Geluid net boven stationair toerental

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2006 15:41 #636205 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geluid net boven stationair toerental
Wel eens aan de lagers van de dynamo gedacht....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2006 17:26 #636206 door V300 register
Ik lees dat je de distributieriem hebt vervangen, heb je de spanrol ook meevervangen?? Alleen stellen is niet genoeg...meestal zijn ze namelijk wel op rond dezelfde tijd als je distributieriem.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2006 20:49 #636207 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Geluid net boven stationair toerental
Ik heb het allemaal wat beter uitgezocht inmiddels. Het was de spanrol die het geluid maakte! Terwijl dit een nieuwe was! De nieuwe spanrol die ik kocht draaide minder soepel dan de Volvo spanrol die er al opzat. Ik heb alleen de moer van de spanrol opnieuw los en vast gedraaid, en nu is het geluid weg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2006 20:58 #636208 door V300 register
nieuwe lagers horen juist niet 100% 'vrij' te lopen; als ze goed naspinnen als je ze een zwiep geeft is er al teveel speling.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2006 22:32 #636209 door V300 register
Over welke soort lagers praat jij Wouter? Want als dit jij dit algemeen geldend feit met betrekking tot nieuwe lagers neerlegt, kan ik je zeggen dat die bewering pure onzin is.
De bouw van lagers is namelijk direct en onlosmakelijk gerelateerd aan het doel en de gebruiksomgeving van het lager en ook of en hoe de lagers afschermd zijn. Met andere woorden: zijn ze zelfsmerend, oftewel zit er al vet in het lager. En het gedrag c/q de vrijloop van een lager is dus een gevolg van de bouw ervan. Er zijn namelijk lagers die JUIST MET SPELING gebouwd zijn. Wel eens van C3 lagers gehoord. Bv groefkogellagers die je waarschijnlijk ook in je dynamo vindt, zijn van dat type. Die hebben nieuw al speling. Die speling heeft dan ook een duidelijk doel, namelijk oa het opvangen van temperatuurverschillen door hoge toerentallen en / of hitte van buitenaf.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2006 23:05 #636210 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Geluid net boven stationair toerental
C3 lagers zijn inderdaad van een hogere kwaliteit dan 'gewone' lagers. Ze zijn veel nauwkeuriger geproduceerd, wat ook een hogere prijs met zich meebrengt. Wat Wouter zegt klopt in de meeste gevallen wel. Ik heb toevallig afgelopen jaar veel lagers in mijn handen gehad, waarvan er geen een na kon spinnen wanneer je eraan draaide, ook C3 lagers niet.

Het lager van de spanrol is een naaldlager. Dit zit er nu zo'n 3000 km op. Ik heb de rol nagespannen, en nu is het geluid weg. Ik hoop verder niet dat er schade aan de lager is gekomen, maar dat merken we vanzelf wel denk ik zo

(Bericht gewijzigd door randomhero op 23 april 2006)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2006 23:58 #636211 door V300 register
Ik heb ruim 4 jaar lang met zeer uiteenlopende soorten lagers gewerkt en daar zaten welzeker vrijlopende lagers tussen. Nieuwe 1-zijdig staal afgedicht of niet afgedichte lagers die waarin nog geen vet of olie (anders dan een klein beetje van het zeer dunne goedje wat er af fabriek meestal inzit lopen vrij en kunnen iets naspinnen. Lagers met een 2-zijdige afdichting zijn (bijna) altijd al voorzien van een smeermiddel al dat levert zoveel weerstand op, dat ze niet nalopen. Bij een rubberen afdichting 'sleept' de keerring daarnaast vaak ook nog over de binnenste lagerschaal, hetgeen de weerstand ook nog iets verhoogd. Dus de opbouw van je lager maakt het verschil. Maar als je spreekt enkel voor de het naaldlager van de spanrol zal het kloppen, maar lijkt het me wijs die beperking ook te melden.
De C-aanduiding heeft overigens niets met de kwaliteit van het lager te maken, maar zoals gezegd met de vooraf bewust ingebouwde speling. Die is bij een C3 groter dan een standaard.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2006 09:55 #636212 door V300 register
bedankt voor de uitleg; ik had inderdaad nog nooit van C3 lagers gehoord.

voor de lagers van distributie, waterpomp, aandrijving etc, geldt mijn opmerking trouwens wel. En de dynamolagers zijn zover ik weet ook gesmeerd en afgedicht, dus niet vrijlopend.

al wat ik wilde zeggen was dat het geen probleem is dat het nieuwe lager iets stroever loopt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC