Distributieriem
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-06-2007 04:08 #672829
door V300 register
had ik dus niet..
maar met een gerichte tik op de beschermkap van de riem kon ik die er in 3 delen af halen en de riem gewoon over de fan heen trekken..
naderhand de kap weer netjes in elkaar gelijm
Beantwoord door V300 register in topic Distributieriem
randomhero;629 schreef : Yep, die heb ik zeker nodig gehad
Het is de beste manier om de poelie los te krijgen.
(Bericht gewijzigd door randomhero op 22 januari 2006)
had ik dus niet..
maar met een gerichte tik op de beschermkap van de riem kon ik die er in 3 delen af halen en de riem gewoon over de fan heen trekken..
naderhand de kap weer netjes in elkaar gelijm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2007 10:47 #672832
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Distributieriem
Dat betekend dus kapjes sparen voor Sander..........
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-06-2007 12:10 #672838
door V300 register
ja dat moest toen snel snel omdat we de dag erop met vakantie moesten..
volgende keer als ik hem moet vervangen komt we wel een nieuwe op..
maar zoals ze zeggen.. goed gereedschap is het halve werk
volgende keer als ik hem moet vervangen komt we wel een nieuwe op..
maar zoals ze zeggen.. goed gereedschap is het halve werk
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2007 19:57 #678109
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Distributieriem
Even dit topic oprakelen;)
Ik heb nu dus een 360 GLE uit '86.
KM-stand is nu 122.000
Volgens de vorige eigenaar is de distributieriem 'ergens' rond de 70.000 vervangen(er zit geen sticker o.i.d.). Dit is volgens mij in 2003 gebeurd. Is het aan te raden om hem nu weer te vervangen, ivm met leeftijd en het niet precies weten wanneer die vervangen is?
Het lijkt me een leuk sleuteldag-klusje, maar wat kosten de onderdelen? Ik lees vaak dat een distriebutieriem samen met een spanrol wordt vervangen. Wat zijn de verschillen tussen beide, wat is een spanrol?
gr.
Ik heb nu dus een 360 GLE uit '86.
KM-stand is nu 122.000
Volgens de vorige eigenaar is de distributieriem 'ergens' rond de 70.000 vervangen(er zit geen sticker o.i.d.). Dit is volgens mij in 2003 gebeurd. Is het aan te raden om hem nu weer te vervangen, ivm met leeftijd en het niet precies weten wanneer die vervangen is?
Het lijkt me een leuk sleuteldag-klusje, maar wat kosten de onderdelen? Ik lees vaak dat een distriebutieriem samen met een spanrol wordt vervangen. Wat zijn de verschillen tussen beide, wat is een spanrol?
gr.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2007 20:59 #678124
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Distributieriem
Ik zou het doen. Zoveel kost het niet.
De distributieriem kost iets meer als een ientje en de spanrol kost misschien 40 of 50 euro.
De spanrol moet je gewoon meevervangen. Die zorgt er voor dat de riem op de juiste spanning blijft. De kogellagers die daar in zitten zullen op den duur verslijten. Het verschil hoor je wel als je de oude en de nieuwe los hebt liggen en ze een draai geeft.
Iemand met ervaring doet het in een uurtje of 2-3. Eigenlijk is het heel simpel als je het werkplaatshandboek er bij hebt. Een krukas-tegenhouder of "Timen-Tool" is ook erg handig.
Ik heb de distributieriem van mijn 16V ook zelf vervangen, tegen het advies van iedereen in ( die distributie bestaat uit 2 riemen, 2 spannerrollen en 2 looprollen). Zelfs dat was geen probleem met de goede handleiding er naast.
De distributieriem kost iets meer als een ientje en de spanrol kost misschien 40 of 50 euro.
De spanrol moet je gewoon meevervangen. Die zorgt er voor dat de riem op de juiste spanning blijft. De kogellagers die daar in zitten zullen op den duur verslijten. Het verschil hoor je wel als je de oude en de nieuwe los hebt liggen en ze een draai geeft.
Iemand met ervaring doet het in een uurtje of 2-3. Eigenlijk is het heel simpel als je het werkplaatshandboek er bij hebt. Een krukas-tegenhouder of "Timen-Tool" is ook erg handig.
Ik heb de distributieriem van mijn 16V ook zelf vervangen, tegen het advies van iedereen in ( die distributie bestaat uit 2 riemen, 2 spannerrollen en 2 looprollen). Zelfs dat was geen probleem met de goede handleiding er naast.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2007 22:48 #678178
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Distributieriem
Als je de vraagbaak moet geloven is het niet zoveel werk...
Ik denk dat ik het met de sleuteldag laat doen. Maakt het merk enzo van de riem en spanrol nog uit?
Distriebutie riem Dayco of Gates (volgens partsbase.nl, daarmee werkt Ype Kramer automaterialen hier) beide rond de 13 euro.
Spanrol Ruville (?35) of SKF (?50), verschil in prijs, verschil in kwaliteit?
Ik leer elke dag meer;)
Ik denk dat ik het met de sleuteldag laat doen. Maakt het merk enzo van de riem en spanrol nog uit?
Distriebutie riem Dayco of Gates (volgens partsbase.nl, daarmee werkt Ype Kramer automaterialen hier) beide rond de 13 euro.
Spanrol Ruville (?35) of SKF (?50), verschil in prijs, verschil in kwaliteit?
Ik leer elke dag meer;)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2007 00:50 #678184
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Distributieriem
Gates is meestal wel prima spul.
Informeer ook eens bij de dealer. Soms zijn ze met bepaalde onderdelen zelfs goedkoper als aftermarket. Dan weet je dat je goede kwaliteit hebt.
Informeer ook eens bij de dealer. Soms zijn ze met bepaalde onderdelen zelfs goedkoper als aftermarket. Dan weet je dat je goede kwaliteit hebt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-07-2007 01:16 #678189
door V300 register
Gates en SKF zijn wel d? merken... gegarandeerd goed.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2007 21:36 #678282
door V300 register
SKF is wel het top merk..
ruville ken ik niet
ruville ken ik niet
Moderators: Mark Smeets