98 tanken om te kijken of ik iets merk.

Ik wil hier nog wel iets aan toevoegen aan de hand van de tabel. Er staan B200E's tussen. Wat ik weet van deze motoren is dat het oude model een hogere compressie zou hebben en niet 'free-spinning' is. Een gast uit scandinavie heeft een B230 16-klepper in zijn 340 gehangen en die beweerde dat de latere B200, die ook al in mijn auto van '89 zit, andere zuigers heeft met uitsparingen voor de kleppen die erboven zitten. Volgens hem zou de latere B200E dus wel 'free-spinning'. Dit zou dus betekenen dat bij een breuk van de distributieriem niet de hele motor in de soep draait of dat de schade iig beperkt blijft. Wie weet hier meer van?

De B200 van '85-'86 is ook degene die heel even geleverd is als motor zonder EGR en Puls-air en zonder kat. Dit is de sterkste B200E die er was in de 360. De pk's verschillen nog al per bron, maar deze zou 118 pk hebben. Terwijl de andere 115 pk hebben, afgezien van de B200EO (niet of weinig geleverd in NL)en de B200F.

(Bericht gewijzigd door randomhero op 4 december 2005)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2005 19:06 #636084 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GLT met of zonder Loodvervanger
Juist, 10:1 voor een B200EE en 9,2:1 voor een B200EA.
Dus bij hoge motorbelasting altijd Euro 98 tanken
met een B200EE van 118pk.
Deze motor is in staat de Euro 98 vol te benutten.
Daardoor rijdt je zuiniger dan met een B200EA waar
je Euro 95 in gooit. Maar omdat Euro 98 iets duurder
is aan de pomp, is de prijs per kilometer ongeveer
hetzelfde. Voordeel is dus dat een B200EE bij volle
belasting meer vermogen levert, terwijl je de kans
op motorschade (pingelen) uitsluit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2005 19:50 #636085 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GLT met of zonder Loodvervanger
Nog maar een keer:

Een RON98 (Research Octane Number) geeft aan
dat de geleverde benzine even klopvast is als
een laboratoriumbrandstof die bestaat uit 98
delen octaan en 2 delen pentaan.
Evenzo geeft RON95 (Research Octane Number) aan
dat de geleverde benzine even klopvast is als
een laboratoriumbrandstof die bestaat uit 95
delen octaan en 5 delen pentaan.
Alkanen met lange koolstofketens ontbranden
moeilijker dan alkanen met korte koolstofketens.
Octaan (8 koolstofatomen) is dus klopvaster dan
pentaan (5 koolstofatomen).
Natuurlijk bestaat benzine uit een mengsel van
alkanen en andere (synthetische) toevoegingen.
Synthetisch wil zeggen, door een wetenschappelijk
bewezen, vooraf bepaalde en bedoelde chemische
reactie bereid. Daardoor is men in staat benzines
te maken die klopvaster zijn dan 100% octaan.
Het spreekt voor zich dat de oliemaatschappijen
deze extra effort terug willen verdienen.
Daarom betaal je meer voor benzine met een hoger
octaangetal.
Echter, motorenbouwers kunnen hierop inspelen.
Doordat moderne electronica in staat is te meten
wanneer een motor gaat "pingelen", kan de maximale
energie per liter uit de benzine gehaald worden.
"Pingelen" betekent dat de benzine niet ontbrand
door de vonk van de bougie, maar nog voordat deze
zijn werk kan doen. Hierdoor breidt het vlamfront
zich tegengesteld aan de richting van de zuiger uit.
Terwijl de zuiger het benzine/luchtmengel nog aan
het comprimeren is, botst het vlamfront op de
bovenzijde van de zuiger. Hierbij komen zeer
grote krachten vrij. Deze kunnen de motor ernstig
beschadigen.
Om deze schade te voorkomen, kan wederom de electronica
ervoor zorgen dat de bougie het mengsel eerder
ontsteekt. Dit heeft vermogensverlies tot gevolg.
Het samenspel van compressie en ontsteking
luistert dus heel nauw.
Hoe korter dat men tegen de klopvastheidsgrens van
de gebruikte benzine kan gaan zitten, hoe hoger
het rendement van de motor.
Aangezien het wijzigen van de toegepaste compressie-
verhouding technisch erg moeilijk is (SAAB heeft het
volgens mij ooit eens op een turbomotor toegepast)
kiezen de meeste fabrikanten ervoor het ontstekings-
tijdstip te wijzigen.
Motoren waarbij dit niet mogelijk is, lopen dus
bij gebruik van benzine die voor het gevraagde
vermogen niet klopvast genoeg is, gevaar voor
pingelen.
Het spreekt voor zich dat je de pingelgrens
eerder bereikt bij een motor met een hoge
compressieverhouding waarin je een lage klopvaste
benzine gooit, dan bij een motor met een lage
compressieverhouding waarin je een hoge klopvaste
benzine gooit. In het eerste geval loop je kans
je motor te vernielen, in het tweede geval ben je
een dief van je eigen portemonnaie.
Voordat mensen beginnen met verhalen dat hun 1400
toch echt beter liep op 98 dan op 95:
bovenstaande geldt alleen voor wat betreft klop-
vastheid. Aan benzine met hogere klopvastheid zijn
meestal additieven toegevoegd die je motor
inwendig reinigen etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2005 19:57 #636086 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GLT met of zonder Loodvervanger
Zo !! fijn stukje tekst

informatief!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2005 19:59 #636087 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GLT met of zonder Loodvervanger
Hij (zij)wordt nog zeldzamer door de prima werkende stuurbekrachtiging en de kleur van een ouderwetse ijscokar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2005 20:03 #636088 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GLT met of zonder Loodvervanger
<font color="808080">Voordat mensen beginnen met verhalen dat hun 1400
toch echt beter liep op 98 dan op 95:
bovenstaande geldt alleen voor wat betreft klop-
vastheid. Aan benzine met hogere klopvastheid zijn
meestal additieven toegevoegd die je motor
inwendig reinigen etc. [/color]


reinigend effect weet ik niet.

wel is het bekend dat euro 98 door de andere samenstelling sneller verbrandt, en daardoor een iets sterkere drukgolf geeft.

dat is waarschijnlijk de reden dat een motor op gevoel ook beter loopt op 98, zonder aanpassing aan het ontstekingsmoment.

groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD